61

Re: Elsene: 10 mei 1982

Dat klopt, maar dat was niet de vraag. De vraag was:

edd wrote:

Vreemd dat alleen van dader 1 een robotfoto is samengesteld en niet van dader 2

Waarop ik dus het antwoord geef dat er wel een robotfoto is maar dat die nooit verspreid is. Net zoals er zoveel andere tekeningen zijn die nooit verspreid zijn. Zie bv. deze topics » Forum | Forum

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Elsene: 10 mei 1982

Weet iemand of bij de diefstal van deze auto wel eens onderzocht is of deze diende om in eerste instantie juist weg te komen van een crimineel feit? Een inbraak, overval, moord of iets anders rond een uur voor de diefstal. De daders proberen weg te komen met een gestolen auto die, jawel, stuk gaat en gaan te voet verder, om vervolgens de eerste de beste auto te stelen die zich aanbiedt met alle risico’s van dien (of de tweede als je de Granada mee telt). Of is er in de buurt van de Italiën laan een andere auto aangetroffen die gestolen was?

En als dat niet zo is, zou daar nog achter te komen zijn?

Re: Elsene: 10 mei 1982

Ik denk dat eventueel andere verdachte handelingen zullen uitgezocht geweest zijn maar een stuk nà de feiten (diefstal Allegro). Vergeet niet dat er toen nog geen sprake was van 'de Bende', behalve de diefstal in Dinant was er voor zover geweten nog niets gebeurd.

Die diefstal was absoluut banaal, ware het niet voor het feit dat het om een carjacking ging, wat indertijd een serieuze anomalie was (vergeet niet dat de meeste wagens te starten waren met een schroevendraaier en een hamer). De bestraffing was ook serieus zwaarder dan eenvoudige autodiefstal. Dat thema komt nog een aantal keer terug en de simpelste conclusie is: de daders weten niet hoe een wagen te stelen zonder sleutels.

Interessanter is de weg die gevolgd wordt: van Elsene naar Lembeek. Ik ben niet zeker dat de Ring (E19) naar Bergen toen al open was vanuit Brussel, het zal erom gespannen hebben. Garage Brichau lag net aan de Bergensesteenweg te Lembeek, nummer 273. De Bergensesteenweg is één van de mogelijke routes vanuit Elsene. In elk geval gaat het recht richting 'comfort zone' van wat later 'de Bende' zal genoemd worden: van in Lembeek sta je op 12 km van het bos van Houssière, 14 km van Nijvel, 11 km van Braine l'Alleud, je passeert op minder dan 3 km van de Auberge du Chevalier in Beersel, je rijdt langs het viaduct waar een getuige mannen heeft zien vechten de nacht dat Angelou verdween. De Colruyt van Halle, de Delhaize van Genval, Ohain, de Colruyt van Nijvel, het ligt er allemaal op een zakdoek.

64

Re: Elsene: 10 mei 1982

Xenophon wrote:

Die diefstal was absoluut banaal, ware het niet voor het feit dat het om een carjacking ging, wat indertijd een serieuze anomalie was (vergeet niet dat de meeste wagens te starten waren met een schroevendraaier en een hamer).

Ik heb zojuist nog even gekeken of er sprake is van "carjacking" in Nederlandse kranten (via Delpher) van 1980 tot en met 1986, dit resulteer in nul resultaten. Dit is dus een volstrekt onbekende fenomeen in de eerste helft van de jaren '80.

Re: Elsene: 10 mei 1982

Ik snap dat het vervolg interessanter is Xenophon, maar ik probeer ieder feit op zich te begrijpen, wat heeft er toe geleid dat het is gegaan zoals het is gegaan.

Wijst dit (anomalie) er volgens jullie dan juist niet op dat deze diefstal uitzonderlijk was, zeker zonder maskers o.i.d. en eerder tot stand is gekomen door een grote urgente noodzaak dan door een gepland karakter?

Re: Elsene: 10 mei 1982

Niet noodzakelijk. Kijk naar het eerste bekende feit (wapenhandel Dinant): dat was amateur hour. Wat je ziet is een zeer snelle opbouw, professionalisering en vooral steeds minder scrupules om bruut geweld te gebruiken en confrontaties te riskeren. Ze gaan gewoon crescendo want ondervinden dat 'de formule werkt'.

Als je van plan bent feiten te plegen en je hebt een wagen nodig maar noch jij, noch je kompanen (gesloten groep, niet het klassieke milieu) weet hoe er één te stelen die afgesloten is, dan zijn er geen 100 opties.

67

Re: Elsene: 10 mei 1982

Wie of wat is "ze" in jouw verhaal Xeno.

Re: Elsene: 10 mei 1982

Als ik dat wist dan had ik het allang gemeld aan de onderzoekers natuurlijk.

Die eerste feiten, ik zie daar bij de uitvoerders een vrij gesloten groep weinig professionele, gemarginaliseerde criminelen in.  Het kan bijna niet anders of er waren een paar borains bij betrokken.  En het kan ook bijna niet anders of van in het prille begin waren er links naar een quintet rijkswachters/criminelen die uit de sfeer van de drugsbestrijding kwamen en gewend waren aan 'easy money'.  Wat was het objectief?  Geen idee.  Misschien toen al een 'plan warenhuizen', versie 1.  Het begon in ernst met Dekaise/Zwarts (hoewel die laatste geen bendefeit is).

Daarna kwam een intermezzo toen een paar betrokkenen in de gevangenis belandden en het anderen te heet onder de voeten werd.  De tweede golf startte m.i. met de zaak Pans (nog een non-bendefeit).  Daarna zie je m.i. meer professionaliteit en vooral veel meer onnodig geweld, dat ook in mijn ogen een andere 'stempel' lijkt te hebben dan de eerste golf.

Da's wat ik denk:  uitvoerders en een 'logistieke organisatie' die een doel had en garages, geld, wapens, verkenningen, communicatie...verzorgde.  Persoonlijk geloof ik in de afpersingspiste en ik ben in goed gezelschap (Smets, o.a.)  maar het is goed voor de fabeltjeskrant want ik kan er niets van bewijzen en je kan boeken vullen met theorietjes.