741

Re: Overijse: 27 September

Bedankt Tiens.

Zeker Spectator, Als iets 1 keer gebeurt is dat toeval, het kan gebeuren. Gebeurt hetzelfde een tweede keer, dan begint het op te vallen. En gebeurt het een derde keer, dan is er euh ... stront aan de knikker. De reeks toevalligheden in Overijse is eindeloos.

742

Tiens wrote:

"Vandaag hebben de houten aanplakborden op de parking van de Delhaize Overijse plaatsgemaakt voor een leeggoedautomaat."

Dat is de situatie zoals ze vandaag is. In mijn vorige post zie je de plaats zoals het toen was, maar daar heb ik geen "dank u" voor gekregen. smile (Gelukkig doe ik het ook niet voor de "dank u's". big_smile)

Spectator of Life wrote:

Als ik morgen een dodelijk ongeval heb, ga ik ervan uit dat twee uur later niet mijn honden liggen geslacht terwijl agenten in mijn bureau aan het snuffelen zijn.

Ik ga er van uit dat jij nog niet tegen een bevriende agent hebt verteld over plannen tot staatsgreep of voor de Banque Copine werkt. wink Maar dat zijn aanwijzingen maar nog steeds geen bewijzen dat Finné een gericht slachtoffer was.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

743

Twee details over de omgeving van het Delhaize-warenhuis die misschien relevant kunnen zijn:

Was het restaurant Windekind open en waren er in het restaurant getuigen aanwezig? Nee, het restaurant Windekind is gestart op 1 januari 1984 en gestopt op 11 september 1985. De avond van de overval stond het dus leeg.

De befaamde krantenwinkel - Press Book Shop - waar Finné soms zijn krant kwam kopen, bestond sinds 1 januari 1985. Kwam Finné die avond een krant kopen? Nee, want volgens de uitbater "sluiten wij meestal altijd rond 19u00. Ik heb Finné die dag niet gezien."

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

744

Misschien kunnen we beter eens nagaan wie er in diezelfde straat een appartement huurde voor de Staatsveiligheid. Ik herinner mij niet meer wie mij dit gezegd heeft of waar ik dat gelezen had. Ik vind zelfs de post niet meer terug over Victor P. van de Staatsveiligheid die zijn vrouw en zus verwittigde niet naar de Delhaize te gaan, en neen, ik vergis mij niet met Aalst waar ook David een tip kreeg dat iemand van de Staatsveiligheid zijn fam. verwittigde.

In het boek van voormalig medewerker van de VSSE Gérald Damseaux vinden we meer informatie over die medewerker Victor P. van de VSSE. Deze laatste was inderdaad werkzaam bij de Staatsveiligheid in die periode en ondermeer zelfs verantwoordelijk voor de wapens van de zogeheten Stay Behind netwerken. De man ging ook regelmatig oefenen op de schietstand van de NAVO.

Ook hier een beetje te veel toeval volgens mij.

745

Ben wrote:

Een andere persoon, Léon Finné, bevindt zich op de kleine parking naast zijn witte Ford Sierra die geparkeerd staat voor de krantenwinkel. Toen hij de ernst van de situatie inzag, probeerde de man terug in zijn voertuig te stappen. De gangster met zijn riot gun, die de Peugeot heeft beschoten, draait zich om en vuurt drie keer. Léon Finné valt dood neer. Als gevolg van deze opeenvolgende schoten doorboorden enkele projectielen de ruit van de krantenwinkel.

Er is hier al veel gezegd en geschreven over de vreemde manier waarop het lijk van Finné op de grond ligt. Mark Ghekiere, een kroongetuige van de feiten in Overijse, geeft het antwoord:

(...) "Toen de gangsters weggereden zijn, zijn wij van de carwash terug naar binnen gegaan in de winkel en daar hebben we dan een ravage gezien. Ik ben terug naar buiten gelopen en dan zag ik een lijk liggen naast mijn wagen en naast een witte Ford Sierra. Naderhand is dat dan gebleken dat dat meneer Finné was. Dan heb ik met een kassierster die man omgedraaid om te zien of hij nog leefde en Hugo is daar dan bijgekomen en we zagen dat er niks meer aan te doen was en dan hebben we hem bedekt met een deken."

Bron: Terzake | 1996

De plas bloed die zogezegd niet te zien is op de foto's zal dus onder het lijk van Finné liggen.

746

Ben wrote:

Dan heb ik met een kassierster die man omgedraaid om te zien of hij nog leefde en Hugo is daar dan bijgekomen en we zagen dat er niks meer aan te doen was en dan hebben we hem bedekt met een deken."

Ook het gerucht dat één van de daders Finné omgedraaid zou hebben, kan hiermee naar de vuilbak. Omdat er in de loop der jaren zoveel onwaarheden verteld zijn over Finné, vat ik hier nog even de omstandigheden van zijn dood samen:

De krantenwinkel was al om 19u gesloten. Finné kwam die avond dus niet om een krant te kopen maar wel om boodschappen te doen in het Delhaize-warenhuis. Hij kwam aan op het moment dat de daders in het warenhuis waren. Hij kon dus niet zien dat er een overval bezig was. Toen hij zijn auto parkeerde zag hij waarschijnlijk Stefaan Notté naast zijn fiets op de grond liggen. Hij dacht vermoedelijk dat de jongen gevallen was en liep naar hem toe om hem te helpen.

Wanneer hij zag wat er echt gebeurd was, liep hij terug naar zijn auto. Net op dat moment komen de daders naar buiten, één van hen schiet op een wagen, draait zich om, ziet Finné en schiet hem zonder pardon neer.

Als de gangsters weg zijn, komen een paar getuigen naar het lichaam van Finné en draaien het om zodat ze eventueel eerste hulp kunnen aanbieden. Als ze merken dat Finné dood is, leggen ze een wit deken over hem.

Finné was die avond een onschuldig slachtoffer van de Bende van Nijvel die net een ander slachtoffer - een kind (!) - te hulp wou schieten. Tijdens de donkerste momenten zijn soms de meest eenvoudige mensen de grootste helden.

747

Bedankt voor de heldere uiteenzetting over Leon Finné. Zijn eigen dochter en zelfs zijn ex denken er grosso modo hetzelfde over en ik denk dat zij goed geplaatst zal geweest zijn om haar vader te kennen.

Het scheermes van Ockham is meestal een goeie basis om een analyse te starten.

748

Laten we dat scheermes niet te ver weg leggen.

749

Ben wrote:
Ben wrote:

Dan heb ik met een kassierster die man omgedraaid om te zien of hij nog leefde en Hugo is daar dan bijgekomen en we zagen dat er niks meer aan te doen was en dan hebben we hem bedekt met een deken."

Ook het gerucht dat één van de daders Finné omgedraaid zou hebben, kan hiermee naar de vuilbak. Omdat er in de loop der jaren zoveel onwaarheden verteld zijn over Finné, vat ik hier nog even de omstandigheden van zijn dood samen:

De krantenwinkel was al om 19u gesloten. Finné kwam die avond dus niet om een krant te kopen maar wel om boodschappen te doen in het Delhaize-warenhuis. Hij kwam aan op het moment dat de daders in het warenhuis waren. Hij kon dus niet zien dat er een overval bezig was. Toen hij zijn auto parkeerde zag hij waarschijnlijk Stefaan Notté naast zijn fiets op de grond liggen. Hij dacht vermoedelijk dat de jongen gevallen was en liep naar hem toe om hem te helpen.

Wanneer hij zag wat er echt gebeurd was, liep hij terug naar zijn auto. Net op dat moment komen de daders naar buiten, één van hen schiet op een wagen, draait zich om, ziet Finné en schiet hem zonder pardon neer.

Als de gangsters weg zijn, komen een paar getuigen naar het lichaam van Finné en draaien het om zodat ze eventueel eerste hulp kunnen aanbieden. Als ze merken dat Finné dood is, leggen ze een wit deken over hem.

Finné was die avond een onschuldig slachtoffer van de Bende van Nijvel die net een ander slachtoffer - een kind (!) - te hulp wou schieten. Tijdens de donkerste momenten zijn soms de meest eenvoudige mensen de grootste helden.

Dus volgens jou lag hij op zijn buik en is hij door getuigen op zijn rug gedraaid. Hoe verklaar je dan dat zijn voeten gekruist over elkaar liggen? Dat kan volgens mij nooit als je een lichaam vanop zijn buik omdraait. Voeten over elkaar kruisen wordt gedaan om het slepen te vergemakkelijken om een lichaam te verplaatsen....

750

Niet volgens Ben, volgens de getuige die er die bewuste avond aanwezig was. Een niet onbelangrijk verschil.

De getuigen hebben ook niets verklaard over gangsters die met een lijk aan het slepen waren. En stel dat er één of ander mirakel gebeurde en ze dat toch geregeld gekregen hebben zonder dat gelijk wie het zag, zonder dat de onderzoekers het opmerkten, zonder dat men sleepsporen vond op zijn kleding, lichaam of de grond, zonder dat de arts die de autopsie deed gelijk wat abnormaals opmerkte. Stel dat dat alles vlekkeloos liep (wat al ver voorbij de kans om de lotto te winnen zou zijn maar soit): dan denk jij dus dat ze toch wel niet vergeten zijn om die voeten te ontkruisen zeker?

Zoals ik zei, scheermes van Ockham.