Re: Dinant: 13 Maart

Vaststaand feiten:

  • Willy Pourtois (Centaure) stond in voor de samenwerking met Joseph Cattai , dit was de reden dat hij een zeldzame Faul (beperkte editie) in zijn uitstalraam mocht plaatsen. (Zeldzaam wil niet zeggen van onschatbare waarde).

  • Willy Pourtois werkte samen met Daniel Dekaise aan de ontwikkeling van een prototype geluidsdemper voor Willy's wapens.

  • Willy Pourtois was een louche Belgische wapenhandelaar + geen onbekende voor het duo Bouhouche & Beijer

  • Willy Pourtois was informant voor zowel de Amerikaanse Geheime Dienst als voor de Belgische Staatsveiligheid

  • Vaststaand feit voor beschouwing : Albert Raes weet meer via Willy Pourtois dan hij laat blijken.

112

Re: Dinant: 13 Maart

Is bij de diefstal van de Faul wel eens gekeken naar het gegeven dat deze lijkt op een Lupara, een afgezaagd dubbelloops hagel geweer wapen dat door de mafia werd gebruikt voor liquidaties in Italië?

Als in die tijd de maffia meer voet aan de grond kreeg in België kan het zijn dat een killer om in zijn comfort zone te blijven een vertrouwd wapen zocht.

Ik weet, de signalementen van de twee dieven zijn niet per se Italiaans, maar ik weet niet hoe betrouwbaar die signalementen zijn.

Let op ik doe niet de suggestie dat de Italiaanse mafia achter de bende zit, het gaat mij om deze diefstal op zich.

Ik wil alleen een verklaring aandragen waarom dat specifieke wapen is gestolen. Het meest voor de hand liggend lijkt mij een gelegenheidsdief die het eerste wapen voorhanden pakt. Verder is er al veel geschreven over de andere motieven in dit topic. Als de diefstal wel gericht was op dit specifieke wapen dan draag ik alleen een alternatief aan. Mogelijk zet dit iemand anders op dit forum aan het denken. Dat is alles.

Ik poneer dus absoluut niet de stelling dat de mafia achter de bende zit, ik heb namelijk geen idee.

113

Re: Dinant: 13 Maart

Ik heb nog eens nagedacht over de diefstal van de Faul en het blijft voor mij een vreemd verhaal. In 1982 wordt dit wapen gestolen en, voor zover ik weet, direct op een onprofessionele manier afgezaagd. Vervolgens wordt dit wapen al dan niet gebruikt voor overvallen. Maar, het afgezaagde stuk loop wordt al die jaren bewaard en dan wel in 1985 of 1986 met de Faul in Ronquières gedumpt. En zoals altijd is er iemand op dit forum die al eens dezelfde gedachte heeft gehad: Merovinger heeft dit in 2012 ook al eens opgemerkt:

Merovinger wrote:

Ook hier de vraag waarom de daders de afgezaagde loop samen met het wapen dumpen? David getuigt dat hij beschoten werd met een jachtgeweer met afgezaagde loop. Een aantal van de forumleden gaan ervan uit dat het de eenderoer was die gestolen werd in Dinant. Waarom hebben de daders de afgezaagde loop een hele tijd ergens bijgehouden om deze tenslotte samen met wapen te dumpen?

Maar volgens mij is hier nooit dieper op ingegaan, terwijl dit voor mijn gevoel essentieel is.

Als die Faul direct is afgezaagd dan geloof ik niet dat dit wapen is doorverkocht, want dat zou dan met het losse stuk erbij moeten zijn geweest. Wat voor een nut zou dat hebben? Je toont er niets mee aan omdat je het wapen zelf vind uiteindelijk.

Het is waarschijnlijker dat het stuk op een werkbank of in een krat is blijven liggen. Maar ben je als gangster in staat om, terwijl je die loop af zaagt als een amateur, die vervolgens zorgvuldig te bewaren en steeds mee te nemen omdat je het over drie jaar in een zak wilt dumpen, wat geen enkel nut heeft? Of is het stuk al die jaren op een vaste locatie blijven liggen van waaruit steeds de raids zijn uitgevoerd, en heb je op het laatste moment alles bij elkaar gegraaid en in zakken gedaan.

Ik denk eerder het laatste. Ik ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken.

114

Re: Dinant: 13 Maart

Breda72 wrote:

Het is waarschijnlijker dat het stuk op een werkbank of in een krat is blijven liggen. Maar ben je als gangster in staat om, terwijl je die loop af zaagt als een amateur, die vervolgens zorgvuldig te bewaren en steeds mee te nemen omdat je het over drie jaar in een zak wilt dumpen, wat geen enkel nut heeft? Of is het stuk al die jaren op een vaste locatie blijven liggen van waaruit steeds de raids zijn uitgevoerd, en heb je op het laatste moment alles bij elkaar gegraaid en in zakken gedaan.

Ik denk eerder het laatste. Ik ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken.

Ik denk ook dat de wapens ergens bewaard werden, bijvoorbeeld in een werkplaats of in een garagebox. Daar zal de loop er af gezaagd zijn en ergens zijn blijven liggen.

Toen de Bende er mee stopte om wat voor reden dan ook is de locatie helemaal leeg geruimd. Een item wat mij ook verbaasde in de zakken van Ronquières is het siliconenpistool, typisch iets dat je in een werkplaats of garagebox kunt hebben liggen.

115

Re: Dinant: 13 Maart

Wat een ongelofelijk toeval, ik was net de commentaar van David op die Faul aan het herlezen. De kogels die in zijn lichaam zaten werden bewaard in een potje. Men heeft dat in beslag genomen met de mededeling dat hij dat potje later zou terugkrijgen.

David:" Iemand saboteert de boel constant. Wat bij mij de doorslag gaf was dat mijn getuigenis in mijn gezicht ontkracht werd. De afgezaagde tweeloop (Faul) die op mij schoot zou een hersenspinsel zijn van mezelf. Volgens hen heeft nooit zo een wapen op mij geschoten. Vreemd aangezien ik het in detail beschreef en dit voor men het uit het kanaal haalde, ik ben waarschijnlijk helderziend.

De tweed hebben ze mijn kogels die in een potje zaten meegenomen, men beloofde mij teruggave. Later waren ze vernietigd door te analyseren. Ook daar heb ik geen bewijs meer van. Allemaal en altijd is alles toevallig en niet te traceren. Degene die onderzoek deden waren voor 80% altijd afkomstig van de de toenmalige Rijkswacht. Ik geloof wel in de goede bedoelingen van Cappelle, maar iemand bespeeld haar zoals een piano, mijn gevoel.

Wat ik mij ook afvraag; waarom mag de Faul absoluut niet gelinkt worden met Aalst?"

Misschien om dezelfde reden waarom we Bonkoffsky niet mogen linken aan de Bende? Ik ken het antwoord op jouw vraag niet maar zie dit gewone ordinaire overvallers nooit doen. NOOIT.

Ik vraag mij trouwens ook af of Frédérique O. die de zakken zag dumpen en dus tipgever was enkel en alleen friturist was, Ik weet namelijk dat heel wat inlichtingendiensten een frituur uitgebaat hebben. En ja, er was een tweede getuige, dat weet ik.

Maar goed, ook dat is geen antwoord op jouw vraag. Gezien mogelijk bewijsmateriaal ivm de kogels die mogelijks uit de Faul kwamen blijkbaar vernietigd werd bij analyse (?).

Een echte wapenkenner heeft ooit beweerd dat hij 90% zeker was dat de FAUL gebruikt is in Nijvel op de wagen van Fourez. Hij of zij die het antwoord op jouw vraag kent heeft minstens een indicatie wie die zogezegde Bende was. Maar het is zeer zeker een terechte vraag.

116

Re: Dinant: 13 Maart

edd wrote:

Toen de Bende er mee stopte om wat voor reden dan ook is de locatie helemaal leeg geruimd. Een item wat mij ook verbaasde in de zakken van Ronquières is het siliconenpistool, typisch iets dat je in een werkplaats of garagebox kunt hebben liggen.

... om valiezen waarin de wapens tussentijds begraven werden dicht te kitten. Wapens en vocht = problemen.

Ik denk dat ergens een box/werkplaats was waarin de voertuigen stonden vooraleer op pad te gaan en wanneer ze niet dadelijk vernietigd werden na de feiten. Dat zal het RDV-punt geweest zijn. De echte 'hotter than hell' stukken zullen ze daar niet fulltime bewaard hebben. Er is altijd wel een eigenaar, buur, iemand die iets weet. En 't is heel moeilijk om zeker te zijn dat in zo'n locatie nergens een vingerafdruk blijft staan, veel moeilijker dan op wapens en een valies.

fenix wrote:

Een echte wapenkenner heeft ooit beweerd dat hij 90% zeker was dat de FAUL gebruikt is in Nijvel op de wagen van Fourez.

FAUL was kaliber 10, zeldzaam in België. 2 schoten, daarna moest je'm openen en manueel ontladen/laden.

De RG's waren kaliber 12. Er werden enkel hulzen kaliber 12 gevonden in Nijvel. Wat ergens logisch is was die RG's waren 6-schoots en na elk schot werd de huls door een pompbeweging uitgeworpen en een nieuwe geladen.

Zonder huls was de enige manier het terugvinden van de prop om te bepalen welk kaliber het was, je kan het niet zien aan de hagel (of er zou een extreem specifieke en zeldzame munitie gebruikt geweest moeten zijn).

Ik dacht dat na Waver Sartillot beschoten werd met de FAUL (vaststaande ID wapen) en dat die kubische hagelkorrels had in de kardoes, die werd uit z'n lichaam gehaald.

Stel dat die teruggevonden werd in Nijvel, dat zou een aanwijzing kunnen zijn. Voor zover ik weet was dat niet het geval (maar 100% zeker ben ik niet).

Re: Dinant: 13 Maart

Breda72 wrote:

Ik heb nog eens nagedacht over de diefstal van de Faul en het blijft voor mij een vreemd verhaal. In 1982 wordt dit wapen gestolen en, voor zover ik weet, direct op een onprofessionele manier afgezaagd. Vervolgens wordt dit wapen al dan niet gebruikt voor overvallen. Maar, het afgezaagde stuk loop wordt al die jaren bewaard en dan wel in 1985 of 1986 met de Faul in Ronquières gedumpt. En zoals altijd is er iemand op dit forum die al eens dezelfde gedachte heeft gehad: Merovinger heeft dit in 2012 ook al eens opgemerkt:

Merovinger wrote:

Ook hier de vraag waarom de daders de afgezaagde loop samen met het wapen dumpen? David getuigt dat hij beschoten werd met een jachtgeweer met afgezaagde loop. Een aantal van de forumleden gaan ervan uit dat het de eenderoer was die gestolen werd in Dinant. Waarom hebben de daders de afgezaagde loop een hele tijd ergens bijgehouden om deze tenslotte samen met wapen te dumpen?

Maar volgens mij is hier nooit dieper op ingegaan, terwijl dit voor mijn gevoel essentieel is.

Als die Faul direct is afgezaagd dan geloof ik niet dat dit wapen is doorverkocht, want dat zou dan met het losse stuk erbij moeten zijn geweest. Wat voor een nut zou dat hebben? Je toont er niets mee aan omdat je het wapen zelf vind uiteindelijk.

Het is waarschijnlijker dat het stuk op een werkbank of in een krat is blijven liggen. Maar ben je als gangster in staat om, terwijl je die loop af zaagt als een amateur, die vervolgens zorgvuldig te bewaren en steeds mee te nemen omdat je het over drie jaar in een zak wilt dumpen, wat geen enkel nut heeft? Of is het stuk al die jaren op een vaste locatie blijven liggen van waaruit steeds de raids zijn uitgevoerd, en heb je op het laatste moment alles bij elkaar gegraaid en in zakken gedaan.

Ik denk eerder het laatste. Ik ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken.

Interessante kijk en invalshoek. Er is echter ook een mogelijkheid die lijnrecht staat tegenover het alles snel bij elkaar graaien en in zakken gooien (ik vermoed dat je hier bedoelt in de uren na Aalst). Ik sluit niet uit dat het concept Bende van Nijvel al in een vroeg stadium is bedacht om verwarring te zaaien en iets in de aard van Ronquières reeds van bij de start in het brein van de bedenker(s) aanwezig was. In die zin wordt het houden van onbenullige zaken plots zinvol.

Het is al vroeg dat bij een aantal feiten men met materiële (naast andere) stukken begint te goochelen en te linken. Reeds jaren voor de fameuze vondst. In deze moet de opsplitsing worden gemaakt tussen zaken waar men gooit met materiële bewijsstukken (soms letterlijk) en zaken die verdacht clean worden afgehandeld. De modus operandi is verschillend maar de wegwijzers staan gericht naar dezelfde verdachten poel.

118

Re: Dinant: 13 Maart

Helemaal juist.

119

Re: Dinant: 13 Maart

Spectator Of Life wrote:

Ik sluit niet uit dat het concept Bende van Nijvel al in een vroeg stadium is bedacht om verwarring te zaaien en iets in de aard van Ronquières reeds van bij de start in het brein van de bedenker(s) aanwezig was. In die zin wordt het houden van onbenullige zaken plots zinvol.

Akkoord, dan houd ik het bij mijn persoonlijke analyses vooralsnog bij deze twee mogelijkheden/ uitersten:

  1. Een amateuristische ongestructureerde bende die op ad hoc basis feiten pleegt

  2. Een professionele gestructureerde bende (in ieder geval de leider) die alles gepland heeft.

Ik weet, de werkelijkheid kan veel complexer zijn, maar ik probeer conceptueel te kijken naar alle feiten.

Bedankt voor de reactie.