31

Re: Vragen aan ChatGPT over de Bende

Ik zou erg voorzichtig omgaan met het gebruik van ChatGPT. Deze ochtend heb ik over een crimineel een aantal vragen gesteld, telkens op een iets andere manier met een iets ander context. Deze persoon pleegde een misdrijf eind jaren 70 en medio jaren 80. In deze periode heeft is hij gearresteerd geweest, is hij veroordeeld, heeft hij in de gevangenis gezeten en is ontsnapt. Ik krijg echter telkens een andere duur van zijn gevangenisstraf, andere medeplichtigen en andere data van misdrijven etc.

Kortom je kunt er niet blind op varen en geeft geen accurate feiten weer.

Re: Vragen aan ChatGPT over de Bende

Dat klopt maar dat komt ook omdat hoe heel specifiek vragen moet stellen, bijvoorbeeld vanuit een bepaalde rol, zoals jurist, of journalist. Of een specifiek domein, zoals dit forum.

Maar ik deel je mening, voorzichtigheid is geboden.

33

Re: Vragen aan ChatGPT over de Bende

Ik denk dat iedereen vooral moet begrijpen dat het een hulpmiddel kan zijn. Dat is met alles zo, gaande van de leugendetector tot een gewone rekenmachine. En dat er een verschil is tussen correlatie en causaliteit m.a.w. als de ene variabele verandert, verandert de andere ook.

Een zeer eenvoudig voorbeeld daar van:

De verkoop van ijsjes is sterk gecorreleerd met het aantal misdaden. Des te meer ijsjes worden verkocht, des te meer misdaden worden gepleegd. Toch is hier geen sprake van een causaal verband. Een derde variabele, namelijk de temperatuur, zorgt zowel voor de verkoop van meer ijsjes als voor een toename in criminaliteit.

Je kunt nergens en nooit blind varen zoals Edd zegt.

Re: Vragen aan ChatGPT over de Bende

Breda72 wrote:

Als het goed is heb je een forum mail ontvangen Xeno. Kan je zelf oordelen.

Bedankt, heb het ontvangen. Als je het leest lijkt het indrukwekkend (ik maak abstractie van het gevlei) en ik ben akkoord dat het systeem blijkbaar een goeie algemene synthese kan maken.

Maar het is ook begrensd door de data en de datakwaliteit. Ik weet niet of AI in staat is om grote hoeveelheden data van onzekere kwaliteit te evalueren, zoals de kwestie van de Bende.

35

Re: Vragen aan ChatGPT over de Bende

Het is echt niet voor iedereen gevlei Xeno, lijkt het indrukwekkend of is het indrukwekkend? Ik sta er versteld van dat dergelijk systeem op een paar seconden tijd zo'n goeie algemene synthese kan maken. Ik zit hier eigenlijk achter mijn PC te lachen i.v.m. de subtiele manier waarmee je ons duidelijk maakt hoe positief die synthese voor jou is, helemaal jij dus. Ik vraag mij wel af of het systeem een wolf in schaapsvacht zou kunnen herkennen? Dat zal waarschijnlijk een stapje te ver zijn. Die laatste opmerking slaat niet op jou he.

Ik heb het systeem een heel klein beetje beetgenomen door Coconut te laten vergelijken met Fenix. Dit is wat het systeem hierover zegt:

Vraag: En qua emotie? Wie lijkt er dan het meest op fenix?

Qua emotie lijkt de gebruiker *coconut* het meest op *fenix* op het forum van de Bende van Nijvel.

En dat op een paar seconden, ik vind dat ronduit geniaal. Het komt er dus op aan de juiste vragen te stellen.

Re: Vragen aan ChatGPT over de Bende

Xenophon wrote:

Maar het is ook begrensd door de data en de datakwaliteit. Ik weet niet of AI in staat is om grote hoeveelheden data van onzekere kwaliteit te evalueren, zoals de kwestie van de Bende.

Er is een grens, maar ik heb als test net een foto van onze huis agenda gemaakt met mijn onleesbare gekriebel en zelfs daarvan weet ChatGPT chocolade te maken. Niet 100% correct maar absoluut goed genoeg. Voldoende in ieder geval om geschreven tekst te indexeren op grote schaal.