Re: Boek: De Bendes Achter De Bende

Ik zeg niet dat het geen geldig startpunt was, lees wat ik schrijf. Ik zeg dat er GEEN formele identificatie was. De foto was 'de meest gelijkende' van de foto's die toen getoond werden..

En C.P. no offense, maar het is niet omdat niet geweten is waarom de Slimans uitgesloten werden, dat ze niet uitgesloten werden. 

Ruth en Vos, samen met een heleboel anderen waren perfect op de hoogte hiervan net als een aantal magistraten. Ze hadden ook alle info uit het dossier, Adam niet. Ik blijf erbij, Dekaise heeft Sliman nooit formeel geïdentificeerd, evenmin als de getuigen.

Voor jullie lijkt die Adam hypothese in zijn boek een kwestie van geloof, ook wanneer je geconfronteerd wordt met anomalieën. Ik doe niet in geloof. Ik wijs een contradictie aan en prompt is de reactie 'a ja maar het gaat eigenlijk over de bende Sliman, Xavier of Thierry waren er niet noodzakelijk zelf bij'. OK, als jullie dat willen geloven, doe gerust. Stel dat het onmogelijke gebeurt en morgen komt het parket vertellen dat de Slimans effectief gechecked en formeel uitgesloten werden, zou dat het eind van de zaak zijn? Natuurlijk niet, dan is het een doofpotoperatie, of werd niet goed gekeken, is het nog niet zeker etc.

Whatever floats your boat. Zeg me eens hoe de bende van Sliman de streek zo goed kende. Of hoe ze Nederlands spraken in Aalst (om maar 2 kleine zaken in een hele oceaan te noemen).

62

Re: Boek: De Bendes Achter De Bende

De coherentie met pv's die opeens opnieuw opduiken om het onderzoek in een bepaalde richting te sturen, en dat met succes zoals Ronquières is zeer opvallend. Net zoals mijn woordspeling.

Wat hierboven betreft: er zijn verschillende mogelijke daders aangeduid voor de overval op Dekaise, waarvan verscheidene PV's, ook van Michel Anthemus en Francis Royen (clan De Staerke) is er een pv opgesteld dat hij de mogelijk dader was.

En de GP en de Slimans... Nogmaals, Veronique Laurent heeft op het proces aangegeven dat haar ondervragers van de GP Charleroi haar aanraadden om de moord op haar echtgenoot in de schoenen van Verdin en Sliman te schuiven. En van de vele getuigen die de GP zogezegd verzameld had over de spraakmakende verklaringen die Piro zou afleggen op dat beruchte benefiet-etentje in zijn restaurant is er ook niks meer overgebleven op het proces, uiteindelijk is er slechts 1 verklaring voorgelezen geweest van Piro zijn lieve tante die het "Michel Piro" had horen vertellen en wel geloofde dat er iets van waar was omwille van de blik in zijn ogen toen hij haar het vertelde... no kidding.

En om de coherentie met die pv's nogmaals te duiden:

Tiens wrote:
Merovinger wrote:

François Achten is één van de rijkswachters die toevallig in de rijkswachtauto (Peugeot 404) zat die Beijer & co in 1981 hebben doen ontploffen (de vermeende aanslag op Goffinon). Volgens Beijer was Achten een ancien van de BND dienst van Commandant François die nadien aan de slag is gegaan bij de dienst drugzaken van de BOB in dezelfde sectie als Beijer nl. de Aziatische drugstrafieken.

Ensuite le véhicule a été repris par une autre équipe dans laquelle se trouvait effectivement le Vangansberg que vous citez, ainsi que F. Achten et un certain Feyarts. (mais pour ce dernier, je suis moins sur!). Achten était un ancien du BND du Cdt Francois qui avait passé à la BSR Stup, après la dissolution du BND. Il travaillait même dans ma section, c’est-à-dire dans la section “trafic asiatique”.

Bron » Forum Tueries du Brabant

Later is François Achten van de BOB van Brussel verhuisd naar de BOB van Halle waar hij o.a. meegewerkt heeft aan het onderzoek op de moord van José Vanden Eynde in Beersel.

"Wij werden bedrogen met 100 per uur." dixit Walter De Smedt.

Zoals ik eerder al had aangevuld:

Er zijn aanwijzingen dat de moordenaars iets wilden van José. Na de moord emigreren de Vanden Eyndes in sneltempo naar Zuid-Afrika. Op een dag komen er kerels bij de nieuwe huurders van hun woning vragen naar documenten. Ze zeggen dat ze van de politie zijn. Als de speurders met de huurder hun fotoalbum doorbladeren om hun ‘collega’s’ te identificeren, pikt die er twee uit: de Antwerpse BOB-drugsspeurder en trafikant Willy Van Mechelen, die in 2020 opnieuw is opgepakt in een enorme cokezaak, en de succesvolle Brusselse privédetective Robert Beijer.

Bron: Complot van de Stilte | Hilde Geens

En de stekker wordt - na het proces François - uit het Nationaal DrugsBureau getrokken. Vervelend voor de Amerikanen, die plots hun wettelijke arm in België kwijt zijn. Ze kunnen ook niet meer rekenen op de flats en de garageboxen die het NBD voor hun undercoverwerk gebruikte. Heeft de DEA toen gezegd: 'Spijtig, we zullen maar naar huis gaan?" dixit Eddy Vos.

Nog aanvullend? Buiten Madani Bouchouche, Jean-François Buslik - tipgever van de DEA -, beiden goede vrienden van Frank Eaton, kreeg na Léon François en Frans Reyniers ook ene Herman Luyten en zijn toenmalige luitenant Van Thielen aansluitend opleiding door de DEA in de States.

“Natuurlijk, mijn dossier verhuisde naar de catacomben. Nu moet u weten dat collega's van de gerechtelijke politie zonder dat ik het wist al een jaar bezig waren met een onderzoek naar die mannen. Wij werden bedrogen met 100 per uur."

Dixit Walter De Smedt.

patrick111 wrote:

Wij hebben geen tipgever, zeggen de mensen van Delta. Ze hebben hun dossiers herlezen en hun oog viel op een proces-verbaal over verdachte handelingen aan de zwaaikom van Ronquières in de nacht na het bloedbad in Aalst.

Pas na een jaar aandringen wordt Vermeersch geconfronteerd met (...) François Achten. (...) Hij had inderdaad dat proces-verbaal bezorgd, zoals Vermeersch altijd had volgehouden.

Bron: Het complot van de stilte | Hilde Geens

... Als de motivatie om opnieuw te gaan duiken in Ronquières dan toch oprecht én terecht was, waarom moest Achten -hij weer - daar dan stiekem een pv voor aan Vermeersch bezorgen. En waarom moest hij daar - als het dan toch oprecht en terecht was - een jaar mee wachten om dit uiteindelijk dan toch toe te geven?

En waarom had Vermeersch dan met oa Yves Zimmer, de collega van Jean-Pierre Adam, zo'n aanvaring in verband met de formidabele zoektocht in Ronquières? (lees Bendecommissie) Om dan nog in deze context maar even te zwijgen over wie het dossier van de Roze Baletten met succes gekoppeld had aan dat van de zogenaamde Bende van Nijvel in de prille dagen van het onderzoek.... met alle gevolgen van dien.

Allemaal toeval, allemaal toeval. Wel... toeval bestaat niet. We noemen zo een gevolg van een oorzaak die we niet zien. Of niet willen zien.

Een onderzoek zoals dat van de zogenaamde 'Bende van Nijvel' kan alleen maar finaal falen, door toedoen van een of enkele hogere magistraten. En waarom zouden die een gewone gangster beschermen of zijn gang laten gaan? Omwille van chantage? Omwille van een staatsgreep?

Het kwam de gerechtelijke diensten goed uit dat sommigen van hen bewust hun onderzoek verknoeiden, of omdat ze het niet mochten onderzoeken. Net zoals Goffinon zijn 'box' liet schieten en uiteindelijk finaal ook niks te bewijzen had tegen Bouhouche & Beijer.

63

Re: Boek: De Bendes Achter De Bende

Xenophon, ik voel me niet beledigd en denk zeker niet dat ik het 100% eens ben met wat Jean-Pierre Adam in zijn boek schreef. Er zijn zeker fouten en ik heb hem daarvan op de hoogte gebracht.

Aan de andere kant gebruik ik zijn boek als guideline om vooruitgang te boeken. Na het schrijven van zijn boek is er een hele reeks aanvullende informatie die ons heeft bereikt en die onze aandacht verdient. Niet alles kan echter in het openbaar worden gezegd.

Terug naar Wavre. Hier is de chronologie van de mensen die aanvankelijk verdacht werden volgens de BCS die ik heb kunnen verkrijgen:

  1. Sliman Xavier. Anoniem aangegeven op 07/10/1982 door een persoon van Franse nationaliteit bij de gendarmerie van Hastière op basis van het samengestelde portret dat in de pers werd gepubliceerd. PV nr. 2016 van 21/11/1982 Hastière Brigade (Onderzoek door BOB Wavre)

  2. Gigot Michel, gekend als "Chico" vanaf 11/10/1982. Kort daarna vrijgesproken. BCS 284 en 288 van 11/10/1982 (Onderzoek Nijvel)

  3. Lefevre Jean, van Waterloo en van Franse nationaliteit. BCS 300 van ? Er zijn twee toevalligheden met de achternaam: met Lefevre Catherine, verloofde van Gradski Gérard (klant en slachtoffer van de overval op Dekaise) en met Lefevre Catherine, Frans staatsburger, ex-minnares van Gambini Luigi, veroordeeld voor medeplichtigheid aan een reeks gewapende overvallen gepleegd in Frankrijk in de jaren 70.

  4. Anthemus Michel en Royen Francis. BCS 313 van 20/10/1982 (Onderzoek door GPJ van Brussel).

  5. Delince Michel en Dubois Luc. BCS 316 van ?/1/1982 (Onderzoek BOB Wavre) Deze laatste had een voertuig met kenteken EXE 841. In de loop van de studie van de wandaden van de bende, zullen we worden geleid tot het veelvuldige gebruik van kopieën van bestaande of soms bij benadering vergelijkbare kentekenplaten. Wat ons eraan herinnert dat de tweede Golf die later door de bende werd gebruikt, was uitgerust met de registratie EXA 146.

De rest van de verdachten komen veel later.

Re: Boek: De Bendes Achter De Bende

C.P.: Toevallig dacht ik ook net aan de juiste volgorde van de verhoren, en vooral ook aan de plaats waar de verhoren werden afgenomen. Nog meer toevalligheden:

Hoeilaert: Bernard Sartillot was samen met zijn collega Roland Campine, 3 tot 4 meter verwijderd van de schutter. Aan hem hebben we het beroemde robotportret (nr. 15) te danken, het meest opvallende van allemaal.

Deze robottekening lijkt sprekend op Luigi Gambini. Hij pleegde in 70/80, een aantal overvallen met de bende Sliman. Ook tekening N°20 in Waver, lijkt meer dan voldoende op Luigi Gambini, om hem desgevallend te herkennen.

Re: Boek: De Bendes Achter De Bende

De ironie is dat er een simpele manier is om de kwestie van de al dan niet formele ID te beslechten: het vragen aan Daniël Dekaise. En ik ken hem nog ook - klant/kennis, geen vriend -, maar hij weet niet dat ik hier zit.

Ik weet dat het voor hem een afgesloten kwestie is - wat communicatie betreft, ik denk niet dat je zoiets ooit echt achter je kan laten - en ik ga niet mijn goeie relatie met hem op het spel zetten door er een vraag over te stellen terwijl ik zeer goed weet dat hij er niet wil over praten en dat gelijk wat hij antwoordt zou leiden tot weer een horde journalisten aan zijn deur, wat hij ZEKER niet wil.

Anthemus en Royen (nog één die 'le Gitan' genoemd werd), je weet ook wel dat dat de 'usual suspects' waren indertijd maar inderdaad, als je sommige foto's van Anthemus bekijkt zou je kunnen concluderen 'wie weet'. Dan kom je ook -weeral - zeer snel uit bij Pinta Farkas en de De Staerkes en Farcy.

Net zoals - ik erken het nogmaals - bij Xavier Sliman redenen waren om eea verder te bekijken, dat bestrijd ik absoluut niet. Maar m.i. zal dat gebeurd zijn. Misschien niet zo snel als het had kunnen en moeten gebeuren, maar toch.

Dat is het probleem, er zijn veel verdachten die in aanmerking komen maar la mayo ne prend pas. Een gelijkenis met een robotfoto wil op zich niet veel zeggen. Uiteindelijk is het ook maar een robotportret. Sartillot heeft op 4 meter van de dader gestaan. Je kan hem niet verwijten dat hij Mendez niet aanwees als niemand hem toen een foto van Mendez toonde. Roland Campinne meende Bouhouche te herkennen. Hij had nog met hem gewerkt. Wat is het meeste waard: een naam die binnenkomt op basis van een tekening en van een onbekende tipgever of een formele ID van iemand die op 4 meter van een dader stond maar 4 jaar later?

Bouhouche zijn verdediging was in se: 'Dekaise zou me toch herkend hebben?'. Klopt, maar er was één gangster die nooit de winkel in geweest is.

Mijn probleem is vooral met Adam en de manier waarop hij het voorstelt, in mijn ogen ondergraaft dat zijn sérieux. Mocht hij (of Ramaël want zelf heeft hij niets te vragen) gewoon zeggen: 'Volgens mij is de piste Sliman niet voldoende onderzocht en ik zou graag weten op welke basis beide Slimans uitgesloten worden', fair enough.

66

Re: Boek: De Bendes Achter De Bende

highonprozac wrote:

C.P.: Toevallig dacht ik ook net aan de juiste volgorde van de verhoren, en vooral ook aan de plaats waar de verhoren werden afgenomen. Nog meer toevalligheden:

Hoeilaert: Bernard Sartillot was samen met zijn collega Roland Campine, 3 tot 4 meter verwijderd van de schutter. Aan hem hebben we het beroemde robotportret (nr. 15) te danken, het meest opvallende van allemaal.
Deze robottekening lijkt sprekend op Luigi Gambini. Hij pleegde in 70/80, een aantal overvallen met de bende Sliman. Ook tekening N°20 in Waver, lijkt meer dan voldoende op Luigi Gambini, om hem desgevallend te herkennen.

Volgens het dossier was het afstand tussen de rijkswachters en de schutter was ietske groter, 6 tot 7 meter, om precies te zijn. Zie hier voor meer details » tueriesdubrabant.1fr1.net

Gambini is geboren in Corsica. Volgens een ex-policier van Charleville, hij was een tijd bij het franse leger geweest (niet vastgesteld). Hij had zijn Corsicaanse accent behouden. Dus ben ik niet zeker dat hij met bende aktieve was.

Xenophon wrote:

Mijn probleem is vooral met Adam en de manier waarop hij het voorstelt, in mijn ogen ondergraaft dat zijn sérieux. Mocht hij (of Ramaël want zelf heeft hij niets te vragen) gewoon zeggen: 'Volgens mij is de piste Sliman niet voldoende onderzocht en ik zou graag weten op welke basis beide Slimans uitgesloten worden', fair enough.

Ik ben akkord met U op dit punt. Maar het is te laat om zijn boek verbeteren of te herschrijven. Ik probeer de solide elementen te vinden die deze track vooruit zouden helpen, ik heb veel gevonden, maar het is nog steeds niet genoeg om iedereen te overtuigen.

Aangezien sommige van de verzoeken van de heer Ramael al bekend zijn gemaakt, denk ik dat ik het volgende kan onthullen:

In het najaar van 2020 verzocht de heer Michel de Franse autoriteiten om onderzoekstaken, waaronder de vingerafdrukken en het DNA van de belangrijkste leden van de bende. In het bijzonder met betrekking tot Xavier Sliman, die onbekend lijkt te zijn in het Franse rechtssysteem, ook al is hij twee keer gevangen gezet in Frankrijk en één keer gearresteerd in België. Raar, is het niet?

Ik stel vast dat het in Frankrijk niet beter is dan in Belgïe

Re: Boek: De Bendes Achter De Bende

Xenophon, Ik geloof je op je woord, en ik begrijp je situatie als klant van ..., maar ik ben helemaal niet meer mee met de piste Bouhouche, alhoewel ik de mogelijkheid zeker openhoud. Jij verwijt Jean-Pierre Adam en zijn ‘fans’, van selectief naar de zaak te kijken Cherry picking is iets wat men iedereen kan verwijten. Van de meest vooraanstaande auteur, tot de sporadische poster.

En cherry picking is ook jou niet vreemd wanneer het gaat over het evalueren van iemands argumenten. Hier het vervolgt van wat ik vanmorgen heb geschreven, maar waarvan ik slechts enkele zinnen als antwoord op C.P. heb gebruikt.

Maar omdat je me aanspreekt over de robot tekeningen, ben ik zo vrij, mijn visie alsnog te ventileren. Men heeft ons destijds, ten slotte vanuit het gerecht gevraagd, ter identificatie, naar deze robottekeningen op de affiches te kijken. Als het allemaal zo weinig, of geen belang zou hebben denk ik niet dat men hier zoveel tijd en middelen zou insteken. Ik beperk me tot de Sliman Bende, omdat zij vreemd genoeg veelvuldig een gelijkenis vertoont met meerdere tekeningen. Terwijl er destijds nog absoluut geen sprake was van deze bende.

Hier volgt mijn volledige litanie.

Hoeilaert: Bernard Sartillot was samen met zijn collega Roland Campine, 3 tot 4 meter verwijderd van de schutter. Aan hem hebben we tekening (nr. 15) te danken. (overgenomen van de forum tekst en het boek van Jean-Pierre Adam. Xavier Sliman ging trouwens regelmatig jagen in Corsica. Diefstal Centaure in Dinant). Deze robottekening lijkt sprekend op Luigi Gambini. Hij pleegde in 70/80, een aantal overvallen met de bende Sliman. Ook tekening N°20 in Waver, lijkt meer dan toevallig op Luigi Gambini. En mag ik erop wijzen dat de tekening N°15), op aanwijzen van de rijkswachter Bernard Sartillot is gemaakt.

Met een beetje moeite ziet men in tekening N°12, Thierry Sliman in Waver verschijnen (neusbrug is iets te lang, neus en mond zijn slechts schetsmatig weergegeven, wat doet vermoeden dat de getuige onzeker was over de vorm van het hoofd? (te lang) maar de gelijkenis is daar!

Ook tekening N°4 (Overijse) lijkt meer dan toevallig op een bendelid van de Slimans, namelijk Pierre Mandelli.

Toen de getuige het resultaat (de tekening), te zien kreeg, werd hij uitzonderlijk angstig. Later werden nog andere getuigen, al dan niet onder hypnose, gehoord en werden nieuwe robotfoto's getekend. De meest relevante zijn twee robotfoto's, 10 en 14, waarvan de gelijkenis sprekend is met robotfoto 4, niettegenstaande het gaat om verschillende getuigenissen over verschillende feiten.

Vraag mij niet wat Pierre Mandelli in Overijse kwam zoeken, maar het was Jean-Pierre Adam, die onder deze tekening N°4, een naam kon schrijven. Een tekening die ik jaren niet heb kunnen koppelen aan een bekende verdachte? En één van de weinige tekeningen waar ikzelf lange tijd geen naam op kon plakken. Ook Michel Piro lijkt sprekend op robottekening N°20 in Waver, NN6 Houdeng-Gougnies, en NN1/11 met de overval in Nijvel. (Driemaal is scheepsrecht.)

Ook bodybuilder, Edmond Masson was lid van de bende. Meer dan eens, spreekt men van een atletisch gebouwde dader, (1m80), die door zijn imposante verschijning, mogelijk aanzien werd voor een veel groter persoon? Meermaals hoorde getuigen tijdens de overvallen Frans spreken, of Arabisch, of Frans met een vreemd accent. Ook deze info, wordt in de media, liefst zoveel mogelijk weggelaten.

Het is voor een in België wonende fransman, perfect mogelijk om de Nederlandse taal te leren of met het oog op criminele activiteiten de omgeving in ‘het Brusselse’, grondig te leren kennen, maar het lijkt mij iets moeilijker voor een blanke Belg, om Arabisch te leren, of Frans met een Arabisch accent te spreken, laat staan het uiterlijke van een Marokkaanse homo aan te nemen.

Thierry Sliman is voor een programma van RTBF, door een anonieme kassierster positief herkend als de dader die voor haar stond. Zij herkende hem op video en aan zijn stem en sprak van een voorkomendheid (verfijndheid) die men niet zou verwachten van een gangster/moordenaar.

Xavier Sliman gaf tijdens zijn verhoor, zelf toe dat hij op de robottekening (G1) leek. De uitgekookte leugenaar gaf zelfs toe dat hij de wapenwinkel in Waver kende, maar hem nog niet had bezocht?

(In een als geheim bedoelt rapport aarzelt de BOB van Waver niet sommige wapens, die door wapenhandelaar Daniel Dekaise bewerkt en verbeterd werden, als 'prototypes' te kenmerken. Het ziet ernaar uit dat de boeven een gerichte keuze hebben gemaakt uit de wapens op de toonbank en in het uitstalraam.)

Xavier Sliman was een wapenverzamelaar en vooral een heler van wapens. Xavier Sliman beweerde de wapenhandelaar te hebben ontmoet op één van de wapenbeurzen waar zij o.a. over het ombouwen van (oorlog)-wapens spraken? Hij beweerde eveneens, dat Daniel Dekaise hem een adreskaartje had gegeven, en hem bijnamen gaf zoals “tête frisée”? De typische tactiek, van een uitgekookte misdadiger, die tijdens een verhoor zich gewillig opstelt en een heel eind meegaat in de detailvragen van zijn ondervragers, om vervolgens alles weer te ontkennen. Daniel Dekaise van zijn kant beweerde dat hij de man mogelijk al eens had ontmoet? Bij mijn weten zijn de mannen nooit met elkaar geconfronteerd.

Dus indien getuigen beweren Xavier Sliman, als overvaller in de winkel, niet te herkennen op tekening, nog op foto, klopt er iets niet. Want men zou dan wel Madani Bouhouche herkennen? Beiden leken sprekend op de robottekeningen. En, indien robottekeningen niet veel te betekenen hebben, hoe komt het dan dat nadat Xavier Sliman werd ondervraagt, men bij de Brusselse GPJ, Michel Anthemus uit zijn hoed tovert? (Hij lijkt eveneens sprekend op G1)

Antwoord: omdat de speurders in Brussel de gangster kenden, en hem meenden te herkennen op de tekeningen (G1) (Pure speculatie van mijnentwegen uiteraard.

Xavier Sliman, kende de grensstreek, en was veel in België. Ook Thierry Sliman heeft in de jaren 80, meermaals in België gewerkt (meestal als barman), en heeft op meerdere plaatsen gewoond. Ook bendelid Edmond Masson (Momon) verbleef regelmatig in België. Hoe kunnen wij inschatten hoeveel detailkennis van de omgeving van Brussel, deze kerels tijdens de maanden van hun verblijf hadden opgedaan? Men heeft uiteindelijk maar 1 persoon nodig, die de streek kent, en weet hoe hij moet rijden. Hoeveel mensen kennen hun eigen woonomgeving?

Ook een nood adres waar de gangsters enkele uren na een overval verbleven lijkt mij geen onontkomelijke hinderpaal voor gangsters die hier meermaals verbleven? En niemand kan met zekerheid zeggen, of de overval in Waver geen opdracht is geweest, waarbij de voorbereiding door anderen werd gedaan? Wie gaat er trouwens beweren dat niet alle overvallen opdrachten kunnen zijn geweest?

Opmerkelijk is dat getuige Bernard Sartillot, tijdens de bloedige raid in Hoeilaart zijn collega Dani Bouhouche in de auto had zien zitten. (Of beter dat dacht hij…) Zijn collega naast hem in de auto was daar veel minder zeker van. Bouhouche droeg destijds zijn haar lang en in de auto zag Bernard Sartillot, een persoon met lang haar, en Bouhouche had toen reeds een louche reputatie, vandaar…? Nu beweer jij dat beiden hadden samengewerkt, terwijl mij altijd is wijsgemaakt dat Bernard Sartillot, Bouhouche enkel van ziens kende?

Deze uitleg op zich, is meer dan vreemd. Want indien een collega rijkswachter jou tijdens het uitoefenen van je dienst naar het leven staat, zou men denken dat dit niet zonder gevolg kan blijven, en er op zijn minst een intern onderzoek volgt. Men zou veronderstellen dat Bernard Sartillot hiermee naar de rechter zou stappen. Zowel Madani Bouhouche als Robert Beijer, hadden op dat moment een uitstekende staat van dienst, en werden omschreven als aangename collega’s?

Er wordt blijkbaar ook niet stilgestaan bij het feit dat Bouhouche nog steeds in dienst was van de rijkswacht, en hij en zijn collega’s en vele anderen voortdurend beroep deden op de vakkennis van Daniel Dekaise. Ik kan mij moeilijk inbeelden dat men de vakman gaat molesteren die iedereen (politie en bandiet) om de haverklap nodig heeft om aan allerhande wapentuig te werken? Dekaise had na de aanslag, hoe dan ook voor het leven mindervalide kunnen blijven! (één slag op het hoofd, met de kolf van een geweer, is genoeg!)

Ook het feit dat Bouhouche na de moorddadige aanslag op Dekaise, nog steeds de winkel frequenteerde, lijkt mij als dader eerder hallucinant!? En vermits er in mijn jonge jaren, vanaf de feiten, met geen woord over de Slimans werd gerept, en in geen enkel boek of artikel ter zake, oud of recent sprake was van deze gangsters, vraag ik mij af, wie volgens de getuige “la tapette marocainne" (vertaling: marokkaans mietje), de verwijfde man met het zuiders uiterlijk moet zijn geweest? Dit zou dan de autodief Bruno Vandeuren, moeten zijn? Eveneens als dader aanwezig in de iets te drukke tent van Dekaise!

Alhoewel hier weer één en ander niet klopt. De verklaringen van Bruno Vandeuren veranderden voortdurend. Wat ofwel wil zeggen dat hij loog, ofwel dat men hem tijdens de verhoren woorden in de mond legde, en vervolgens liet ondertekenen op p.v.? Want eerst stond hij zogezegd mee in de winkel, daarna was hij de schutter die Claude Haulotte executeerde, nog later was hij enkel degene die de wapens vervoerde in opdracht van Bouhouche…? (wat ik nog het meest aannemelijke zou vinden) Nog wat later werd hij vermoord! Meer dan opmerkelijk hierbij, is de 'hypnose' tekening n°16. Dermate accuraat, dat de familie van Bruno Vandeuren, hem er onmiddellijk in herkende. Ook tekening n°8 lijkt op Vandeuren?

De hele paragraaf in het boek van Ponsaers over de gebeurtenissen in Waver, staat zowat haaks op wat Jean-Pierre Adam schrijft in zijn boekje. Let ook op het feit dat het woord ‘marocainne’, werd vertaald door zuiders? Dus we hebben in de winkel bij Dekaise, al minstens 2 gangsters, waarvan één persoon duidelijke trekken vertoond van Xavier Sliman, en een verwijfde Marokkaanse man (Thierry Sliman). Ook dit gegeven werd in de pers, door de jaren heen, zo veel als mogelijk weggemoffeld.

Ik begrijp dan ook maar al te goed waarom Dekaise niets meer kwijt wil over het incident, en niet meer wil meewerken. Stel je voor, dat je in het foto album van de BOB, een aantal gekende en gevaarlijke gangsters als daders aanduidt, moordenaars die je duidelijk naar het leven stonden, en men slaagt er maar niet in om deze kerels te arresteren? Dit moet op zich, voor al deze getuigen een onzeker, ongemakkelijk, en angstig gevoel hebben nagelaten, zeker wanneer later blijkt dat men bij het gerecht, een belangrijke klant van jaren verdenkt, een rijkswachter notabene, die je na 11 jaar, zonder twijfel bij naam noemt. Ronduit griezelig! En waarom zou de man hierover met jou,(een door-de-weekse klant veronderstel ik?) willen spreken, of je vragen beantwoorden?

Verder schrijft men in het boek van Ponsaers & Dupont, dat "geen van de confrontaties die in aanwezigheid van de wapenhandelaar werden doorgevoerd, iets opleverden." Hoe kan dit eigenlijk? Meerdere getuigen, duiden op foto een gekende gangster aan, maar later zou Dekaise, noch de andere getuigen, de man die hij mogelijk al eens had ontmoet niet meer herkennen? Heeft men destijds (1982) ooit, alle mogelijke verdachten in een line-up met alle mogelijke getuigen geconfronteerd? Ik vrees van niet!

En, wanneer we hebben geleerd, dat de eerste getuigenis altijd de belangrijkste is, zit hier duidelijk iets fout, Want later werd ook nog Juan Mendez (G3), als verdachte aan het dossier van Waver/Hoeilaart, toegevoegd?

Sommige forumleden weten blijkbaar veel meer van de zaak af dan de rest van ons, Ik loop dan ook niet warm van het gezwaai met p.v.’s. en geheime inside informatie die niet voor iedereen toegankelijk is.

Met andere woorden, ondanks het feit dat de piste Jean-Pierre Adam en Ramael reeds lang, en grondig is herbekeken en te licht is bevonden, willen deze twee doorwinterde onderzoekers toch nog bijkomend onderzoek? Alhoewel men beweert dat er geen verder onderzoek meer mogelijk was?

En neen, Jean-Pierre Adam kan mij ook niet volledig overtuigen, maar ik zie wel iets in zijn simplistische kijk op de dingen. (De modus van de bende.)

En indien men rekening houdt met de politieoorlog, de haat en nijd tussen collega’s onderling, de moedwillige sabotage van het onderzoek, het achterhouden van informatie, het creëren van valse pistes, slordigheid, nalatigheid, drankzucht, het laten verdwijnen van bewijsstukken etc…heb ik niet al te veel vertrouwen in p.v’s, en al zeker niet die in Brussel zijn opgemaakt, en bekijk ik de zaken liever wat van op een afstand.

Want wie zegt er dat Martine Michel een ‘verdomd goede reden’ had om verder onderzoek te weigeren? Buiten het feit dat zowat ieder lid van de bende de laatste jaren, het tijdelijke met het eeuwige heeft verwisseld en minstens één bendelid onvindbaar blijkt? Wie zegt dat zij enig benul had van het bestaan van de bende Sliman?

En nogmaals, voordat Jean-Pierre Adam er mee in de belangstelling kwam, ik had nog nooit over deze bende gehoord? Noch de gevierde auteurs Ponsaers als Geens, als anderen, die de laatste jaren zeer degelijke boeken hebben geschreven, hebben niet met één woord gerept over de Sliman bende! Dit feit alleen al heeft mij van mijn sokken geblazen, want alle andere gangsters, en nog veel meer namen zijn wel allemaal in hun boeken vermeldt Jean-Pierre Adam benadrukt dat niemand, ook niet Jean Deprêtre enig benul had van het bestaan van deze bende (lees Jean-Pierre Adam). Laat staan van een mogelijke betrokkenheid bij de overval op Dekaise, laat staan bij meerdere feiten?

Maar moest het zo zijn, dat door één of ander mirakel, Martine Michel ons een degelijke verklaring kan geven over het hoe en waarom van de bende Sliman, zal ik dit zeker aanvaarden. Maar wees gerust, dit zal niet gebeuren, en de bende Sliman zal voor eeuwig en twee dagen doorheen het dossier Bende van Nijvel, blijven spoken als de mogelijke piste die genegeerd werd. En ik denk niet dat dit overdreven is om te stellen.

C.P. wrote:

Volgens het dossier was het afstand tussen de rijkswachters en de schutter was ietske groter, 6 tot 7 meter, om precies te zijn.

Zie hier voor meer details » tueriesdubrabant.1fr1.net

Gambini is geboren in Corsica. Volgens een ex-policier van Charleville, hij was een tijd bij het franse leger geweest (niet vastgesteld). Hij had zijn Corsicaanse accent behouden. Dus ben ik niet zeker dat hij met bende aktieve was.

Voor details, lees Hoeilaart op het forum, en Jean-Pierre Adam.

68

Re: Boek: De Bendes Achter De Bende

C.P. wrote:

Het boek van Jean-Pierre Adam is nu drie jaar oud.

Tussen het moment waarop Jean-Pierre Adam begon met het verzamelen van zijn documentatie, om deze mee te delen aan de verschillende verantwoordelijke autoriteiten, tot het schrijven van het boek, zijn er een aantal dingen geëvolueerd, is er nieuw onderzoek gedaan en zijn er nieuwe contacten gelegd door Jean-Pierre Adam en door andere mensen.

Met resultaten: nieuwe getuigenissen, nieuwe indicaties enz.

In de Nederlandstalige versie van je boek staat een hoofdstuk meer dan in de oorspronkelijke Franse versie, namelijk over een geheime werkplaats in La Neuville-aux-Joûtes, waar Lacase die vrouw moest beroven.

Omdat ik (J.P. Adam) die informatie nog niet had toen het Franstalige boek verscheen.

Waarover gaat het? Een voormalige Franse journalist gaf me foto's van een werkplaats in dat dorp waar volgens een tipgever 's nachts in het diepste geheim aan voertuigen werd gewerkt. Nadat de politie er een inval had gedaan, heeft die journalist er foto's genomen. Ik heb die door een expert in auto-onderdelen en carrosserie laten analyseren. Daaruit bleek dat er op die foto's allemaal onderdelen te zien zijn van de enige auto die door de Bende (van Nijvel) werd gebruikt maar nooit werd teruggevonden, een vierdeurs Golf, gebruikt bij de gewapende overval in Ukkel.

69

Re: Boek: De Bendes Achter De Bende

Dekaise weet drommels goed wie hem hebben overvallen. Dat is ook de reden waarom hij er niet over wil praten.

Re: Boek: De Bendes Achter De Bende

Hij heeft er aan de politie en rijkswacht talloze vragen over beantwoord, nadat hij kwak en boemel met hun complottheorieën weg kreeg. Is zelfs komen getuigen voor de bendecommissie.

Voor de rest is dat een zeer zware beschuldiging, meer woorden ga ik er niet aan vuil maken.