171

Re: Rijkswacht

Geheime operaties Chino, Suzy en Barracuda: rijkswachtarchief lost eindelijk geheimen

Operatie Chino is de observatie door de rijkswacht van een verdachte van een drievoudige moord in een hotel in Spa.

Operatie Chino is niet de enige geheime opdracht in die periode. Er is ook operatie Alcatraz, een schaduwoperatie na de ontsnapping van een aantal mensen uit de gevangenis van Lantin, die vervolgens een overval pleegden in 1980.

En operatie Serpico, een bewakingsoperatie in verband met wapenhandel, die leidt tot de arrestatie van zes personen. Operatie Suzy is dan weer een geheime missie in verband met wapenhandel in de streek van Seraing.

Het gaat om surveillance- en schaduwoperaties van de rijkswacht uitgevoerd in samenwerking met het Speciaal Interventie Eskadron (ESI), beter gekend als Diane. De dossiers bevatten schaduwrapporten, met de codenamen die werden gebruikt voor personen of plaatsen, en de waargenomen activiteiten.

Interessant is ook operatie ‘Barracuda’, een dagelijks verslag van een wapendiefstal in 1982. Gaat het om de toonbankdiefstal in de wapenhandel Bayard van zaterdag 13 maart 1982? Een misdrijf toegeschreven aan de Bende van Nijvel.

Interessant is zeker ook operatie “Party-Service”, gericht op het onderscheppen van twee zakken met honderden miljoenen (!) Belgische franken, afgeperst van een keten van Duitse warenhuizen, die uit een rijdende trein zouden worden gegooid in 1989.

De dossiers bevinden zich in het Rijksarchief te Vorst.

Bron: P-magazine | Thierry Debels | 20 Juli 2024

En tik nu eens Dinant 13 maart in. Denk nu is goed na ivm de overval in Aalst en de houding van de Rijkswacht. (Het begint hier trouwens sterk te lijken op "de operatie" in de zaak Dutroux en de verzwegen de operaties Othello en Décimes.)

172

fenix wrote:

Interessant is ook operatie ‘Barracuda’, een dagelijks verslag van een wapendiefstal in 1982. Gaat het om de toonbankdiefstal in de wapenhandel Bayard van zaterdag 13 maart 1982? Een misdrijf toegeschreven aan de Bende van Nijvel.

Waarom zou de rijkswacht interesse tonen in een diefstal, zonder geweld, van één wapen? Het lijkt me veel logischer dat het hier gaat om ofwel de wapendiefstal bij de Groep Diane of eventueel de wapenroof bij Dekaise.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

173

Ik zal het blijven schrijven, in het bendeverhaal is niets logica; Een voorbeeld uit een post van Thomas 2 geschreven door Hilde Geens

Willi Tenaerts: "Bij de overvallen op de Delhaizes van Aalst en Overijse in 1985 hebben ze níét de babykoffer meegegrabbeld, zoals in de kranten stond, maar het koffertje met wisselgeld dat de hoofdkassierster bewaarde. Dat ding weegt verdorie twintig kilo en er hangt een ketting aan van anderhalve meter! Er zat hooguit 48.000 frank (1.200 euro) in aan munten. Dat is toch te stom om los te lopen. Je moet vluchten, je moet snel zijn, je hoort de sirenes, en dan zo’n waardeloos gewicht meesleuren: stel dat je struikelt over die ketting! Ik heb dat nooit gesnapt. Volgens mij waren ze géén goeie gangsters."

Het waren inderdaad geen goeie gangsters want ze vonden er niet beter op dan iedereen die in hun weg liep dood te schieten, of dat is toch volgens jou de logica achter het doden, de slachtoffers liepen in de weg.

Warme wapens bewaren logica, een kalender met je naam op achterlaten in een auto, logica, tot tweemaal toe een vissershoedje dragen dat van je kop valt, logica, de sticker "sticker I love Australia" laten zitten op een wagen die je helemaal herschilderde, logica, ... hoeveel bladzijden logica moet ik nog neerschrijven?

Tot slot de rijkswacht die de te bewaken winkel verliet net voor de overval, logica natuurlijk. Zoals je ook een snelle Porche binnen laat om achter de gangsters te rijden. Of zwijgt over je aanwezigheid tijdens een overval.

Logisch toch dat je geen daders vindt na 40 jaar speuren met honderden speurders. Waarschijnlijk waren de speurders in hetzelfde bedje ziek als de gangsters "het waren geen goeie".

174

Bendedossier: ook vreemde instructies vanuit Waalse rijkswachtbrigade tijdens dubbele overval Delhaize - bladzijde uit logboek verdwenen

In 1985 waren er drie ‘hold-ups’ van warenhuizen Delhaize. Op 27 september was er de dubbele overval op Delhaize Eigenbrakel en Overijse. Op 9 november die van Aalst waar er ernstige vragen gesteld worden over de bewaking van die supermarkt. Minder geweten is dat er ook vreemde zaken gebeurden bij de rijkswacht in Waals-Brabant eind september.

Zo waren er die avond duidelijk tegenstrijdige bevelen van de rijkswacht in Lasne om een wegversperring op te zetten in een poging om de vluchtende gangsters te onderscheppen.

Ter info: Eigenbrakel ligt in het Franstalig deel, Jezus-Eik (Overijse) in het Vlaamse deel. Lasne ligt in de buurt van Eigenbrakel en Waterloo. De brigade van Lasne (Ohain) valt onder Nijvel. Overijse valt dan onder Leuven.

Een bron: “De instructie was eerst op de hoofdweg gericht, dan 20 minuten later het tegenovergestelde bevel, vragend om de wegversperring op te heffen en op te zetten op een kleine, ongebruikte weg, en ten slotte vragend om ze opnieuw op te zetten op de hoofdweg.”

De vraag: waarom al deze improvisatie en veranderingen? Is het de verwarring en chaos van die avond of is er meer aan de hand?

Er is inderdaad meer: de notulen van deze orders staan - zoals steeds - in het logboek van de rijkswachter van dienst van de brigade van Lasne op de avond van de dubbele overval. Maar vreemd genoeg ontbreekt net deze pagina in het logboek. De bladzijde is verdwenen en zou er volgens een bron uit gescheurd zijn...

Bron » Thierry Debels | 11 Augustus 2024 | p-magazine.com

Wat een rotstreek alweer van die Slimans.

176

Ik moet zeggen, zelf ben ik steeds positief geweest over de Rijkswacht. En dat ondanks een zeer oncomfortabele nacht die als student in Leuven eens in de kazerne aan de Dagobertstraat heb doorgebracht (ik zat in café met een maat en had gemillimeterd haar, net als hij, later bleek dat 2 VNV'ers een rijkswachter een rammeling hadden gegeven bij een betoging en toen ze kwamen kijken in het café bleken wij aan de algemene beschrijving te beantwoorden en mochten we mee).

Niet onze meest comfortabele nacht ooit, paar trekken gekregen dat we niet meer wisten waar het noorden was. En ze wisten hoe ze moesten slaan. Gelukkig pleitte het slachtoffer ons later die nacht vrij. Een 'sorry mannen' en een shot jenever gekregen van de adjudant met dienst en een lift naar ons kot. We hebben er ook niet over gezeverd of klacht ingediend.

Later heb ik verschillende keren samengewerkt met officieren (meestal majoors of kapitein-commandant niveau) van de centrale diensten in het Geruzetkwartier. Het moet gezegd: die waren toch een paar streepjes beter dan veel GP'ers van in de tijd.

We moeten niet flauw doen, de serie 1985 is wel degelijk geïnspireerd op de piste van ‘de rijkswacht’ als zijnde de Bende van Nijvel.

Ik sta versteld dat er vandaag nog steeds mensen zijn die hierin de oplossing zien? Maar de serie is wel degelijk een linkse kijk op de gebeurtenissen destijds, die vooral de controverse over deze aanslagen hebben aangewakkerd. Omdat de aanslagen nooit zijn opgehelderd, heb ik er toch wel problemen mee. Het is fictie, maar als we zien dat men een jonge (prospect) rijkswachter in de auto een masker laat opzetten, om deel te nemen aan een slachting in een warenhuis, is dit geen fictie, maar een regelrechte beschuldiging richting de rijkswacht als organisatie. Op links was iedereen er destijds trouwens van overtuigd dat de aanslagen ‘rechts’ terrorisme moesten zijn.

Vandaar, dat het de linkse pers was die reeds vlug connecties ging maken met allerlei soorten ‘rechtse’ pistes. En via Bouhouche & Beijer, kwam men al vlug bij de rijkswacht als geheel terecht. Terwijl men ter rechterzijde de oplossing eerder zag in puur banditisme.

Toen Deprêtre met zijn bende Cocu in het stof beet, was de piste banditisme bij manier van spreken, dood en begraven.

Het huidige (wereldwijde) klimaat van controverse, heeft er voor gezorgd dat de rollen blijkbaar zijn omgedraaid, en men op rechts, nu veel meer heil ziet in allerhande sterke verhalen, (hoe meer hoe liever), juist omdat er een onuitputtelijk bron van insinuaties in zit, die allerhande theorieën kunnen ondersteunen en omdat het spraakmakende artikels oplevert die mensen willen lezen. Ondanks het feit dat bijvoorbeeld onderzoekers als Danièle Zucker het onderzoek opnieuw in de richting van marginaal banditisme wilde sturen, maar opzij werd gezet.

Want als men de misdaden stuk voor stuk en zonder vooroordeel (details) bekijkt, kan men niet anders uitkomen dan bij marginaal banditisme en seriemoord! Zeker als uitgangspunt!

178

Danny Vanhamel getuigde bij Peter Boeckx over zijn ervaringen met de rijkswacht als bad guy. Nu kan je denken dat hij dat deed uit rancune omdat hij 'gepakt' is, maar de forumbeheerder heeft ondertussen een overname van een deel van het archief van de Gazet van Antwerpen al genoeg voorbeelden gepost die duiden dat wat Vanhamel zegt zeker niet uit de lucht gegrepen is:

Ik kreeg mijn handgranaten van de flikken. Alle soorten granaten die ik maar wilde. Ze leverden die gewoon. Ik kwam ook alles te weten over het lopende onderzoek of de opsporingen: wat ze gingen doen, wat ze wisten en niet wisten. Op de honderd flikken waren er altijd wel tien die corrupt waren, en dan nog eens tien die "mogelijk omkoopbaar" waren. Het mooiste was dat die mannen zichzelf spontaan aanboden. Ik heb nooit zelf iets moeten vragen. Ze deden dat niet alleen voor het geld, maar ook voor cadeautjes en hand- en spandiensten.

Dan zeiden ze bijvoorbeeld: "We hebben een probleem met persoon X, kan jij die eens een lesje leren?”. En dan gingen wij die gast afdreigen, zo deden wij dat. Dan was het rap gedaan.

Er waren ook flikken die na verloop van tijd volledig van kant wisselden. Zoals Danny Stiers die eerst in dienst was van de rijkswacht, dan steeds meer bij ons in de bende geraakte en uiteindelijk bij de rijkswacht is weggegaan. Er was ook iemand als Willy Van Mechelen, ooit een topflik bij de Antwerpse rijkswacht en chef van de sectie zware criminaliteit van de Bijzondere Opsporingsbrigade (BOB). Hij is later veroordeeld voor drugshandel. Hij heeft me nog ondervraagd, al deed toen al het gerucht de ronde dat hij corrupt zou zijn. Ze konden het op dat moment echter niet hard maken."

Er was een politieman die mij ondervroeg over de ontvoering von Anthony De Clerck. je zou denken dat zo iemand zegt: "Dat doe je toch niet, een kind ontvoeren!" Weet je wat die zei? "Allez Danny, je had toch andere dingen kunnen doen? Waarom geen afpersing bij een warenhuis of zo? Dat is toch veel makkelijker.

Zoiets moet je doen. Een ontvoering is te ingewikkeld, daar moet je afblijven. Een afpersing is makkelijker" Dat kwam dan van een politieman die mij moest ondervragen!