1,181

Re: Christiaan Bonkoffsky

Klucht wrote:

Graag wist ik waarom de onderzoekers Bonkoffsky zo stellig weten uit te sluiten als dader/reus. Dit op basis van DNA begreep ik. Dus weten de onderzoekers welk DNA aan welke specifieke dader bij elk specifiek feit hoort. Vreemd imo.

Het werkt niet op die manier. Onschuld wordt verondersteld en is de uitgangspositie, het is schuld die moet bewezen worden. Als dat niet lukt op basis van de beschikbare gegevens dan is het einde verhaal. Er zijn forensische sporen maar ze zijn zeker niet volledig en het is maar de vraag of ze zouden standhouden in een rechtszaak (die er niet meer zal komen maar soit).

1,182

Re: Christiaan Bonkoffsky

Schuld moet idd bewezen worden, maar 1 van de mogelijke bewijzen is toch een bekentenis, en dan nog een die zwaar doorweegt. Maar helaas was de bekentenis niet aan de juiste personen. Onschuldig is hij imho zeker niet.

1,183

Re: Christiaan Bonkoffsky

Natuurlijk is onschuld het uitgangspunt en natuurlijk moet schuld bewezen worden, maar als je in een dossier dat al zo lang loopt zo stellig iemand uit sluit dan kan je toch zeggen op basis waarvan je dat doet?

Anders kun je zeggen dat er verder geen bewijs is voor zijn medeplichtigheid en dat er geen aanknopingspunten meer zijn voor verder onderzoek en dat hij daarom geen verdachte meer is, maar bij nieuw bewijs opnieuw in beeld kan komen.

1,184

Re: Christiaan Bonkoffsky

Dat leek mij ook ja.

Als alle veroordeelden dienen vrijgelaten te worden omdat er fysiek bewijs ontbreekt dan is het cellentekort bij deze opgelost. Er zijn er voor assisen in dit dossier verschenen waar minder bewijs voor was.

In dit verhaal zijn bekentenissen van de Staerke en Bonkoffsky met alle bijkomende aanwijzingen/verdachtmakingen/getuigen verklaringen/ ontbreken van alibi's niet eens genoeg om verder te zoeken; Neen, ze worden vrijgepleit. Onderzoekers zeggen niet: we hebben te weinig/niet genoeg. Neen, ze zeggen "hij/zij zijn niet betrokken, ze zijn onschuldig "

Hoe komen de Onderzoekers daarbij? Op welk"bewijs" stoelt men dit?

Re: Christiaan Bonkoffsky

Den Bonno is ook nooit verhoord geweest, hij heeft enkel maar een verklaring (in het frans) afgelegd. Ook al zoiets vreemd.

Voor de rest sluit ik me volledig aan bij wat Klucht hierboven schreef.

1,186

Re: Christiaan Bonkoffsky

Transcript Uitzending Faroek Bende van Nijvel vanaf 6.39

Interiewer: Een jaar geleden heeft een man gezegd dat zijn broer de reus van de bende van Nijvel was, heeft u dat kunnen onderzoeken?

Eric van der Sypt (woordvoerder Federaal Parket): "Op basis van de elementen van het huidig onderzoek, en dat is grondig bekeken geweest, kunnen we nu zeggen dat de heer Christiaan Bonkoffsky nooit de reus van de Bende van Nijvel is geweest."

"Als men feiten aan daders wil linken dan moet het zijn op basis van materiele elementen. En zelfs een eigen verklaring die niet ondersteund wordt door materiele elementen is dan ook maar een verklaring. Daar zit een welbepaalde onderzoeksstrategie achter. We zijn echt specifiek op zoek naar materiele elementen die mogelijke daders kunnen linken naar de feiten. Dat is ook de enige manier om mensen voor een rechtbank te brengen trouwens. Dus niet op basis van complot theorieën of vage getuigenissen.”

In mooie woorden het afronden van een onderzoeksrichting zonder resultaat.

1,187

Re: Christiaan Bonkoffsky

Breda72 wrote:

In mooie woorden het afronden van een onderzoeksrichting zonder resultaat.

Is niet de eerste keer en ‘t zal ook niet de laatste keer zijn... Het went wel...

Re: Christiaan Bonkoffsky

Ja, ik ben bekend met die reactie van Van Der Sypt. En nee, die overtuigd mij niet.

Welke elementen? Die sigarettenpeuk waar De Coninck het over had?

HIPA wrote:

Nog voor de media er weet van had was men al enkele maanden bezig met Bonskoffsky. Dit op onze aanwijzingen en een vriend van hem die toch wel veel over deze man wist. Ook ten tijde dat Bonno wekelijks in het Noord vertoefde bij de hoertje, drank, sigaretten, alles was gratis zelf voor de genodigden. Connectie aandeelhouders Delhaize.

De parkwachter van Aalst was een van zijn goede vrienden, er was wel wat voorbereiding gebeurd in en rond het park. Zijn tijdslijn van de overvallen en zijn genomen vakantiedagen in de tijd gaven een beeld. Ook de verwonding aan zijn been voor Aalst.

Ik had een lang gesprek met destijds de hoofdspeurder van het onderzoek toen men het nieuws uitbracht. 90% dat hij erbij was garandeerde hij mij. Kort daarop was de man depressief en keerde nooit meer terug. Bonkoffsky werd opgevouwen en mooi weggezet als randgeval en fantast, zoals zoveel oud-rijkswachters waar men resoluut de onschuld wil staande houden.

Familie, vrienden, collega’s zelfs de speurders wezen hem aan als gerecruteerd lid voor enkele opdrachten. Het mag niet zijn. Zelfs over Moussa geen woord waarvan er toch een en ander op hun bureau ligt. We kunnen vertellen en doen het heeft geen zin meer, de zaak is verloren.

1,189

Re: Christiaan Bonkoffsky

Afwezigheid van bewijs is geen bewijs van afwezigheid. De laatste speudersploeg ging enkel op zoek naar materieel bewijs en dat kan je hen ook niet kwalijk nemen. Wat de betrokkenheid van Bonkoffsky betreft, we gaan het nooit weten. Moussa evenmin. Alle aanwijzingen over hun betrokkenheid of het tegendeel daarvan zijn verzegeld en voor niemand toegangkelijk, net als het rapport van Zucker en nog heel veel andere zaken.

1,190

Re: Christiaan Bonkoffsky

Het is begrijpelijk dat men zich enkel nog wilde focussen op louter materiële sporen. Je moet het onder ogen zien: de rest van dat dossier was allang reddeloos, niet in het minst omdat alles al zolang geleden gebeurde en er decennia verloren zijn gegaan door gerechtelijk gepruts en interne sabotage.

Let it go... hoe moeilijk dat ook moet zijn voor slachtoffers of nabestaanden.

Het enige wat ik echt betreur is het feit dat het dossier niet ter beschikking wordt gesteld van academici voor onderzoek.