131

Re: Volkswagen Golf GTI: Ohain

Breda72 wrote:

Xenophon heeft het over moordlustige domme prutsers. In mijn fictieve voorbeeld heb ik het over een diefstal van vesten waarbij ik met verprutst bedoel een relatief eenvoudige inbraak om de vesten te stelen door het maken van lawaai te laten ontaarden in een verschrikkelijke moordpartij, waardoor de vesten voor de mogelijke tipgever/opdrachtgever niet meer te gebruiken zijn omdat een link naar een eenvoudige inbraak nog wel te accepteren is als risico als je wordt gepakt met de vesten maar de moorden niet.

Hierbij ga je er vanuit dat de Bende de vesten niet voor eigen gebruik zouden hebben gestolen. Gezien het feit dat ze hierna de vesten zijn gaan gebruiken is er dus ook geen opdrachtgever hiervoor geweest.

132

Re: Volkswagen Golf GTI: Ohain

Voordat de Borains werden opgepakt waren het al gekende criminelen. Als je de feiten van Nijvel bekijkt, dan blinkt dit ook niet uit qua genialiteit. Goed beschouwd zijn ze alleen weg gekomen door uitzonderlijk bruut geweld.

Re: Volkswagen Golf GTI: Ohain

In dat geval kaats je de probleemstelling terug; hoe kan een bende low lifes uit Boussu en omstreken weet hebben over een bedrijf in Temse met Top Secret vesten? Het zou me verbazen als er al een Borain Temse zou hebben kunnen aanduiden op de landkaart. Linda heeft verklaard dat zelfs zij en haar echtgenoot geen weet hadden van deze vesten.

Je vergeet het volgens mij meest voor de hand liggende scenario. Groep Y wordt voorbereid op Nijvel door opdrachtgever maar eist hiervoor kogelvrije vesten. Opdrachtgever geeft Groep Y of mogelijk Groep X opdracht tot het stelen van die vesten. Opdrachtgever -we zullen hem maar noemen Martial Lekeu- verkeert in andere kringen dan de low lifes en heeft wel weet van deze vesten. Groep X steelt de vesten en brengt deze naar opdrachtgever (Lekeu). Deze overhandigt ze dan weer aan de Groep die Nijvel moet doen. Ik zeg niet dat het zo is gegaan maar er zijn wel een aantal verklaringen die dergelijke werkwijze suggereren.

134

Re: Volkswagen Golf GTI: Ohain

edd wrote:

Hierbij ga je er vanuit dat de Bende de vesten niet voor eigen gebruik zouden hebben gestolen. Gezien het feit dat ze hierna de vesten zijn gaan gebruiken is er dus ook geen opdrachtgever hiervoor geweest.

Dat weet je niet want:

  • er zou pas besloten kunnen zijn de vesten te gaan gebruiken nadat de vesten niet meer verkocht konden worden

  • of: ze hebben er 7 gestolen, misschien 3 gebruikt en 4 verkocht

Maar dit was het punt eigenlijk niet. Het ging er om aan te tonen dat ook moordlustige prutsers Temse kunnen hebben overvallen.

135

Re: Volkswagen Golf GTI: Ohain

Ik dacht dat het geweten was dat Wittock-Van Landeghem kogelwerende vesten produceerde, ze adverteerden ermee.

Hetgeen gestolen werd waren zeer speciale prototypes en die werden dadelijk teruggevonden.  Dat vereist quasi 'inside info'.

Iedereen gaat ervan uit dat 'de Bende' die vesten gebruikt heeft want dat lijkt logisch.  Maar waarom?  Omdat er een in stukken gesneden vest teruggevonden werd in Ronquières, bloedvlek erop?  Omdat er tegen de zijwand van een verbrande wagen kevlar-residu werd gevonden?

Het type vest (er waren er 2 als ik het goed heb)  dat gestolen werd leende zich nauwelijks tot 'discrete' dracht, er waren er o.a. met een hoge kraag en ook met zo'n hangend stuk dat de onderbuik/kruis beschermt.  Ik weet ook niet of jullie ooit al eens een moderne kogelwerende vest gedragen hebben.  Die zijn tegenwoordig stukken minder lomp dan toen, maar een plezier is het niet, geloof me.  Ik kan me bv moeilijk inbeelden dat er dader(s) zich met zo'n vest aan door dat luik in de deur gewurmd hebben, op handen en voeten.  Ik zeg nog niets over het feit dat die dingen op maat zijn, uit noodzaak.  Er zit geen 'rek' op kevlar en die 'bretellen' zijn ook niet eindeloos flexibel.

Zijn er ooggetuigen die het dragen van die vesten vermelden?

136

Re: Volkswagen Golf GTI: Ohain

Voor het topic over Temse, zie » Forum

Voor het topic over de kogelvrije veste, zie » Forum

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube