111

Re: Michel Piro

Ik begrijp het niet. Adam kwam op het spoor van de Slimans dóór het onderzoek naar de moord op Piro. Hij beschrijft in een hoofdstuk hoe dat onderzoek is verlopen, tot en met de vrijspraak aan toe. Vervolgens is hij op een opsporingsbericht voor de overval in Waver in het dossier van Xavier gestuit.

Beste Xenophon, heeft u het boek van Adam eigenlijk wel gelezen?

112

Re: Michel Piro

Breda72 wrote:

Beste Xenophon, heeft u het boek van Adam eigenlijk wel gelezen?

Ik heb 'Tueries du Brbant - La piste négligée...on pouvait, on devait éviter 27 MORTS' (Editions Memory) naast me liggen terwijl ik dit schrijf.

En ja ik heb het gelezen. Twee keer. Of wat dacht je, dat ik hier zit te oreren zonder enige basis? Als je me niet gelooft: pak je exemplaar op een willekeurige pagina, selecteer een zin, laat een woord weg en ik zal je direct opzoeken wat het is.

En ik blijf op mijn standpunt dat ik al meermalen uiteenzette en niet van A tot Z ga herhalen: Adam stelt de zaken tendentieus voor, negeert al wat niet in zijn kraam te pas komt en m.i. is wat hij beschrijft grotendeels niet verenigbaar met de feiten die we kennen.

113

Re: Michel Piro

Gelukkig! Dank voor het antwoord en excuus maar ik moest het vragen.

Re: Michel Piro

Xenophon wrote:

Piro was het soort kerel dat niet enkel vrienden maakte en in zijn 'business' gaan personen met wie hij een geschil heeft niet even een advocaat consulteren.

Dat zijn vrouw ermee te maken had was van in het begin vrij evident. Voor een slachtoffer van zijn praktijken was ze in elk geval niet overdreven teergevoelig.

Men heeft nooit ook maar een spoor van betaling gevonden richting Sliman en Verdin, noch materiële elementen. Ze hebben ook nooit bekend. Uitsluiten kan je het niet maar ik lees toch vooral (ook op het franstalig forum) veel verhalen in de mode conditionnel.

Je mag i.v.m. de Slimans ook niet vergeten dat ze niet bepaald vrienden waren met de politie en de magistraten uit hun streek, die ze een aantal keer stevig voor paal gezet hadden met hun exploten.

Dan beginnen er verhalen rond te drijven over het feit dat Thierry Sliman een huurmoordenaar zou zijn die vele doden op zijn geweten heeft etc etc. Ik heb één vraag: waar zijn de veroordelingen?

Let wel: ik ben geen fanboy, het waren criminelen. Maar als het bewijs er niet is, is het er niet. Luchtkastelen bouwen verandert daar niets aan. Het zou me zeer verbazen als er nog geen DNA-test gebeurd was trouwens. Maar wat baat het, zelfs als die negatief zou zijn zouden de volgers van die theorie dat dadelijk naast zich neerleggen.

Een aantal feiten zijn simpelweg ontuilegbaar vanuit het perspectief van deelname door één of meer Slimans.

Wat betreft eventuele deelname van Piro aan feiten: is er ergens sprake van een dader die 1m69 was? Want zo groot was hij.

Het verhaal van de Bende van Nijvel is voor een groot deel wat men ervan wil geloven. Het gaat hier niet enkel om de eerder 'recente piste Sliman. Want er is weinig of geen bewijs, van niets. In tegendeel, er gaat te veel informatie rond over deze feiten. Misschien wel om de (simpele) waarheid verborgen te houden?

Het was zelfs onmogelijk om Bouhouche en Beijer te veroordelen voor hun zogezegd aandeel in de Bende van Nijvel; Zwarts; Mendez ... Alhoewel gerecht, pers en publiek, gedurende jaren, onafgebroken in hun richting wees en zwaaide met een 'overkill' aan zogenaamde bewijzen.

U hebt geen valabel argument om de bende Sliman op voorhand uit te sluiten als daders van de overvallen van de Bende van Nijvel. Want dan geeft U toe meer te weten dan deze twee professionele speurders! Het enige waarmee altijd word geschermd, is 1985, waarvan het nog veel te vroeg is om in deze, conclusies te trekken. Het gaat hier wel degelijk om een Cold Case.

“Onderzoeksrechter Patrick Ramael was door het werk van Jean-Pierre Adam geïntrigeerd geraakt in het dossier van de Bende van Nijvel, vermits hij meer dan wie anders kennis had van de twee extreem gewelddadige broers die ooit zijn regio Maubeuge onveilig maakten.”

Dus de onderzoeksrechter is gefascineerd door een leugenaar, een verhalen verteller, een fantast, die realiteit niet van fictie kan onderscheiden en krampachtig op zoek is om zijn verzonnen theorie te laten kloppen? Maar dat stoort hem niet. Toch wil hij met Jean-Pierre Adam blijven samenwerken?

Denkt u nu echt dat Thierry Sliman zich liet betalen via een overschrijving? Trouwens wie was er getuige van dat Thierry Sliman zich liet betalen? Hij was iemand die een moord pleegde zoals wij een appel eten. Een gevaarlijke kerel dus. En Patrick Verdin was de zwager van Piro. Dit kon best een vriendendienst zijn?

Véronique Laurent is veroordeelt voor de moord op haar man en pooier, Michel Piro. Dit is het verdict. Het staat allemaal beschreven in het boekje van Jean-Pierre Adam. Er is echter geen bewijs van wie de moord dan wel zou hebben gepleegd?

Een half dode politieagent die in het donker, ineengezakt, achter het stuur van zijn combi zit, kan onmogelijk de lengte van zijn belager (Piro) inschatten. Period!

En ik had dan ook zeer graag van U de onuitlegbare feiten vernomen, waarom de marginale bende Sliman, de overvallen van de Bende van Nijvel niet zou kunnen hebben gepleegd? Want het gaat wel degelijk over een bende, niet enkel over familie.

Jean-Pierre Adam is in het bezit van documenten, die aantonen dat de Sliman’s op zijn minst de aandacht verdienen die ze door het (provinciale) geklungel, en de rivaliteit tussen de politie; rijkswacht, en BOB Brussel, destijds nooit hebben gekregen. ik ben vrijzinnig en absoluut niet gelovig, ik ga niet naar de kerk, en ik wacht af wat deze twee heren ons eventueel nog te vertellen hebben.

Zoals U het voorstelt, is Jean-Pierre Adam een leugenaar. Goed, maar dan vraag ik mij af waarom onderzoeksrechter Patrick Ramael zich aansluit bij diens visie? Deze mensen worden nu reeds in de Vlaamse pers afgeschilderd als twee paljassen die zichzelf in de kijker willen zetten! U wekt met Uw commentaar de indruk, meer te weten, en beter te weten dan deze twee professionele (ex-) onderzoekers? U insinueert voortdurend dat U dicht bij het onderzoek zou staan, maar wil Uzelf niet bekendmaken of zeggen wat U beroep is? Van Adam & Ramael, weten we wel hun beroep.

U schrijft:

“Maar als het bewijs er niet is, is het er niet. Luchtkastelen bouwen verandert daar niets aan.”

100% de waarheid, maar U lijkt niet eens te willen inzien dat dit niet alleen voor mij telt maar voor zowat iedereen hier op dit forum. Tenzij men de oplossing in zijn schuif heeft liggen natuurlijk!

Maar goed, U vindt de piste Sliman maar niets! Veel te weinig onderbouwd misschien, mij best, maar geef dan commentaar op een ander onderwerp, en laat de mensen aan het woord die misschien wel iets zien in deze op voorhand verdoemde piste, want voorlopig weten we alleen maar wat er in het boekje van Jean-Pierre Adam staat.

U wekt in ieder geval de indruk meer te weten.

115

Re: Michel Piro

Highonprozac, wie ik ben en wat ik exact doe professioneel speelt geen enkele rol. Een paar mensen op dit forum weten dat maar het is niet iets dat ik algemeen ga delen, deal with it, ik ben niemand hier iets verschuldigd qua uitleg.

Het enige wat je voor het overige daarover moet weten is iets wat ik al in den treure gezegd heb: ik heb op geen enkele manier toegang tot het officiële dossier en ben professioneel niet bij het onderzoek betrokken of betrokken geweest. Check het gerust, ik heb nooit iets anders beweerd. Ware het anders, ik zou hier niet zitten.

Wat jij (en een paar anderen die me berichten sturen om te trachten te weten wie ik ben) veronderstellen, dat is niet mijn verantwoordelijkheid noch bekommernis.

Ik wil gerust discussiëren maar wel graag met personen die de moeite doen een paar elementaire zaken uitgezocht te hebben. Gewoon uit jouw post:

  • Bouhouche is itt tot wat je stelt wel degelijk veroordeeld voor (o.a.) de moord op Zwarts. Beijer werd ook veroordeeld inzake Zwarts maar enkel voor heling;

  • Over het mogelijk daderschap van Piro bij de feiten te Nijvel: de agent zat niet heel de tijd ineengedoken achter zijn stuur (daar heeft hij nooit zo gezeten, hij hield zich dood, liggende tussen de zetel en het dashbord van de combi aan de kant van de bijrijder, benen buiten). Eerst is hij uitgestapt, heeft gevuurd vanachter zijn deur op de dader met de RG die op hem toe stapte. Hij heeft dat individu m.a.w. gezien vanop een afstand van ongeveer 7 à 10 meter en er een beschrijving kunnen van geven;

  • Etc.

Waarom Ramael gelooft in de these van Adam en wat zijn motivatie is om te doen wat hij doet weet ik niet, ik ben niet madam Zaza met een kristallen bol. Vraag het hem.

Ik heb nergens ooit gezegd dat Adam liegt, kijk het maar na. Liegen = het bewust vertellen van een onwaarheid. Ik weet niet of hij liegt. Ik zeg dat hij een zeer selectieve interpretatie aanhangt en enkel vermeldt wat in zijn kraam te pas komt, over wat niet goed past zwijgt hij. Dat beantwoordt niet aan de definitie van liegen in mijn boekje.

Kan ik formeel bewijzen dat de/een Sliman(s) NIETS met de Bende van Nijvel te maken hebben? Nee, maar ik wacht op degene die met een verifieerbaar, hard element komt dat zou aantonen dat ze wél betrokken zijn.

Ze (of Thierry Sliman) zijn nooit formeel herkend, nooit. Ook niet door Dekaise. Van de getuigen daar zeiden er 2 dat hij het meest leek op de foto's die hen getoond werden.

Van geen enkel feit kan aangetoond worden dat ze er zelfs maar in de buurt waren toen het gebeurde. Dat is wel effe anders met een aantal andere verdachten, net zoals die identificatie overigens.

Hoe leg je de detailkennis van de streek rond Nijvel en vooral Houssière uit? Ben je daar ooit al geweest? Om te doen wat de daders daar deden moet er minstens één geweest zijn die in de omgeving woonde, er is geen andere uitleg mogelijk.

Hoe zijn ze in Ohain terechtgekomen? In Beersel? De zaak Angelou?

Etc, er zijn tientallen zaken waarvoor er geen goeie 'fit' is.

Ik zou daar pagina's over kunnen vullen maar wat baat het? Niets minder dan een formeel onomstotelijk bewijs dat ze het niet konden geweest zijn zou jullie kunnen overtuigen. Dat heb ik niet, hoewel ik sterk vermoed de onderzoekers wel.