31

Re: Robotfoto Waver

Xenophon wrote:

Wat ik niet goed begrijp is de afwezigheid van hulzen 9 mm. Er werden er daarna wel gevonden in de vluchtauto (van nog wel 2 verschillende 9 mm-pistolen ook) maar niet ter plaatse.

Kan me moeilijk inbeelden dat de schutter daar op z'n gemak hulzen heeft zitten zoeken (die dingen hebben de neiging om onvindbaar te worden is mijn ervaring, weliswaar niet tijdens overvallen).

Misschien schoot hij met een revolver in plaats van een pistool en heeft hij in de auto zijn revolver herladen.

Re: Robotfoto Waver

Zou in theorie kunnen want er zijn er niet veel maar er bestaan inderdaad revolvers in kaliber 9x19 luger. Dat is een 'rimless' patroon (basis van de patroon is even breed als de huls erboven) en de meeste revolvers zijn daar niet op voorzien (er zijn wel adapters etc).

Het ballistisch schema vanop de tueries-site vermeldt bij de ID van 9mm 1 en 2 inderdaad 'un revolver (ou pistolet) S&W ou Ruger'.

Maar wat ik niet snap: onderzoek van de hulzen zou duidelijk moeten gemaakt hebben of het nu een pistool of revolver was die ze afvuurde, er worden specifieke sporen achtergelaten bij een pistool die je niet gaat zien bij een revolver. Of het was weer herladen munitie.

Mijn oog valt er pas nu op maar ik begrijp niet dat dat niet duidelijk is. Of het werd bewust vaag gelaten door de onderzoekers, dat kan ook.

Anderzijds: blijkbaar werd van 9 mm nr 1 die gebruikt werd bij Dekaise één huls teruggevonden in de kleding van een slachtoffer. Er werd ook een kogelkop gevonden. Dat wijst dan weer met vrij grote zekerheid op een pistool.

Laatste zin slaat op kleding van een slachtoffer bij de Colruyt te Nijvel, ik was niet duidelijk.

Re: Robotfoto Waver

Een mogelijke oplossing staarde me de hele tijd in het gezicht maar ik herkende ze niet. Totdat ik over posts van Chronos op het tueries-forum en C.P. hier struikelde.

Zoals gezegd: 9x19 mm revolvers zijn vrij zeldzaam. Maar ze bestaan en wat meer is: er werd er zelfs één gestolen ... bij Dekaise.

Het gaat om een S&W model 547 revolver. Er zijn een paar speciale zaken aan dit wapen. Ten eerste: het werd van in het begin gebouwd rond het 9x19 mm para patroon en was initieel bestemd voor de Franse politie maar dat ging uiteindelijk niet door.

Ten tweede: dat wapen werd geproduceerd tussen 1980 en 1985 en was qua technisch ontwerp zijn tijd ver vooruit. Ik spaar iedereen de details en ben zelf geen revolver-liefhebber maar het was werkelijk een gesofisticeerd ontwerp.

Ten derde: zeker indertijd was het een zeldzaam wapen hier. Echt zeldzaam, iets voor liefhebbers die een speciaal stuk weten te appreciëren. Het was ook vrij duur. 9 mm had nog niet (buiten het leger) de alomtegenwoordige status van nu en een revolver voor rechtstreeks gebruik in 9 mm dat was toen echt quasi ongezien. Zelfs de rijkswacht was net aan het omschakelen (in pistool) van allerlei kalibers zoals 7.65 mm naar 9 mm. Bij politiediensten zag je nog van alles, van revolvers in allerhande kalibers tot pistolen.

Agent Haulotte werd afgemaakt met vermoedelijk een S&W 547. Men vermoedt dat ook 9 mm nr 2 in het ballistisch schema eenzelfde type wapen is. Door één bepaald technisch element heeft de 547 ook een unieke ballistische 'signatuur' op de huls die relatief makkelijk herkenbaar is.

Het lijkt me weinig waarschijnlijk dat de gangsters een boel wapens stelen en in een zak gooien, dan één van die net gestolen revolvers in een zeldzaam kaliber laden en er mee beginnen vuren wanneer ze buitenkomen. Dat zou een haast ongelooflijke koelbloedigheid en expertise vereisen. Nochtans wordt in Hoeilaart gevuurd met een ander exemplaar van exact hetzelfde type wapen. Ofwel hadden de gangsters er dus twee van bij, ofwel werd het gestolen wapen dadelijk 'in dienst genomen', wat me toch zeer sterk lijkt. Of er is een fout gebeurd bij de ballistische identificatie.

Hetzelfde type wapen wordt nog gebruikt te Genval, Halle en Nijvel. Daarna wordt het stil. Geen van deze twee vermoedelijke revolvers in 9 mm wordt ooit teruggevonden. Ik vraag me af of men - gelet op de zeldzaamheid - heeft getracht na te gaan wie de legale eigenaars waren van wapens van dit type.