Hallo X, ik ben zeker mee met wat U wil zeggen. Voor alle duidelijkheid, Ik geloof niet in de kracht van wichelroedes. Ik geloof niet in een complot! Uit uw verhaal, begrijp ik dat U bij de politie werkt. Mijn vraag was, gaat men een getuige onder hypnose een tekening laten maken, (N°19), wanneer men op voorhand al vermoedt dat de persoon een mythomaan is?, en gaat men vervolgens deze tekening uithangen op elk politiebureau van het land, op voorhand wetende dat de talloze meldingen van anderen tot niets zullen leiden?
Wat ik heb begrepen: Hypnose is een hulpmiddel, een toestand van rust, waarbij het belangrijk is voor de ondervrager, om aan de getuige geen suggestieve vragen te stellen. Zo niet is een sessie waardeloos. Dit geldt trouwens voor alle soorten therapieën. Maar ik geloof ook niet dat een tekening, gemaakt onder hypnose, persé waardeloos zou zijn?
Een leugendetector is als ik het wel heb, een hulpmiddel, waarvan al enige tijd is aangetoond dat een psychopaat zijn sessie feilloos kan doorstaan, ook al is hij schuldig, (koele kikker). Ook omgekeerd is het mogelijk dat een onschuldige faalt in zijn sessie, en schuldig lijkt? (zenuwpees) Niet meer, niet minder.
Blijkbaar worden er tijdens politieverhoren (wereldwijd), regelmatig suggestieve vragen gesteld, en bij verdachten van ernstige misdrijven, zelfs volledige scenario’s ingefluisterd (zo ook bij het Bende van Nijvel-dossier). Doordat deze mensen, uren aan één stuk worden ondervraagd, ondertekenen zij meermaals een verklaring, met de enige ambitie om te kunnen gaan slapen. (Voorbeeld de bende Cocu. Waarbij ‘keikop’: de procureur Jean Deprêtre, het wel bij het juiste eind had: “il sont des prédateurs” (en wat wij snotneuzen toen niet wilden geloven), maar zich in feite van marginalen vergistte! (bende Sliman) Dus, er gebeuren mijns inziens, meer flaters en ontoelaatbare methodes, zonder hypnose (en andere hulpmiddelen), dan met.
Zowat alles wat we menen te weten over de Bende van Nijvel, hebben we ofwel van horen zeggen, hebben we gelezen in de talrijke artikels in kranten en tijdschriften, of in de talrijke ‘Good Reads’ vol met informatie, waarvan wij niet weten, wat is waar en wat niet.
Ik vrees dat op een bepaald moment in het onderzoek, bepaalde namen van gangsters etc. voor een aantal belangrijke mensen te prominent aan bod kwamen, waardoor men (los van de Bende van Nijvel), alle registers heeft open getrokken, en men het onderzoek heeft laten stranden. Dit staat natuurlijk los van alle fouten, domheden, dwaasheden en absurditeiten eigen aan een openbare dienst.
PS: Ik volg de geschiedenis van de loden jaren reeds vanaf de zaak François. Heb zowat alle boeken ter zake gelezen. Nooit heb ik in mijn lange leven (68J) ergens één woord gelezen of gehoord, over de bende Sliman als mogelijke daders van de overval op Dekaise. Nooit! Pas toen ik het boek van JP Adam las, werd heel de zaak voor mij helder, zo helder als (helder) water, en begreep ik dat we zijn beetgenomen. Het dossier is geheim, en ik probeer de dingen steeds van op een afstand te beoordelen.