Re: Boek: De Bendes Achter De Bende

Als je dat boek leest moet je je ervan bewust zijn - tenminste, dat is mijn indruk - dat hij de neiging heeft zaken selectief voor te stellen in functie van zijn theorie.

Niet dat hij liegt maar hij vermeldt dingen die niet in zijn kraam te pas komen gewoon niet.

Re: Boek: De Bendes Achter De Bende

Ik snap wat je bedoelt maar ik probeer alles zuiver feitelijk te bekijken omdat ik wil begrijpen waar sommige aannames vandaan komen. Ik ben bang dat ik daarom nog wel meer, voor velen in ieder geval, open deuren in ga trappen.

Nochtans vind ik veel wat in dit boek geschreven wordt erg overtuigend, maar zoals HighOnProzac al schreef, het zou de start van een onderzoek moeten zijn, en niet worden gezien als finale piste (de volledige waarheid).

Re: Boek: De Bendes Achter De Bende

Als de Slimans ingezet werden als huurmoordenaar om Michel Piro om te brengen bestaat de mogelijkheid dat ze ingehuurd werden om Dekaise te overvallen. Waar ik echter het meest moeite mee heb bij de piste van Adam is dat hij alle bendefeiten op hun conto schrijft en daarbij zelf een hypothese opstelt waarbij hij feiten verdraait.

Misschien hebben ze meegedraaid in een van verschillende equipes die later bekend zouden staan als de bende van Nijvel. Dat ze ook bij Aalst betrokken zijn acht ik onwaarschijnlijk. Toegegeven, een van hen werd herkend bij Dekaise maar er waren verschillende herkenningen. Dat de CWB die piste niet wil onderzoeken omdat ze hun ongelijk niet willen toegeven is helemaal van de pot gerukt.

Re: Boek: De Bendes Achter De Bende

Een klein detail ivm de moord op Piro dat conveniently onder de mat wordt geveegd: de Slimans werden vrijgesproken hiervoor door het Cour d'Assizes. Wie belandde er in de bak? Zijn vrouw, die van hem af wilde raken.

Voorts wordt in heel die zaak Piro weer alles op één hoop gegooid, het beproefde recept waar alle liefhebbers van complotten eeuwig kunnen van smullen: de Bende, de affaire Julie & Melissa, Dutroux, X1 etc.

Er lopen bijzonder goed geïnformeerde personen rond blijkbaar want ze weten het beter dan de rechters en de jury die toendertijd toegang hadden tot het volledige dossier.

Re: Boek: De Bendes Achter De Bende

Ho, ho, het was toch echt Véronique Laurent die Thierry Sliman en Patrick Verdin aanwees als de door haar gecharterde huurmoordenaars van Michel Piro.

Echter, het Belgische politiële (sporen)onderzoek was beneden alle peil (» Nieuws), waardoor Sliman en Verdin in Frankrijk de dans konden ontspringen.

In wezen is de zaak-Laurent een kopie van de zaak-Sliman: ondermaats Belgisch politieel onderzoek, waardoor verdachten de strafrechtelijke dans konden ontspringen, zoals gememoreerd in het boek van Jean-Pierre Adam over de gebroeders Sliman en de tegen hen gerezen verdenking naar aanleiding van de overval op wapenwinkel Dekaise.

Politie en justitie deden dat ook in de zaak van de Bende van Nijvel: sporen verbranden.

"In april 2001 is het de beurt aan de Franse justitie. Verdin en Sliman verschijnen voor het assisenhof van Charleville-Mézières op beschuldiging van de moord op Piro. Het proces draait uit op een klucht. Buiten de bekentenis van Laurent is er niets. Het moordwapen is niet teruggevonden. Bandensporen van de Audi zijn niet onderzocht, vingerafdrukken op de bestelwagen evenmin. Van een betaling van Laurent aan Verdin en Sliman: geen spoor. Duidelijkheid over hun tijdsgebruik – was dit duo die nacht wel in België? – is er ook al niet."

Re: Boek: De Bendes Achter De Bende

weetjewel wrote:

Ho, ho, het was toch echt Véronique Laurent die Thierry Sliman en Patrick Verdin aanwees als de door haar gecharterde huurmoordenaars van Michel Piro.

Ze heeft dat verklaard, ja. En er kon als puntje bij paaltje kwam niets van worden bewezen en de helft van haar verklaringen waren contradictorisch.

Na lectuur van een artikel dat voor 2/3e in de voorwaardelijke wijs is geformuleerd weet jij natuurlijk absoluut zeker dat het een geval van sabotage van het onderzoek betreft en dat de politie het doelbewust verprutst heeft.

47

Re: Boek: De Bendes Achter De Bende

Xenophon wrote:

Ik heb nergens ooit gezegd dat Adam liegt, kijk het maar na.  Liegen = het bewust vertellen van een onwaarheid.

Jean Pierre Adam is soms een leugenaar, ja ja » YouTube

RTL: "Pourquoi vous dites aujourd'hui que surement ils ( ses suspects les frères S.) sont impliqués dans cette affaire?" Celui ci répondra que c'est parce qu'ils ont été dénoncés.

RTL (33'49''): "Et les témoins reconnaissent?"
Jean-Pierre Adam (33'51''): "Oui oui oui, il est marqué sur le procès verbal que j'ai retrouvé sur les microfiches."

Vertaling:

RTL: "Waarom zegt u vandaag dat zij (zijn verdachten, de gebroeders Sliman) zeker bij deze zaak betrokken zijn?"

JPA zal antwoorden dat het komt omdat ze aan de kaak zijn gesteld.

RTL (33'59''): "En de getuigen geven toe?"
Jean-Pierre Adam (33'51''): "Ja ja ja, het staat op het rapport dat ik op de microfiches heb gevonden."

48

Re: Boek: De Bendes Achter De Bende

  • Feit: de alomtegenwoordigheid van de reus klopt niet weten we ondertussen

  • Feit: de Bende werd extreem gewelddadig tijdens de tweede golf

  • Feit: er werd geen enkele financiële transactie of een ander materieel spoor teruggevonden.

  • Feit: er was wel een herkenning bij Dekaise maar dit in tegenspraak met anderen die herkend werden;

  • Feit: talrijke details kloppen niet terwijl de mogelijkheid bestond deze na te gaan.

benhetbeu wrote:

Dank je wel Leo om dit ter herinnering te brengen. Ik kan leven met het stilzwijgen, meer nog, ik hoop dat ze de kostbare tijd die nog resteert  ten volle benutten. Jouw post is de meest zinnige, die er echt toe doet in 2021. Dus van mij, krijg je alvast de virtuele trofee: no nonsense.  En voor wat het boek zelf betreft: er is met bepaalde details die wij weten en forumleden ook, heel onzorgvuldig omgesprongen terwijl het eigenlijk peanuts was om deze te checken. De informatie lag voor het grijpen, hier, bij overlevenden zelf en bij hun raadsmannen. Je zou nu toch denken dat je deze informatie laat checken voor je ze vereeuwigd. Als met simpele gegevens slordig wordt omgesprongen, wat dan met de rest?

Om alle bovenstaande redenen heb ik het boek niet gelezen. Ik ga er van uit dat men mij op de hoogte zal brengen van mogelijk interessante zaken uit het boek. Ik lees dat sommige forumleden het boek twee maal gelezen hebben dus ...

49

Re: Boek: De Bendes Achter De Bende

Fenix, dat boek lezen kan echt geen kwaad. Het is geen turf van ettelijke honderden pagina's, eerder een beknopt relaas van Jean-Pierre Adam's bevindingen en het leest snel en vlot.

50

Re: Boek: De Bendes Achter De Bende

Kwaad zal het inderdaad niet kunnen, maar wat heb jij bijvoorbeeld gelezen dat belangrijk zou kunnen zijn. Verschillende forumleden waren aanwezig op de boekvoorstelling, afgaande op hun kritieken heb ik het boek niet gekocht. Je kan altijd proberen mij te overtuigen het toch te kopen natuurlijk. Er is nog een andere reden waarom ik geen fan ben van deze piste. Mochten de Slimans werkelijk betrokken zijn, dan zou dat toch een gedroomd scenario zijn voor de Belgen? En wie of welke magistraat zou deze piste dan willen wegmoffelen?

Zet bijvoorbeeld Ciolini en co eens naast de Slimans. Of desnoods Nitelet, massa's aanwijzingen in vergelijking met de Slimans. En wat Ciolini betreft zelfs materiële elementen. Geldstromen van Smars en Lacroix naar Ciolini, lid van een organisatie, voorgeschiedenis wat betreft de feiten in minstens Italie, valse identiteiten, groot netwerk etc. ...

Maar natuurlijk heb ik de wijsheid niet in pacht, ik, we, kunnen niets uitsluiten.