In Maubeuge komen zowel de gendarmerie als de gangsters er goed vanaf. Zou het niet kunnen dat de gangsters zich niet meer waagden in Frankrijk door de iets betere tactiek van de Franse gendarmes. Twee agenten gaan langs de square Lafayette, de derde neemt Rue Albert I. Deze laatste ontdekt de wagen van de inbrekers. De wagen staat voor de ingang van het magazijn, een dubbele van ruiten voorziene deur. Dit doen ze om de gangsters te omsingelen,en zo geen kans te geven om te ontsnappen. Dit laat ook vermoeden dat de agenten toch wel een betere tactiek gebruiken dan de agenten in België (deze rijden in vele gevallen tot het huis waar de inbraak bezig is). Met die blauwe lampen die gans de buurt verlichten is het niet moeilijk om de agenten in een hinderlaag te laten lopen. Als je dan ook nog de sirène gebruikt is het hek al helemaal van de dam.
Als je deze gangsters dan betrapt en je moet je wapen nog trekken ben je meestal tweede in een gevecht tegen gangsters die (waarschijnlijk) aan practical shooting doen en zeker als twee van de wapens beginnen te haperen. Dit lag ook wel een beetje aan het systeem nl. men wil geen cowboys bij de politie want die zouden het imago kunnen schaden. Agenten moeten kunnen praten en zo een eventuele boef inrekenen. Dus komt een wapentraining ook op de tweede plaats wat reeds meerdere ongelukken (schietstand) en doden (door gemotiveerde gangsters²) tot gevolg heeft gehad.
Een hapering is maar een hapering en kan in de meeste gevallen op 1 a 5 seconden worden opgelost waardoor je weer operationeel bent. Om deze tijden te halen moet je trainen en ook haperingen simuleren. Als agenten op een inbraak afgaan moeten ze in hun achterhoofd houden dat er een schietincident kan plaatsvinden. Wie naar zo'n inbraak gaat moet ook weten dat hij/zij niet naar een ongeluk, kruispunt, burenruzie, ed gaat, maar naar een situatie waar het heel snel kan escaleren naar een kritieke situatie.
Je moet niet elke agent gaan trainen tot een commando maar je hebt ze wel nodig om naar zulke situaties (inbraak, home-jacking, car jacking, overval, ontsnapping, ...) te sturen. Elke gemeente zou agenten in hun rangen moeten hebben die over bepaalde capaciteiten beschikken. Toch denk ik dat de bende van nijvel een bende was van vooral rijkswachters die er zowel voordeel (nieuwe wagens, wapens, uitrusting, ...), als plezier (macht, vrouwen, plezier, geld, ...) aan overhielden. Na het oprichten van de ABT zijn de overvallen van de Bende van Nijvel gestopt, wat mij doet vermoeden dat deze overvallen toch wel een duidelijke boodschap hadden. Mensen van het ABT hebben in de jaren 90 prachtig werk geleverd en deze eenheid mogen ze van mijn part terug operationeel maken (ze mogen mij altijd bellen ).
² Uitschot, crapuul, wezens die niemand ontzien om hun eigen hachje te redden. Er bestaat maar 1 oplossing voor zulke wezens, maar die ga ik jullie hier niet uitleggen.