Re: Waver: 30 September

Na een tijdje van verschillende posts en invalshoeken is het soms koffiedik kijken. Daarom hierbij mijn notities, een mengelmoes van het internet, dit forum, het franse forum.

Het is Willy Pourtois die een zakelijk voorstel uitwerkte (Dekaise) voor niet enkel David Montgomery-Kee - Bob Gray en Walter Schoeffer , maar ook tegelijkertijd met de Libanezen Youssef Chebib en Pierre Attala. Hage Maroun staat zeer kort bij Youssef Chebib (laatste huurde ook een villa zeer kort voor de aanslagen bij Aalst, voor een korte termijn, vreemd!).

Atalla Marc is de zoon van Atalla Pierre. Atalla Marc is bevriend met Calmette (hebben samen een kleine firma gehad) + behoort tot de kleine intieme vriendenkring van Latinus (WNP). Atalla Marc rijdt met een blauwe BMW. Latinus heeft voor de GP getuigd dat wapens in verschillende delen worden gesneden + nadien op verschillende plaatsen worden gedumpt.

Pierre Atalla is inderdaad samen met Willy Pourtois in 1982 kort voor de aanslag bij Dekaise verschillende malen bij Aux Trois Canards verschenen, maar zelf ook in Beersel.

Angelou is vermengd in het libanese milieu (zou libanese de grens overgereden hebben, firma waarvoor hij werkt staat in de boekhouding van Hage Maroun).

Angelou is verschillende keren naar Beersel afgezakt vanaf het moment dat Jose er werkte.

742

Re: Waver: 30 September

Kogelvrije vesten Temse idem: de enigen die wisten waar de kogelvrije vesten lagen waren Willy Pourtois vergezeld van twee Libanese vertegenwoordigers van een firma uit Beirout en twee rijkswachters. Het personeel herinnerde zich één van de namen van die rijkswachters, namelijk Heynen. Volgens mij was één van die rijkswachters dus Beijer en beging diezelfde Beijer een flater door zich op het internet voor te stellen als Heynen met het vroegere account van zijn tante, zus van zijn moeder (Heynen).

De vroegere commissaris van Temse vertelde bij zijn pensionering dat hij zeker was van het feit dat de overvallers hun tijdsschema kenden, ook dat is onrechtstreeks bewijs van bovenstaande.

Een conclusie na alle bovenstaande posten, "men" moet verdomd goed geweten hebben wie "de Bende" was. En zeker wat de eerste golf betrof.

Re: Waver: 30 September

fenix wrote:

Ik vraag dus hulp om deze hier te plaatsen.

https://i.ibb.co/ZS0GwGX/httpscms-p-magazine-comstorageuploadscontentyvzu-HAs-FF1-Llr-Xjd-V7wt-Cr-GMUej-Ys-P17p-ZJ2omx4-jpg.jpg

https://i.ibb.co/8bH6DhG/httpscms-p-magazine-comstorageuploadscontent-Ki-Ui7m0-FZPn0it4-WN2c-Cdg-WB4sgudf-Emd-AVKHPpd-jpg.jpg

744

Re: Waver: 30 September

Ben, ik heb het woord Beijer niet geschreven, je hebt mijn post dus weer aangepast. Doe maar ... zodat ik nogmaals het comité P op mijn dak krijg. En durf nu niet antwoorden dat je van niets weet.

Heel erg bedankt GiftDragon voor de hulp.

745

Re: Waver: 30 September

Ik krijg letterlijk hoofdpijn als ik die schema's zie. Wat is het punt van die tekeningen? Wat is de meerwaarde? Hoe brengen die ons dichter bij de waarheid? Het zijn een aantal namen en lijnen, niet meer dan dat. En wat hebben al die namen te maken met de overval in Waver of de Bende van Nijvel?

fenix wrote:

Ben, ik heb het woord Beijer niet geschreven, je hebt mijn post dus weer aangepast.

Graag gedaan, dat maakt het duidelijker voor iedereen.

fenix wrote:

Doe maar ... zodat ik nogmaals het comité P op mijn dak krijg. En durf nu niet antwoorden dat je van niets weet.

Dat is de eerste keer dat ik van iemand hoor dat het Comité P langskomt omdat je iets op een forum hebt geschreven.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

746

Re: Waver: 30 September

"Maar Dekaise was ook belangrijk voor het onderzoek. De overval was de lijm die de bende van Nijvel samenhield. Zeker waren de speurders daar niet van, zolang de bendewapens niet werden teruggevonden, maar ze vermoedden toch dat de riotguns en de Ingram 9 mm en de pistolen waarmee achtentwintig mensen werden vermoord allemaal afkomstig waren van de roof in Waver. De kalibers klopten. De wapens verbonden de eerste moord van de bende met de allerlaatste in Aalst. Wie de dood van agent Haulotte ophelderde, had de bende van Nijvel niet opgerold, maar hij had het beest te pakken bij de kop."

Bron: Beetgenomen | Hilde Geens

747

Re: Waver: 30 September

Bendedossier: liquidatie agent Haulotte was als koelbloedige militaire operatie

Wie inzicht wil krijgen in de Bende van Nijvel moet de gewapende overval op de wapenhandel Dekaise van donderdag 30 september 1982 omstreeks 10u35 (Waver, Brusselstraat 32) goed analyseren en dan vooral de liquidatie van politieman Claude Haulotte die volgens een getuige koelbloedig en vooral op militaire wijze werd uitgevoerd. Misdadigers van gemeen recht zoals de Slimans? Die hadden hiervoor niet eens de expertise en training.

Drie onbekenden betreden die donderdag in de ochtend de wapenhandel. De uitbater en twee klanten worden verplicht op de grond te gaan liggen terwijl de overvallers de winkel doorzoeken en hun buit meenemen in een plastic zak en een sportzak.

Die donderdag was agent Claude Haulotte (1/2/49) van de gemeentepolitie van Waver het eerste slachtoffer van de trieste moorden in Brabant.

Haulotte, die in de buurt reed, werd gewaarschuwd door voorbijgangers. Hij ging onmiddellijk ter plaatse en werd geliquideerd.

Claude, 33 jaar en getrouwd met Jacqueline D., was al 10 jaar politieagent. Hij was net weer aan het werk gegaan nadat hij arbeidsongeschikt was geraakt na een mishandeling tijdens zijn werk.

Op de dag van de feiten monopoliseerde de BOB van Waver een getuige die haar bijzonder interessant leek, namelijk de voetganger die de Fiatgarage verwittigde. De getuige hield zich die dag van 11 tot 18 uur ter beschikking van de BOB. Hij begaf zich zelfs met de rijkswacht naar Brussel om er enkele verdachten te identificeren.

In Waver zag hij de overvaller met het jachtgeweer de politiecombi verplaatsen. Hij gaf een nauwkeurige persoonsbeschrijving van die man, die hij tweemaal gezien had. Hij had weliswaar nog een andere overvaller gezien maar kon van hem geen persoonsbeschrijving geven.

's Anderendaags was hij al op het politiebureau en gaf er een nauwkeurige persoonsbeschrijving van de twee aanvallers van de politieagent. Hij verstrekte ook heel wat bijzonderheden over de schietpartij die de dood van agent Haulotte tot gevolg had.

Hij verklaarde dat de eerste overvaller achter de bestelwagen van Dekaise omliep terwijl de tweede er langs voor omheen liep, de op de grond liggende agent naderde, hem koelbloedig de loop van het geweer in de nek drukte en hem met één enkel schot doodschoot.

Dan opende hij rustig de deur van de politiecombi, ging achter het stuur zitten en reed de combi het voetpad op.

Hij bevestigde die verklaring bij zijn verhoor van 17 december 1986 door onderzoeksrechter Schlicker en voegde daaraan toe dat die overval volgens hem als een ware militaire operatie was opgezet, gezien de manier waarop de overvallers langs beide zijden om de combi heen liepen om de agent onder kruisvuur te nemen.

Die getuige wist inderdaad waarover hij sprak. Hij zei immers ten tijde van de OAS als valschermspringer in het vreemdelingenlegioen te hebben gediend.

Naschrift: Deze getuigenis is te lezen in een verslag van de eerste Bendecommissie.

Bron » p-magazine.com

Wat een toeval alweer, getuige was OAS huurling.

748

Re: Waver: 30 September

fenix wrote:

Hij verklaarde dat de eerste overvaller achter de bestelwagen van Dekaise omliep terwijl de tweede er langs voor omheen liep, de op de grond liggende agent naderde, hem koelbloedig de loop van het geweer in de nek drukte en hem met één enkel schot doodschoot.

Welk geweer? Haulotte werd gedood door schoten in kaliber 7.65 mm en in 9 Luger. Met handvuurwapens dus. Er is sprake van kogelkoppen en 2 teruggevonden hulzen in 7.65 en 2 kogelkoppen maar vreemd genoeg geen hulzen in 9 mm. Het genadeschot werd gegeven met de 9 mm. Ik heb nooit iets gelezen over een contactschot (zou zichtbaar geworden zijn bij autopsie).

Van hetzelfde wapen in 7.65 werd de slagpin vervangen maar daarna werd het nog ingezet in Nijvel ... wapenexpertise vereist. De Faul Centaure in kaliber 10 werd voor zover geweten niet gebruikt, wel herkend door Dekaise. Die omcirkelbeweging van de bestelwagen, ik zou daar nu ook niet te veel achter zoeken. Kruisvuur is het niet.

Re: Waver: 30 September

Ik ben hier zeker niet de beste leerling van de klas, maar ik weet zeker, dat wat P-magazine hier over Dekaise en de Bende van Nijvel allemaal uitbraakt, kant noch wal raakt! Mag ik U vragen om te stoppen met het voortdurend posten van kletspraat, overgeschreven uit het rioolblad 'P-magazine', alsof het hier om academische vakliteratuur zou gaan?

Wanneer U oprecht meent zich te moeten informeren over het bende dossier, zou ik mijn mening niet echt laten afhangen van wat de sensatiezoekers van P-magazine allemaal neerschrijven. De spraakmakende artikels zijn voor het merendeel slordig in elkaar gesmeten opstelletjes van enkele lijnen, gebaseerd op wat de ‘telexmachine’ op dat moment uitspuwt.

Pure sfeermakerij en insinuaties worden hierbij afgewisseld met flagrante leugens. Blijkbaar met het doel om hun onwetend, ongeïnteresseerde en op sensatie beluste lezerspubliek al op voorhand zo veel als mogelijk te desinformeren? Zoals ook nu weer. Voor iemand die zich echt wil informeren heeft het blad geen enkele meerwaarde! En men staat bij ‘P-magazine’, immer paraat, als het erom gaat om de controverse en de onvrede onder een bepaald publiek nog wat aan te zwengelen.

Dus: 'P-magazine', Neen bedankt!

750

Re: Waver: 30 September

highonprozac wrote:

Ik ben hier zeker niet de beste leerling van de klas, maar ik weet zeker, dat wat P-magazine hier over Dekaise en de Bende van Nijvel allemaal uitbraakt, kant noch wal raakt! Mag ik U vragen om te stoppen met het voortdurend posten van kletspraat, overgeschreven uit het rioolblad 'P-magazine', alsof het hier om academische vakliteratuur zou gaan?

U kan er natuurlijk altijd over lezen of nog beter zelf posten op "academisch niveau", één van de redenen waarom ik de artikels plaats is het feit dat er heel dikwijls stukken pv's tussen staan waarover wij niet beschikken of aanwijzingen naar de bron. Debels baseerde zich ook vaak op posts neergeschreven door forumleden, ik beschouw hem dus min of meer als een forumlid van buitenaf.

Trouwens, Debels is wel degelijk in staat om op academisch niveau te schrijven of te denken aangezien hij gastprofessor was aan o.a. de VUB. en docent aan andere hogescholen. Waarmee ik niet gezegd heb dat zijn artikels voor P-magazine op academisch niveau zijn om de eenvoudige reden dat hij in P-magazine schrijft voor een ander publiek. Van welk niveau dan ook, ook op dit forum zit een zeer divers publiek gaande van academici tot ... Ik reken er in het vervolg op dat jij met jouw posts "op niveau" zal zorgen voor evenwicht tussen al deze niveau's.

(Ik ben het met jou eens dat Vlaanderen betere onderzoeksjournalistiek verdient en stel samen met jou vast dat omwille van financiêle redenen de huidige journalistiek een feitjesfabriek of infotainment is geworden. In Nederland investeert men bijvoorbeeld per inwoner 6 maal meer in onderzoeksjournalistiek dan in Belgie.)

Maar als we dan toch bezig zijn over niveau, ook dit forum heeft betere tijden gekend.