731

Re: Overijse: 27 September

Ben wrote:

Een andere persoon, Léon Finné, bevindt zich op de kleine parking naast zijn witte Ford Sierra die geparkeerd staat voor de krantenwinkel. Toen hij de ernst van de situatie inzag, probeerde de man terug in zijn voertuig te stappen. De gangster met zijn riot gun, die de Peugeot heeft beschoten, draait zich om en vuurt drie keer. Léon Finné valt dood neer. Als gevolg van deze opeenvolgende schoten doorboorden enkele projectielen de ruit van de krantenwinkel.

Het wordt veel te weinig gezegd, maar Finné was die avond een held. Hij is toevallig aangekomen op de parking tijdens de overval. Hij ziet waarschijnlijk Stefaan Noté liggen, parkeert zijn auto en gaat naar de jongen om te zien of hij kan helpen. Als hij ziet hoe zwaar de jongen gekwetst is, loopt hij terug naar zijn auto om de hulpdiensten te bellen. Net op dat moment komen de gangsters en hun gijzelaar naar buiten en schiet één van hen naar de Peugeot, ziet daarna Finné en schiet hem neer.

Het is echter journalistiek zoals deze TerZake-reportage die een heel tendensieus verhaal lanceert, zonder enig bewijs » YouTube

Het is een journalistieke keuze maar het is volgens mij een totaal foute keuze. De plakkers Hugo, Rudi en Mark komen aan het woord. Ook de vrouw van Rudi komt aan het woord. Ze vertelt dat Rudi de dag na de overval zei dat "die auto [van Finné] er niet stond". Dat kan kloppen. Finné is pas aangekomen nadat de plakkers al gevlucht waren.

Ook Mark Ghekiere kan zich niet meer herinneren dat de Ford er stond toen ze aan het plakken waren. Zelfde reactie: Finné is pas aangekomen nadat ze gevlucht zijn. Iets verder in de reportage zegt Mark: "Wij hebben meneer Finné niet zien afschieten, helemaal niet." Ook dat kan kloppen, ze waren aan het schuilen achter de carwash en hebben de moord op Finné dus niet gezien.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

732

Welke getuige heeft Finné daadwerkelijk zien toekomen? Heeft er iemand een verklaring voor het feit dat op sommige foto's van het lichaam van Finné er een karretje voor zijn wagen stond en dat op andere foto's dat winkelkarretje plots verdwenen is? Het moet er gestaan hebben voor hij parkeerde want zijn auto stond met zijn achterkant buiten de normale parkeerplaats of maw zijn auto stak er een stuk uit. Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat iemand op dat moment en op die plaats (naast het dode lichaam van Finné dus) met winkelkarretjes gaat sleuren. Heeft iemand een verklaring voor het feit dat hij die dag zijn wapen niet droeg? Het verhaal dat hij zijn krant ging halen klopte trouwens ook niet want de krantenwinkel was op dat moment al lang dicht.

En nog iets, binnen de twee uur na de overval werd een huiszoekingsbevel uitgeschreven voor de woning van Finné, bij mijn weten is men nooit te weten gekomen wie dit uitgeschreven had, waarom niet? Etc. ... etc ...

733

fenix wrote:

Welke getuige heeft Finné daadwerkelijk zien toekomen?

Het feit dat hij er dood naast zijn auto ligt, is volgens mij genoeg bewijs dat hij is toegekomen. wink

fenix wrote:

Heeft er iemand een verklaring voor het feit dat op sommige foto's van het lichaam van Finné er een karretje voor zijn wagen stond en dat op andere foto's dat winkelkarretje plots verdwenen is?

Opgeruimd door de politie? Verplaatst door een medewerker van Delhaize? De foto's hebben geen tijdstempel, we weten dus niet welke foto eerst getrokken is.

Je moet trouwens eens op diezelfde foto zoeken naar de ladder en het plakgerief van de plakploeg. Waar is dat materiaal naartoe?

fenix wrote:

Het verhaal dat hij zijn krant ging halen klopte trouwens ook niet want de krantenwinkel was op dat moment al lang dicht.

Hij ging - dixit zijn dochter - winkelen in het Delhaize-warenhuis. Wat me de meest logische uitleg lijkt vermits de krantenwinkel al gesloten was en het warenhuis nog open.

fenix wrote:

En nog iets, binnen de twee uur na de overval werd een huiszoekingsbevel uitgeschreven voor de woning van Finné, bij mijn weten is men nooit te weten gekomen wie dit uitgeschreven had, waarom niet?

Finné was geen onbesproken figuur en al goed gekend binnen de politie- en gerechtelijke wereld. Het kan dus heel goed zijn dat bepaalde figuren van het moment gebruik gemaakt hebben om toch eens te gaan kijken in de woning van Finné of er iets interessant te rapen viel. Maar een verband (correlatie) is op zichzelf geen bewijs van een oorzakelijk verband (causaliteit).

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

734

Komaan Ben, beginnen opruimen in een straal van 2 meter van een stoffelijk overschot dat daar ligt, dat geloof je nu toch zelf niet. En moeten we er dan ook bij denken dat ze het bloed rond Finné zouden opgeruimd hebben? Ik ken niets van de impact van kogels op een lichaam maar weet wel dat de beschrijving die Vermeulen hier ooit gaf in dat verband normaal gezien zou moeten kloppen temeer omdat achteraf duidelijk geworden was wie Vermeulen was.

Vermeulen wrote:

Nu, 9 ballen (chevrotines) uit cal 12 jachtwapen of 9 mm patronen uit een machinepistool, van zo dichtbij beiden in de nierstreek : resultaat bloedpuree, blubber van zachte weefsels en vrij weglopen van veel lichaamsvochten (niet alleen bloed).en absolute zekerheid dood tot gevolg door penetratie lever en buikaortha, als hij al niet dood was. Bij de de chevrotines is het gat waarschijnlijk groter.

We spreken hier van minstens 6 liter denk ik alhoewel ik het lichammsgewicht van Finné niet helemaal juist kan inschatten vermoed ik dat dit meer dan 100 kg was. Trouwens ook het doden van zijn honden was niet nodig geweest volgens mij.

Ben, dit is een klassieke fout, een theorie verdedigen tot hij niet meer te verdedigen valt. De eerste weerleggingen van bezwaren zijn op zich best mogelijk waardoor de theorie in stand kan worden gehouden. Dat geldt niet meer voor het laatste bezwaar waarvan je toch ook moet inzien dat het geloofwaardigheid mist. Als het zo is gegaan zoals fenix stelt, binnen de twee uur een huiszoeking inclusief liquideren van de honden bij een 'willekeurig' misdaad slachtoffer - dierenrechten waren nog niet wat ze vandaag zijn maar dit terzijde -, dan is er iets merkwaardigs aan de hand. Volgens mij is het dan juister te zeggen; ik geloof in theorie X maar dit element is tegenstrijdig en mogelijk contra-evidentie (wat op zich ook niet hoeft te betekenen dat meteen de hele theorie op de schop moet).

736

fenix wrote:

Komaan Ben , beginnen opruimen in een straal van 2 meter van een stoffelijk overschot dat daar ligt, dat geloof je nu toch zelf niet.

Awel, dat is dus mijn vraag. Het viel me gisteren opeens op. Als zij daar aan het plakken waren, waar is dan hun materiaal? Hebben zij dit mogen ophalen terwijl het onderzoek nog bezig was? Gezien het niveau van het politieonderzoek in die tijd, zou ik er niet van verschieten.

fenix wrote:

Trouwens ook het doden van zijn honden was niet nodig geweest volgens mij.

Daar kan ik niet over oordelen, ik ken de omstandigheden niet maar ik zou er niet van verschieten dat je gelijk hebt. Er zullen wel een aantal cowboys bij de politie zijn die o-zo-graag hun revolver eens willen gebruiken.

Spectator of Life wrote:

Als het zo is gegaan zoals fenix stelt, binnen de twee uur een huiszoeking inclusief liquideren van de honden bij een 'willekeurig' misdaad slachtoffer - dierenrechten waren nog niet wat ze vandaag zijn maar dit terzijde -, dan is er iets merkwaardigs aan de hand.

Daar ben ik dus niet mee akkoord. Het is niet omdat iets op het eerste zicht verdacht lijkt, dat het ook verdacht is. Er zijn steeds andere redenen mogelijk.

737

De preciese omstandigheden achterhalen wat Overijse betreft lijkt ontzettend moeilijk maar foto's zouden normaal gezien niet mogen liegen; staat er hier ergens een schets of schema waar aangeduid werd waar precies die affiches werden geplakt?

738

Normaal tegen de muur links op deze foto » Forum

Als je heel goed kijkt, zie je op het linkse bord het cijfer “12”. De CVP had bij die verkiezingen lijstnummer 12. (Ja, zo’n details zoek ik ook op. smile)

Ben wrote:

Daar ben ik dus niet mee akkoord. Het is niet omdat iets op het eerste zicht verdacht lijkt, dat het ook verdacht is. Er zijn steeds andere redenen mogelijk.

Dat klopt, je kan best eens de wenkbrauwen fronsen bij dingen waar achteraf een logische verklaring wordt gevonden. Als het echter een opeenvolging van fronsen wordt, is er misschien toch iets meer aan de hand dan louter toeval. Het gaat me hier ook niet om statistische kansen maar om de aard van de feiten. Als ik morgen een dodelijk ongeval heb, ga ik ervan uit dat twee uur later niet mijn honden liggen geslacht terwijl agenten in mijn bureau aan het snuffelen zijn.

Daartegen kan je argumenteren dat Finné een bepaalde reputatie had maar ook dat is het punt niet. Het is niet dat ze een dag later na het lezen van de krant eens komen kijken. Het gaat om de snelheid van handelen door een bepaalde 'macht' zoals het binnen het uur na de feiten bellen naar het ziekenhuis van Van Camp en Bouhouche die Mendez zijn echtgenote al zat te 'troosten' bij wijze van spreken nog voor de feiten waren gepleegd. Ik heb de indruk dat sommige personen sneller op de hoogte waren dan dat het mogelijk is om geliefden in te lichten.

740

"Vandaag hebben de houten aanplakborden op de parking van de Delhaize Overijse plaatsgemaakt voor een leeggoedautomaat."

https://i.imgur.com/d5s2Jyg.jpeg