Topic: Theorie van noorderling
Een creatieveling ziet in dat ie een geweldsdivisie nodig heeft, om daarmee in de toekomst val alles te kunnen doen. Van afrekeningen tot bedreigingen, psychologische oorlogsvoering. Er zit iemand echt plannen te maken die anders waren dan de plannen tot nu toe. Het zal dan idd beginnen met zware laag geschoolde criminelen.
Deze creatieveling zal mijns inziens zelf niet meedoen aan raids. Is wrs niet het type dat graag in een achtervolgde auto zit op een landweg met 150 km/h. Ik ben het ook duidelijk eens met de schrijvers hier die constateren dat de bende op zoek is naar de ideale vlucht auto. Niet te opvallend, wel heel wendbaar en snel. In het begin zijn 1 of meer overvallers zelf ook sleutelaars. De Saab 900 bv. wordt zo veranderd dat ie meer pk's heeft en een hogere top.
Wat ik echter nog niet teruglees hier in de discussie dat de hoofdinkomsten van de bende en de creatieveling, niet de overvallen zijn, of de wapenhandel, maar de drugs. Het geld wordt verdiend met drugs. Booming business in de jaren '80.
De wapens en het geweld zijn er in de eerste plaats om de drugshandel te beschermen. Maar door extreem-rechtse sympathieën en een zieke geest, blijft het niet bij het beschermen van de drugslijnen alleen. De creatieveling krijgt er een kick van als hij de onderzoeken en rechtsgangen kan beïnvloeden. Ze deinzen nergens voor terug. Als het moet zorgen ze er gewoon zelf voor dat een belangrijk persoon gechanteerd kan worden. Om dit wereldje te begrijpen moet met met een jaren '70 en jaren '80 geest er naar kijken.
De geweldsdivisie stelt aanvankelijk nog niet veel voor. Een paar opdrachten. Vesten stelen, een paar kleine afrekeningen. Daar kunnen verschillende opdrachtgevers aan te pas komen. Alleen alles dat met wapens te maken heeft blijft centraal. De contacten moeten summier geweest zijn. Ik denk dat hoogstens 1 lid van de bende de regisseur heeft gekend. Het zal ook niet zo zijn dat de regisseur de bendeleden volledig onder controle had. Er kunnen ook best 2 regisseurs geweest zijn. De bendeleden zullen mogelijk zelf in '82 en '83 , niet het idee hebben gehad dat ze in een Bende van Nijvel zaten.
De bendeleden van het begin, zullen wellicht extreemrechtse sympathieën hebben gehad, maar waren zeker niet politiek actief. Ze hadden door de samenwerking nu de beschikking over wapens, geld, drugs en niet te vergeten bescherming. Alleen vrouwen ontbreken er nog aan. Ik neem aan dat ze geen homo's waren. Mogelijk waren ze gewoon getrouwd. Minstens 1 bendelid had kinderen. Daar werd ie aan herinnerd toen het 2,5 jarig meisje in Temse door het huis rende en riep: "niet schieten". Voor ze weggingen hebben ze het kind terug in bed gelegd.