271

Re: Nieuws: Misdaad - Justitie - Politie

De Hoge Raad zegt bezig te zijn met de praktische uitwerking en voorbereiding van het examen. “Want we willen dat er geen enkele twijfel of discussie kan bestaan over de competenties, kennis en expertise van toekomstige magistraten of over onze selectieprocedures”, aldus Melotte.

Bron » www.nieuwsblad.be

Maar over de integriteit maakt men zich blijkbaar geen zorgen. M.a.w. men hoeft niet integer te zijn maar wel over de nodige competenties, kennis en expertise te beschikken om corruptie en fraude op degelijke wijze te kunnen camoufleren.

272

Fraude bij magistratenexamen breidt uit: kende ook dochter van procureur in Ieper de vragen?
De fraude rond het magistratenexamen breidt zich uit. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat wellicht niet één, maar twee kandidaten voorkennis hadden. Het gaat om de zoon van de afdelingsprocureur in Brugge en de dochter van de afdelingsprocureur in Ieper. Zij zouden allebei informatie over de examens gekregen hebben van C.B., voormalig lid van de examencommissie bij de Hoge Raad en zelf procureur-generaal. Hoe ver deint deze zaak nog uit? Dit is wat we weten over de nieuwe ontwikkelingen.

Bron: www.hln.be

Ik heb al gezegd. Het zit er ingebakken.

273

Stond vandaag in de krant:

30 Jaar oude cold case opgelost

"Toen ik enkel jaren geleden vroeg of ik als familielid het verdwijningsdossier mocht inkijken, kreeg ik het deksel op de neus. Justitie vertelde me dat het dossier vernietigd was. Per ongeluk, toen het parket verhuisde naar een nieuw gebouw.”

“Mocht dat het geval zijn, dan is het altijd mogelijk om zo’n dossier opnieuw samen te stellen”, zo reageert het parket Oost-Vlaanderen. “De politie bewaart kopieën van de processen-verbaal. Ook het DNA-onderzoek komt niet in het gedrang, aangezien we kunnen vergelijken met DNA van de familie.”

Bron » www.nieuwsblad.be

Goed nieuws voor ons dus (bestaat er een smiley die cynisme uitdrukt?) Het betreft hier een dossier dat 30 JAAR OUD is, voor alle duidelijkheid.

274

30 Jaar oude cold case opgelost

In Mechelen is ook een dossier verdwenen toen familieleden zich wilden informeren naar een moord op hun familielid.

Een dossier samenstellen zoals het parket van Oost Vlaanderen reageerde? In normale omstandigheden bewaart de politie kopieën van een proces verbaal.

Laten we niet vergeten dat er sinds de politiehervorming heel wat zaken verdwenen zijn die vroeger nog door de Rijkswacht werden opgesteld. Dat het parket van Oost Vlaanderen dan maar eens een dossier samenstelt voor de CWB inzake de Bende van Nijvel. De CWB en het slachtoffer zouden daar zeer gelukkig mee zijn. Een plaats delict kan men onmogelijk nog samenstellen als er stukken verdwenen of vernietigd zijn. Dat het parket van Oost Vlaanderen tot zulke uitspraak durft te komen.

275

Dochter van advocaat-generaal die examenvragen doorspeelde nu voorgedragen als magistrate en dat verdeelt de gerechtelijke wereld

Dochter van, zoon van, broer van ... ze blijven maar doorgaan, zelfs nadat het schandaal naar buiten kwam. In deze worden we verondersteld te denken dat de vader de examenvragen door gaf aan de zonen of dochters van vrienden maar niet aan zijn eigen dochter.

Want het is de eigen dochter die nu voorgesteld werd als magistrate.

Kom morgen maar eens voor deze rechter in een zaak waar de tegenpartij ...

» www.nieuwsblad.be

276

Dit kan alleen in Belgie

Om van te walgen en lachwekkend tegelijk.

278

Edd, wij zijn kampioen in alles:

"De daders van beide reeksen aanslagen konden worden gelinkt aan België, het West-Europese land met het hoogste aantal geregistreerde rekruten van islamitische gewapende groeperingen per hoofd van de bevolking."

» www.hrw.org

279

OK, maar die dochter is niet van deze 'promotie' waarin de andere gevallen werden vastgesteld. Ze was van een paar jaar terug en het feit dat ze nu voorgedragen wordt betekent dat ze haar stage met vrucht heeft beëindigd.

Ze werd verhoord en heeft fraude ontkend. Zonder hard bewijs, wat ga je doen? Wat ik nu wel vind is dat iemand wiens kind deelneemt aan zo'n examen er dat jaar op geen enkele manier zou mogen bij betrokken zijn. En dat een benoeming in hetzelfde ressort beter niet zou gebeuren.

Dat het dodelijk is voor het imago van justitie, geen twijfel mogelijk natuurlijk. Ik ben er zeker van dat de dag dat het uitkwam in het bureau van Erwin Dernicourt (PG in Gent) een paar termen zullen gevallen zijn die niet voor publicatie geschikt zijn.

280

En nog meer goed nieuws over Justitie, wantoestanden op alle vlakken ... waardoor slachtoffers nog eens slachtoffer worden en daders vrijuit gaan.

"Geen griffiers en een dak dat lekt, dus geen schadevergoeding: waarom de slachtoffers van de aanslagen in Brussel voorlopig kunnen fluiten naar geld"

» www.nieuwsblad.be

Maar ook het volgende is mij niet ontgaan:

Arrest nog lang niet klaar

De reden voor dat uitstel ligt bij die natte dossiers in Nijvel. “Helpende handen zijn er nodig”, schrijft ze. Daarom stuurde ze dus een deel van haar griffiers naar Nijvel om daar de rechtbank te ondersteunen. Het gevolg is dat het vele honderden pagina’s tellende arrest nog (lang) niet klaar is. In de brief excuseert ze zich bij de nabestaanden. Een nieuwe datum voor haar arrest geeft ze niet. En dus is het voor de nabestaanden bang afwachten. Dat een deel al een voorschot kreeg in de eerste jaren, blijft een schamele troost.

Deze excuses hebben de Bendeslachtoffers in juni ll. niet gekregen ... en dat hadden ze wel degelijk verwacht. Een bittere pil is soms makkelijker te slikken met één klein oprecht empathisch en menselijk gebaar.