161

Re: Getuigenis David Van de Steen

Neen Etienne, je verrast me niet. Nu verras ik jou he

162

Re: Getuigenis David Van de Steen

Als David denkt dat de killer donker gesminkt was... » www.imago-images.com

Toeval dat de aanvaller die de 'army killing technique' (ze worden dus wel aangeleerd dat ze moeten moorden) demonstreert zwart gesminkt is?

Re: Getuigenis David Van de Steen

De kurk was het voor de training. Bij standby wordt de make-up vergeten. De bende wenste zeker gezichtsherkenning te voorkomen meer dan lager zichtbaar te worden.

164

Re: Getuigenis David Van de Steen

In het leger leren ze. Je neemt een kurk bv van een fles wijn je houd er uw aansteker aan tot ze zwart brand en je kunt u zwart shminken.

165

Re: Getuigenis David Van de Steen

Xenophon wrote:
Tiens wrote:

Je kan allerlei stellingen doen maar wetenschap kan allerlei - hier vaak boude - (veronder-)stellingen makkelijk weerleggen:

"De identificatieprestatie kan beïnvloed worden door de leeftijd van de ooggetuige. Jongeren en jongvolwassenen (17-40 jaar oud) hebben een grotere kans dan volwassenen van middelbare leeftijd (40-65+ jaar oud) om een dader correct te identificeren in een confrontatie en om een confrontatie met een onschuldige verdachte af te wijzen."

Lees bijvoorbeeld in dat opzicht eens Fitzgerald & Price (2015).

Kan allemaal goed zijn en ik trek dat ook niet in twijfel. Ik zeg alleen dat een politieambtenaar eerst een OPDRACHT moet krijgen vooraleer hij iets mag doen in - hier - een gerechtelijk onderzoek. Het zijn de magistraten die die opdrachten geven, de reactie van de officier was bijgevolg perfect normaal. Hij zal gebeld hebben met de OR en die zal gezegd hebben of hij of iemand anders dat verhoor moest doen. Heeft niets te maken met de leeftijd van David, het is gewoon de procedure.

Dat snap ik ook. Dan zijn we het eens daarover. Waarom gaf de onderzoeksrechter dan geen opdracht om de jonge David -zo snel als mogelijk- te gaan verhoren?

Omdat zijn getuigenis té belangrijk was en toen weleens tot een juiste identificatie zou kunnen leiden? Of omdat het knaapje te getraumatiseerd was volgens de deskundigen van toen en zijn toen erg jonge leeftijd geen oprecht getuigenis zou kunnen opgeleverd hebben volgens de deskundigen van toen? Of nog erger; een combinatie van beide?

En wat het (hier) nog erger kan maken is dat sommigen zich de 'autoriteit' toe eigenen om bovenstaande nog eens extra goed "in te wijven" door net hetzelfde te doen.

166

Re: Getuigenis David Van de Steen

"Ik denk nu vaker dan vroeger aan de moordende Bende van de Delhaize.
‘Waarom wij?’ vraag ik me af.
Waarom werden wij vieren neergekogeld, op drie verschillende plaatsen?
Waarom riep mijn zus naar een van die mannen: ‘Niet schieten, dat is mijn papa’?

Een rare reactie, alsof ze die man kende.
En waarom dat genadeschot voor alle drie?
Mijn moeder lag aan de andere kant van de parking, neergemaaid met een riotgun, en toch deed een van die bandieten de moeite om tot bij haar te lopen voor een nekschot.
Dat doe je toch niet als je gehaast bent?
Ook de kogels voor mij waren bedoeld om te moorden, dat zie je aan de kogelgaten in mijn muts en mijn anorak."

David in zijn aangrijpende boek 'Overlever van de Bende van Nijvel'.

167

Re: Getuigenis David Van de Steen

ctrix wrote:

Hier staat een hoorn op:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/34/Feldpostbeutel.jpg

Volgens mij is er nooit opvolging gegeven aan deze post. Het lijkt inderdaad de enige jute postzak te zijn met een zwarte posthoorn die er te vinden is op het web.

Het betreft een postzak van het Duitse leger. Tot 1982 had het Duitse leger geen eigen post systeem en door problemen met een missie in in Italië heeft men toen dit systeem opgezet en bij NATO oefeningen getest » de.wikipedia.org

De eerste relevante oefening heet "Leuchtendes Morgenrot" in 1982. Hieraan deden soldaten mee van de Bundeswehr en een paar Franse soldaten (» www.bw-feldpost-portal.de).

De tweede relevante oefening heet "Flinker Igel" in 1984. Hieraan deden soldaten uit Duitsland, vs en Canada mee (» www.bw-feldpost-portal.de).

Een en ander lijkt goed te passen in de getuigenis van David. Ik weet niet of die al elders of op andere fora is gepost maar het lijkt mij de moeite waard.

En verzamelde Xavier Sliman niet graag oude legerspullen? Maar dat is speculatie natuurlijk.