Re: Boek: De Bendes Achter De Bende

Disclaimer: ik heb die NL-talige versie niet dus kan niet lezen wat er tekstueel staat.

Maar het zou er dus op neerkomen dat een 'chop shop' gevonden werd op een dikke 40 km van Charleville en daar hingen delen van een gedemonteerde vierdeurs (ik ga ervan uit 'vijfdeurs') Golf. De meest gepikte wagen van de jaren '80. Hoeveel half gedemonteerde Golfjes werden er gevonden, enkel en alleen in het Pajottenland, waarvan men dacht dat er een link kon zijn?

Volgens de site van de CBW was de Golf van Ukkel hoogstwaarschijnlijk een driedeurs, zwart of grijs. Dus van waar haalt Adam dat? De Golf van Plancenoit was een grijze vierdeurs met open dak, die is teruggevonden in Hourpes.

72

Re: Boek: De Bendes Achter De Bende

Bendedossier: Sliman zat tijdens misdrijven in de nor - tijd om piste definitief te begraven

In de Franstalige pers wordt sinds enkele maanden de zogeheten piste-Sliman naar voor geschoven als ‘oplossing’ voor het dossier van de Bende van Nijvel. Dat is op zijn minst merkwaardig, zeker als we weten dat de manipulatie tot vandaag doorgaat.

De strafste stelling van de verdedigers van die Sliman-piste is dat een van de broers Sliman, Thierry of Xavier, gewond raakte tijdens de laatste ‘overval’ van de Bende in Aalst.

De gangster Sliman kreeg volgens die ‘believers’ een kogel in de schouder, allicht van de moedige politieman Eddy Nevens.

Straffer nog: in de Franstalige media wordt gesteld dat een verpleegster, ‘bevriend’ met die familie Sliman, de kogel uit de schouder van Sliman haalde in het bijzijn van een andere gangster, Patrick Verdin (in de pers verkeerd omschreven als Thierry Verdin). Een filmscenario waardig dus…

In de Franstalige pers wordt die verpleegster zelfs met naam en voornaam genoemd.

De Franstaligen zitten dus helemaal in die tunnelvisie van de ondertussen overleden Slimans. Ze schermen ook met de ‘vaststelling’ dat wapenhandelaar Daniel Dekaise een van de Slimans herkend zou hebben tijdens de overval.

Dat laatste is in elk geval factueel onjuist aangezien Dekaise gelijkenissen zag tussen de Slimans en een van de overvallers. Dat is nog iets anders.

Bovendien is de waarheid helemaal anders. Dekaise wist drommels goed wie zijn winkel in Waver ‘bezocht’ heeft, maar hij had er alle belang bij om te zwijgen.

Er is bovendien een ‘dodelijk’ tegenargument: Thierry Sliman zat negen maanden in de nor tot 19 december 1983.

Er wordt wel verteld dat adjunct-gevangenisdirecteur Bultot gangsters vrijliet om misdrijven te plegen in ons land, maar Bultot had iets minder macht in Frankrijk. Sliman zat dus in de Franse gevangenis van midden maart 1983 tot medio december van dat jaar. Dat wil zeggen dat hij niet betrokken was bij deze misdrijven van de Bende:

  • 8 juni 1983: diefstal van een Saab 900 Turbo in garage Denuit te Eigenbrakel

  • 10 september 1983: diefstal gewapenderhand in de fabriek Wittock-Van Landeghem te Temse

  • 17 september 1983: diefstal gewapenderhand in de Colruyt te Nijvel

  • 17 september 1983: schietpartij te Eigenbrakel in Diable amoureux

  • 2 oktober 1983: moord op Jacques Van Camp en diefstal van Volkswagen Golf in het restaurant Les Trois Canards

  • 7 oktober 1983: Hold-up op de Delhaize te Beersel

  • 1 december 1983: diefstal gewapenderhand en dubbele moord in een juwelierszaak te Anderlues

Meer zelfs: als Thierry Sliman vrijkomt uit de Franse gevangenis stoppen de misdrijven van de Bende tot in 1985.

Rest de finale vraag waarom die piste-Sliman zo gepusht wordt door de Franstalige pers. Een logisch antwoord: manipulatie om de aandacht af te leiden van de werkelijke daders.

Bron: Pnews | Thierry Debels | 24 Augustus 2024

Re: Boek: De Bendes Achter De Bende

Ik moet blijkbaar geld beginnen vragen voor wat ik hier neerpen.

Om volledig duidelijk te zijn, wat Debels weergeeft als 'dodelijk tegenargument' en wat ik inderdaad geschreven had, is dat volgens wat Adam schreef, Thierry Sliman inderdaad op (rond) 19 december vrijkwam na een gevangenisstraf van 9 maand.

Maar: ik heb NIET gezegd dat hij toen met zekerheid in de gevangenis zat. Ik zeg dat er een contradictie is tussen die veronderstelde gevangenisstraf en deelname aan feiten gedurende die periode, waarvoor Adam hem ook 'opschrijft'. En zoals we weten uit logica, een contradictie, dat is dodelijk in elk redeneersysteem, al was het maar omdat je vanuit een contradictie alles kan bewijzen.

Dat is niet hetzelfde. Ik duid een contradictie aan, that's it. Eén van beiden is fout. Ik kan niet bewijzen wat.

Gewoon om de puntjes op de i te zetten.

74

Re: Boek: De Bendes Achter De Bende

Lang geleden, toen de dieren nog spraken, werkten heel wat forumleden in groepjes. Een groep forumleden en slachtoffers waren aanwezig op de boekvoorstelling. Deze groep zag onmiddellijk de contradicties tussen bepaalde feiten en de verhalen uit het boek. Vele van de hierboven vermeldde feiten werden ook toen boven gehaald.

En Xeno, er zijn een aantal forumleden die zoals jij geld zouden kunnen vragen voor wat ze schrijven. Ik ben blij dat er een soort wisselwerking ontstaan is tussen Debels en het forum. Hoe meer mensen er met de Bende bezig blijven hoe beter. Je weet maar nooit.

75

Re: Boek: De Bendes Achter De Bende

J.P. Adam kan misschien eens wat schrijven over onderstaande 7 punten en vooral proberen ‘zijn Slimanbende’ in relatie tot onderstaande aan te tonen » Forum

76

Re: Boek: De Bendes Achter De Bende

C.P. wrote:

Terug naar Wavre. Hier is de chronologie van de mensen die aanvankelijk verdacht werden volgens de BCS die ik heb kunnen verkrijgen:

Je chronologie is niet juist want de allereerste piste waarop gezocht werd was deze van Michel Anthemus en Francis Royen. Die waren van in het begin al in het vizier van de speurders en dus niet pas vanaf 20 oktober 1982. Op 20 oktober 1982 zal er waarschijnlijk een BCS zijn opgemaakt maar die personen waren al veel langer verdacht, nog voor de tip over Sliman.

Zie bv. Le Soir van 2 oktober 1982 » Forum

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Boek: De Bendes Achter De Bende

Bouhouche kan door Dekaise nooit herkend zijn als één van de daders in het foto album van de BOB. Want ik kan me moeilijk inbeelden dat er in zulk album, portretten staan van nog in dienst zijnde militairen of rijkswachters, of burgers zonder strafblad?

Ook al omdat Dekaise, Bouhouche reeds 11 jaar kende als klant. Dekaise kende hem als persoon, en kende diens stem. En kende waarschijnlijk ook diens naaste collega’s als klant?

"Uit het verhoor van wapenhandelaar Dekaise door onderzoeksrechter Lacroix blijkt dat Beijer en Bouhouche allebei klanten van Dekaise waren."

Het is totaal uit den boze, dat Bouhouche, wat een intelligent man was, zo dom zou zijn - om toen nog in dienst als rijkswachter - op de meest crapuleuze manier, en op klaarlichte dag, een winkelier - een kennis te overvallen - een genie, die hij en de rest van de wapenfeaks, tot over de grenzen, nodig had om aan wapentuig te sleutelen, en juist deze man half dood te slaan, en daar bovenop nog een collega rijkswachter te liquideren? En waarom..., om wat wapens te stelen die blijkbaar geen enkele speciale meerwaarde hadden?

Dus indien tekening G1, Bouhouche moet voorstellen, is er een probleem. Want Bernard Sartillot wees Bouhouche categoriek aan als aanwezig in Hoeilaart, in de wagen achter hen.

Maar stel dat ... Bouhouche aanwezig was in de winkel, zou Dekaise hem onmiddellijk herkennen en hem reeds in het hospitaal, tegenover de onderzoekers, zonder meer aanwijzen als zijn belager, en hem bij naam noemen. Het lijkt mij ook onwaarschijnlijk dat Dekaise dit tegenover zijn onderzoekers zou kunnen verzwijgen.

Maar met het fotoalbum voor hem, zou hij zeker Michel Anthemus, en ook Xavier Sliman kunnen aanduiden als dader, indien die in het fotoalbum stonden ten minste? Dekaise beweerde Sliman mogelijk al eens te hebben ontmoet?

Met een simpele line-up met alle verdachten, lijkende op de G1 tekening en uiteraard met alle getuigen die zich hadden gemeld, was de zaak op één dag van de baan geweest. Wat is hier misgelopen?

Vele maanden later gaven Daniel Dekaise en eerste wachtmeester Bernard Sartillot aan, dat één van de daders nogal leek op Robert Becker?

Dus wie gaat het worden? Want we vergeten leugenaar Bruno Vandeuren en Juan Mendez nog! En trouwens, wie nog allemaal?

Michel Anthemus en Francis Royen, waren de gangsters die als eersten werden verdacht? Ook Michel Anthemus lijkt enigszins op de G1 tekening.

Verschillende getuigen hebben in hem één van de daders van de overval in Waver herkend. De speurders beschrijven hem als gevaarlijk in België (de logica zelve, indien men verdacht wordt van de beestigheden in Waver?) maar in Frankrijk, waar hij woont, heeft hij blijkbaar een goede reputatie. Hij heeft volgens de Franse politie nooit een strafbaar feit gepleegd in Frankrijk. Hij woont in Courbevoie, een chique woonwijk in de buurt van Parijs.’ (een marginaal die in een chique buurt van Parijs woonde? …met de bijnaam Flodder?)

Hij wordt er ook van verdacht te hebben meegedaan aan de overval op een geldtransport in Waremme met de bende Habran?

Proces Habran: …Deze mensen gingen te werk volgens de oude stijl. Een geslaagde overval is er voor hen één waarbij geen geweld wordt gebruikt.

En ploegbaas en gentleman-gangster Habran, zou 'moordend en marginaal crapuul' in dienst hebben die gelinkt werden aan Dekaise in Waver? En wanneer men de puntjes op de "I" zet, valt de in 1982, 39-jarige Michel Anthemus af wegens veel te oud.

Leeftijd dader: 25/30 jaar. Lengte: 1.70 - 1.75 meter, middelmatig of zwaar gewicht, droeg een snor en een bril.

Xavier Sliman, daarentegen, verzamelde Nazi-memorabilia, bezocht wapenbeurzen en beweerde daar in contact te zijn gekomen met Dekaise (directe link, en ver van huis!). Maar hij was in feite een heler van wapens. En dat lijkt mij 'spot on'. Dus geen internationale wapenhandel met de grote 'W', maar eerder het helen van wapens aan 'kleine afnemers' in het thuisland. En Frankrijk is groot, en de samenwerking met de Belgische autoriteiten was blijkbaar niet optimaal.

Re: Boek: De Bendes Achter De Bende

Er waren drie daders, één is nooit in de winkel geweest, hij zat in de vluchtwagen en is degene die op Haulotte gevuurd. Dekaise en de klanten hebben die nooit gezien. Als de derde Bouhouche was had Dekaise geen 'smoelenboek' nodig gehad, hij kende hem goed.

Bouhouche was niet achterlijk. Stel dat hij erbij was en de winkel was binnengegaan dan zou geen van de aanwezigen het overleefd hebben. De vraag is: had Bouhouche een geldig alibi?

Dekaise heeft zoals ik zei nooit Sliman formeel geïdentificeerd. Maar hij verklaarde wel dat 'cette tête me dit quelque chose', zonder het te kunnen plaatsen. 'Cette tête' sloeg op de dader die hij gezien had, niet op de foto van Sliman (of anderen) die getoond werd.

Feit is dat Dekaise toen ook nog naar allerhande kleine beurzen ging, o.a. in de Ardennen. Sliman kwam daar ook soms, dat bestrijd ik niet want het is gedocumenteerd (en niet door Adam). Dus theoretisch zou het kunnen dat ze elkaar gezien hebben. Is dat ook zo? Dat weet ik niet.

Ik zeg je, je kan een bus vullen met 'high potentials' voor Dekaise.

79

Re: Boek: De Bendes Achter De Bende

Ben wrote:

Je chronologie is niet juist want de allereerste piste waarop gezocht werd was deze van Michel Anthemus en Francis Royen. Die waren van in het begin al in het vizier van de speurders en dus niet pas vanaf 20 oktober 1982. Op 20 oktober 1982 zal er waarschijnlijk een BCS zijn opgemaakt maar die personen waren al veel langer verdacht, nog voor de tip over Sliman.

Zie bv. Le Soir van 2 oktober 1982 » Forum

Dank je Ben, ik zal mijn initiale tekst verbeteren. Een andere naam was ook op 04/10/82 vermeld: Dessy Charles, geboren in 1935.

80

Re: Boek: De Bendes Achter De Bende

fenix wrote:

Rest de finale vraag waarom die piste-Sliman zo gepusht wordt door de Franstalige pers.

En door sommige forumleden hier…

fenix wrote:

Een logisch antwoord: manipulatie om de aandacht af te leiden van de werkelijke daders.

Niet mijn woorden maar die van Debels.

Je vraagt je natuurlijk ook af waarom de Franstalige pers dan zou ‘helpen’ om de echte daders van deze zogezegde Bende van Nijvel te ‘beschermen’. Of waarom sommige forumleden daarmee dat hier zo graag willen, anders dan de overtuiging van hun grootste eigenste gelijk en daarbij de vele onderbouwde tegenargumenten van alle anderen hier compleet negerend. Wees maar zeker dat dat ook nu niet zal stoppen, er is blijkbaar een groter belang dan dat eigenste grote gelijk.

Dus nog even opnieuw:

Tiens wrote:

Jean-Pierre Adam kan misschien eens wat schrijven over onderstaande 7 punten en vooral proberen ‘zijn Slimanbende’ in relatie tot onderstaande aan te tonen » Forum