Re: Waver: 30 September

Het is niet omdat ik kritiek heb op de manier waarop er bij (o.a.) ‘P-magazine’ aan journalistiek wordt gedaan, dat ik zelf een academicus zou zijn. Ik stel enkel vast.

Ik weet niet of de journalistiek in Nederland van een hoger niveau is dan in België. Wij hebben hier zeer degelijke onderzoeksjournalisten. Maar iedere journalist heeft natuurlijk zijn persoonlijke mening. Maar bijvoorbeeld artikels schrijven in ‘P-magazine’, op basis van wat hier op het forum word gepost, en zonder de persoon die achter de schuilnaam zit, persoonlijk te ontmoeten, lijkt mij geen betrouwbare methode?. En wanneer men over het Bende van Nijvel-dossier gaat schrijven in functie van wat 'je publiek' wil horen, heeft dit voor mij geen enkele waarde.

Ik volg al jaren dit forum en heb helemaal niet de indruk dat ‘het vroeger allemaal beter was’. Ikzelf heb sinds 2020, 96 keer iets gepost op het forum, dit tegenover Uzelf, die op 4 jaar tijd, wel 1.612 keer van het forum gebruik maakte. Dus zoals U zelf kan zien heb ik helemaal geen ambitie om hier voortdurend aan het woord te zijn, dus het niveau op peil houden laat ik aan anderen over.

En mag ik besluiten met te zeggen dat er op dit forum geen niveau’s zijn. Er bestaat over de Bende van Nijvel, enkel de naakte waarheid, versus een hoop onzin. Alleen zullen wij 'de waarheid' waarschijnlijk nooit zwart of wit bevestigd zien.

752

Het is vandaag 42 jaar geleden dat de bende zijn eerste officiële slachtoffer maakte. Na al die tijd nog steeds geen gerechtigheid voor agent Claude Haulotte.

753

Overvallers van Waver nog altijd spoorloos

Diverse politiediensten zoeken nog altijd naar de gangsters, die op de laatste dag van september, een overval pleegden op een wapenhandelaar te Waver en daarbij een politieagent doodschoten.

Tijdens die voorbije twee maanden werden veel personen verhoord, sommige sporen gevolgd, doch momenteel heeft de recherche niet zo heel veel om zich in vast te bijten. Het laat zich dan ook aanzien dat het niet gemakkelijk zal zijn om de moorddadige overval op te lossen. Dat de bende van de voortvluchtige [Michel] Anthemus de overval op haar geweten heeft, wordt met de dag ongeloofwaardiger. Trouwens gangsters zoals Anthémus moeten geen wapenhandelaars overvallen om aan revolvers en pistolen te geraken Die zijn op e zwarte markt veel gemakkelijker te bekomen.

Hebben de acties van de BOB van Waver, onder de leiding van adjudant-chef Dussart, tot dusver weinig resultaat geboekt, dan laat men zich te Waver en al evenmin te Brussel ontmoedigen.

Zo trachten speurders meer te vernemen over een erg toegetakeld stoffelijk overschot, dat ongeveer een maand geleden uit het kanaal van Willebroek, ergens in het Brusselse werd bovengehaald. Men beweert echter nog geen uitslag van de lijkschouwing, zodat de doodsoorzaak vooralsnog onbekend blijft

Kogelgaten

Men weet niet of de daders door de achtervolgende BOBers werd getroffen. Een van de rijkswachters vuurde inderdaad naar de vluchtende auto en toen die enkele dagen later in het Zoniënwoud te Bosvoorde uitgebrand werd teruggevonden, vond de politie enkele kogelgaten in het koetswerk. Wat dan weer niet wil zeggen dat een van de overvallers werd gewond

Toch gaan sommige speurders er van uit dat men het idee van een mogelijk gewonde overvaller, eigenlijk veel te lang heeft laten rusten. Op de vraag of bloedsporen werden aangetroffen, is er weinig commentaar vanwege de recherche.

Bewijzen zijn er dus nog niet doch intussen stapelen BOB en gerechtelijke politie verdenkingen op. Want er is een vaste wil om de moorddadige overval te Waver en de moord op een 33-jarige politieagent te bestraffen en op te helderen.

Bron: Gazet van Antwerpen | 30 November 1982

Moorddadige overval te Waver steeds niet opgelost

Meer dan drie maanden na de overval op een wapenhandelaar te Waver en waarbij een politieagent werd doodgeschoten, heeft men nog geen spoor van de daders. De twee leden van de bewakings- en opsporingsbrigade van Waver, die bij de achtervolging van de daders onder vuur werden genomen, hebben intussen hun dienst hernomen.

Anthemus

Tijdens de overval, die donderdag 30 september gebeurde, werd een nog jonge politieagent van Waver, die eerder toevallig in de buurt was, door één van de daders, die met drie of vier waren, doodgeschoten. Aanvankelijk dachten de gerechtelijke autoriteiten dat de bende van de voortvluchtige [Michel] Anthemus de overval had gepleegd. Achteraf echter zocht men de daders in andere kringen omdat werd verondersteld dat kerels van het slag van Anthemus geen hold-up hoeven te plegen om aan schiettuig te geraken. Die zijn niet zo moeilijk op de zwarte markt te vinden.

Enkele dagen na de overval werd in het Zoniënwoud de vluchtauto van de daders uitgebrand teruggevonden. Deze Volkswagen Santana was reeds in mei bij een Lembeeks garagist gestolen. Tot dusver is niet met zekerheid geweten of één van de daders door de achtervolgende BOB’er werd getroffen.

Drugverslaafde

De speurders dachten op zeker moment een spoor te hebben gevonden toen werd gefluisterd dat er in het Brusselse een man verbleef met een kogel in de arm en die niet naar de dokter durfde te gaan. De hoop om de moorddadige overval van Waver te kunnen oplossen werd vlug de bodem ingeslagen toen bleek dat die man eigenlijk een drugverslaafde was die aan de herhaalde injecties een toegetakelde arm overhield.

Hoe langer hoe meer gaat men er bij de BOB van uit dat de te Waver gestolen wapens in de handen terechtkwamen van een buitenlandse terreurorganisatie. Daarom dat ook in Frankrijk naar aanknopingspunten werd gezocht, echter zonder resultaat. Eerstdaags wordt te Brussel een vergadering op hoog niveau belegd want de speurders zijn nu al maanden bezig werkdagen van 12 tot 14 uur te maken.

Bron: Gazet van Antwerpen | 7 Januari 1983

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

754

Overval Dekaise: “Italiaanse vrachtwagenbestuurder blokkeerde straat en zat mee in complot”

Drie onbekenden betreden de wapenhandel Dekaise op 30 september 1982. De uitbater en twee klanten worden verplicht op de grond te gaan liggen terwijl de overvallers de winkel doorzoeken en hun buit meenemen in een plastic zak en een sportzak. Politieman Claude Haulotte wordt in Waver neergeschoten.

De hoogbejaarde ouders van Claude weten na twintig jaar nauwelijks iets van het onderzoek naar de dood van hun enig kind. "We worden (wel) jaarlijks uitgenodigd in Charleroi", legt Maurice Haulotte (81) in 2002 in De Morgen uit.

Zoals in het hele Bende-onderzoek blijven volgens hem ook in het dossier van zijn zoon vragen onbeantwoord. "Zo weten we nog altijd niet wat die vrachtwagen met Italiaanse bestuurder in de Brusselstraat deed op het moment van de overval bij Dekaise. Getuigen verklaarden te hebben gezien dat de twee overvallers naar hun wagen renden met zakken vol wapens.”

“Op dat moment kruisten ze het pad van onze Claude. Die was door een garagist aangeklampt om mee te komen omdat er iets aan de hand was bij de wapenhandel. Hij had volgens de getuigen niet eens de tijd om zijn dienstwapen te trekken. (td: dat klopt niet) De overvallers losten drie schoten. Het derde raakte Claude dodelijk. Al die tijd had de vrachtwagen de straat geblokkeerd. Ik ben er van overtuigd dat de bestuurder mee in het complot zat. De Italiaan verdween tegelijk met de overvallers", aldus Maurice Haulotte.

Vader Haulotte blijft dan overtuigd van de medeplichtigheid van die onbekende Italiaanse vrachtwagenchauffeur die getuige was van de liquidatie van zijn zoon Claude. DH: “De naam van de (Italiaanse) man komt niet eens voor in het dossier.”

Toch zag hij de gangsters uit de wapenwinkel komen en bijna van dichtbij schieten op Claude Haulotte, die, gewond door twee schoten, naast een geparkeerd voertuig was gekropen in de veronderstelling dat hij zichzelf kon beschermen.

Militair

Speurders zijn overtuigd dat ‘Killer’ op 30 september 1982 politieagent Claude Haulotte neergekogeld heeft toen de Bende de pas overvallen wapenhandel Dekaise in Waver verliet. De manier waarop Haulotte werd geliquideerd was militair.

Een andere getuige verklaarde dat de eerste overvaller achter de bestelwagen van Dekaise omliep terwijl de tweede er langs voor omheen liep, de op de grond liggende agent naderde, hem koelbloedig de loop van het geweer in de nek drukte en hem met één enkel schot doodschoot. Dan opende hij rustig de deur van de politiecombi, ging achter het stuur zitten en reed de combi het voetpad op.

Hij bevestigde die verklaring bij zijn verhoor van 17 december 1986 door onderzoeksrechter Schlicker en voegde daaraan toe dat die overval volgens hem als een ware militaire operatie was opgezet, gezien de manier waarop de overvallers langs beide zijden om de combi heen liepen om de agent onder kruisvuur te nemen. Het doet denken aan het kruisvuur aan de hoerentent Au Diable Amoureux. Het is zeker geen improvisatie. Het vergt training.

Die getuige van Waver wist inderdaad waarover hij sprak. Hij zei immers ten tijde van de OAS als valschermspringer in het vreemdelingenlegioen te hebben gediend.

“Het leek wel iemand van bij ons”

De Killer was ongeveer 1,80 meter groot. Hij was breedgeschouderd en maakte indruk op de getuigen van de Bendefeiten door zijn vastberadenheid en spierkracht.

“Ik zat op mijn knieën. Hij tilde mij met één hand van de grond, terwijl hij in de andere zijn riotgun vasthield'', klonk een van de getuigenissen.

Killer besefte tijdens de overvallen goed waar hij mee bezig was en wist hoe hij achtervolgers moest neutraliseren. “Het leek wel iemand van bij ons'', zei een toenmalige rijkswachtofficier. En Killer sprak Frans.

Recon, Action en Back-up

Een forumlid: “Aalst is dus duidelijk een militaire operatie met Recon, Action en Back-up (td: verkenning, actie en reserve). Agent Nevens zal de spelbreker geweest zijn. (td: Nevens zou een van de gangsters geraakt hebben) Misschien daarom dat hij compleet genegeerd werd na de feiten.”

Een ander forumlid: “De enige vergelijkbare overval met in mijn ogen zo veel personen + recon + back up was bij Dekaise. Aantal keren proberen in te breken, auto ruimschoots op voorhand aanwezig, brommer,...”

De aanwezigheid van die mysterieuze Italiaanse vrachtwagenbestuurder is dus een bijkomend element. Het toont zeker aan dat er bij elk misdrijf van de Bende nog (veel) meer betrokken personen aanwezig waren (recon) en zijn (back-up) dan gedacht (action).

Volgens sommigen zijn de gangsters van de Bende ‘simpele’ criminelen van gewoon recht.

Bron: P-magazine | Thierry Debels | 19 Oktober 2024

755

Misschien was dit wel Francesco Nardella? Volgens Cocu beschikte Nardella over een Bedford.

Volgens Vader Haulotte komt de naam niet voor in het dossier, dus wellicht geen Nardella die verdacht werd van medeplichtigheid bij de eerste feiten. Het verhaal van een ondersteunende vrachtwagen is iets wat sinds het begin nu en dan ter sprake komt in het Bende verhaal.

757

Die vrachtagen (een oude Bedford) wordt vermeld in de verklaringen van de borains. Ze zouden daarin de kluizen die ze zinnens waren te roven uit de Colruyt te Nijvel willen transporteren hebben.

Afgezien van het feit dat die dingen niet door de opening in de deur die ze hadden gemaakt zouden gekund hebben vraag ik me dan af: hoe gingen ze een paar loeizware kluizen meer dan 1 meter omhoog krijgen om die op te laden? Die Bedfords hebben geen laadklep en de Colruyt op die plek geen laadkade.

Vermoedelijk met de heftruck en het pallet die ze ongetwijfeld ook bij hadden.

758

Misschien waren ze nog van plan om ergens een bulldozer te gaan stelen? Het is een scenario dat ik meegemaakt heb van op de eerste rij » www.vrt.be/vrtnws/

759

Volgens de informatie die ik in mijn bezit heb, is er nooit een Italiaanse vrachtwagen of een door een Italiaan bestuurde vrachtwagen betrokken geweest bij de overval op Dekaise. Dit is valse informatie die het bestand opnieuw vervuilt.

De enige Italiaan in kwestie is een (vermeende) ex-legionair-parachutist die een van de 25 getuigen is van de feiten. Deze bevoorrechte getuige van de BSR van Waver is in de loop van de tijd niet gestopt met het verbeteren van zijn getuigenis... Het is duidelijk dat deze persoon veel invloed had op de briljante onderzoekers van Waver.

De politieman Claude Haulotte werd doodgeschoten door twee van de moordenaars, de eerste met een 7.65 en de tweede met een 9 mm. Het waren dezelfde twee moordenaars die later het vuur zouden openen op Campinne en Sartillot.