31

Re: Munitiegordels

De laatste gordel voor jachtpatronen is inderdaad in skai maar het proces en wijze van fabriceren blijft hetzelfde

Iets wat ik vergeten vermelden ben is dat je hiervoor ook een aparte naaimachine nodig met specifieke naalden. Op één van de foto's van de gordel voor de jachtpatronen kan je zien door hoeveel lagen je moet stikken. Met een gewone naaimachine met naalden voor stof (geen canvas zelfs!) stik je hier niet door. Om dit zelf je kunnen maken heb je dus ook een ledernaaimachine met naalden om leder (en imitatieleder) te stikken nodig, iets niet iedereen heeft. Met de hand kan dit ook natuurlijk maar dan ben je wel extreem lang bezig.

Zoals je ook aanhaalt Xenophon lijkt de eerste munitiegordel/patroontas (of hoe je het ook wilt noemen) totaal niet praktisch om te gebruiken bij een overval. Het kan natuurlijk wel zijn dat dit nog rond de kolf van een wapen zat en niet werd gebruikt waarvoor dit bedoeld was (als het dat ook is). Maar naar mijn weten werden er geen wapens gebruikt bij de overvallen waarvoor men dit type patroontas nodig heeft. Daarmee bedoel ik karabijnen/geweren geen pistolen, revolvers, machinegeweren en jachtgeweren. Er zat wel een Krico .22 jachtkarabijn in de zakken van Ronquières. Misschien heeft het hier iets mee te maken?

Correct me if i'm wrong!

Re: Munitiegordels

Ik kan me inbeelden dat je voor kaliber 12 (jachtpatronen voor de riotguns) zoiets maakt want de normale procedure voor een getraind persoon is om bij te laden terwijl je 'bezig' bent, gedurende elke kleine pauze. Maar voor individuele .22 en .45 patronen voor een pistool is zoiets ondenkbaar. Veel beter om volle extra laders mee te nemen. Een getraind iemand kan op ongeveer 1.5 sec. een lader wisselen en voortschieten. Als je eerst een lader moet uithalen, dan manueel beginnen bijladen (terwijl je dat doet ben je een sitting duck)... dat is waanzin.

Als ik je dan lees dat je voor het ineenflansen daarvan speciaal materiaal nodig hebt snap ik er helemaal niets meer van. Ook: ik ben misschien een chauvinistisch zwijn maar ik zie de gemiddelde vent zich daar niet mee bezighouden.

33

Re: Munitiegordels

Wat ik bedoel is dat om het zelf te maken totaal niet de moeite is, te duur en bijna onmogelijk als je het materiaal niet hebt. Zelfs voor een kaliber 12. Het is gemakkelijker en goedkoper om dit gewoon te kopen of stelen dan zelf te maken.

34

Re: Munitiegordels

Wat Xenophon opmerkt over de munitiegordels lijkt me terecht.

Ik denk dat het zeer "onnozel" is om dergelijke munitiegordels te maken. Deze zijn compleet nutteloos. Zo’n munitiegordels zijn enkel nuttig voor kardoezen (patronen voor jachtgeweren) maar het is te gek voor woorden om dat voor kogel-munitie te maken (zoals voor .22- of .45-patronen).

Maar misschien is het nét daarom een interessant bewijsstuk: welke idioot gaat zich nu in godsnaam bezig houden om zo’n zinloze gordel te maken?

Mijn mening: practical-shooter types zoals Bouhouche al zeker niet. Het is totaal niet efficiënt. Eén of meerdere extra laders voorzien zou wel efficiënt zijn. Een lader is in no time gewisseld. Herladen d.m.v. kogels uit een munitiegordel halen is behoorlijk omslachtig en amateuristisch (zelfs een amateur zou zo’n dom idee niet bedenken).

Volgens mij wilden ze met die gordels vooral imponeren. Ik denk niet dat het hun intentie was om deze tijdens een raid effectief te gebruiken. Het is een afschrikmiddel, net als de bijl, het mes in de riem of om de nek, de granaat aan de riem, ... Stoerdoenerij. De daders hebben gewoon te veel cowboy- of Rambo-films gezien.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

35

Re: Munitiegordels

Oesje, dan had Bougerol ook te veel naar cowboy-films gekeken. Anderzijds is het zo dat hij zich min of meer gedroeg als een soort cowboy binnen zijn eigen rangen gezien de getuigenissen van zijn collegae. Briljante geest maar met een hoek af (vader was opgenomen in Geel en moeder prostitué).

Ben wrote:

Maar misschien is het nét daarom een interessant bewijsstuk: welke idioot gaat zich nu in godsnaam bezig houden om zo’n zinloze gordel te maken?

De toenmalige vrouw van Bougerol, dat staat ergens in een pv, Naast het feit dat Bougerol "handjeklap" deed met zijn ondervragers.

Re: Munitiegordels

In zijn boek de bendes achter de bende koppelt Adam bewijsmateriaal aan de Franse piste bij de tweede bullet (de eerste gaat over wapentijdschriften die Xavier Sliman verzamelde):

artinqsaal vervaardigde patroonriemen en scheden: zie daarvoor het artikel in AMI (Armes militaria informations) hieronder

De afbeelding van dat artikel kan ik in mijn versie van het boek niet lezen, mogelijk staat het wel in de Franse versie.

37

Re: Munitiegordels

Ik liet de foto's van de bewijsstukken zien aan een Franse expert en voormalig politieinspecteur uit Charleville. Zijn antwoord had niet duidelijker kunnen zijn:

"Iedereen doet het in de regio!" (Auditie PD 19/03/2023)

Ik concludeer dat de vervaardiging van dit soort artikelen in bepaalde kringen niet ongewoon is.

Re: Munitiegordels

Dat is dan goed voor de politie want de crimineel die zo begint te herladen middenin een vuurgevecht zal niet lang meegaan.

Zoals Ben zegt, dat iemand zoals Bouhouche, Bultot, Beijer of Amory dat zouden doen is m.i. ondenkbaar. Geen enkele practical shooter doet dat, de sport is een combinatie van precisie en snelheid, alles draait daarrond. Weet je waar je zulke patroonhouders ook nog ziet (behalve in slechte films en bij wannabe Rambo-imitatoren)? Als een gordel bij kerels die een klassieke western-revolver dragen. Die moesten indertijd manueel en patroon per patroon geladen worden nadat eerst de lege hulzen uitgeworpen werden.

Dan nog is het folklore, ten eerste zijn de kalibers .22 (is een rimfire) en .45 ACP zeer ongebruikelijk bij revolvers (er bestaan er maar je zal ze niet snel tegenkomen), ten tweede bestaan en bestonden er speedloaders voor revolver.

Er zijn een aantal merkwaardige zaken rond die wapens en hun gebruik. De criminelen doden om quasi niets. Maar tegelijkertijd doen ze zaken die oerdom zijn zoals bv. in Nijvel waar uit alles blijkt dat ze één .45 pistool gebruikten waar één lader opzat. Toen die leeg was, was het gedaan met dat wapen en kon het nog als presse-papier dienen. Je kon laders gewoon vrij kopen, waarom dan zo tewerk gaan? Ook bij de manier van schieten, ik zie daar meer bloeddorst en chaos dan expertise (vb. Szymusik). Tegelijkertijd had je dan herladen munitie, dat vind je enkel bij schietclubs en personen zoals practical shooters die zéér veel schieten en werden slagpinnen etc omgewisseld, ook niet iets dat iedere crimineel zomaar kan doen.