Re: Michel Cocu

Xenophon wrote:

Pas een tijd later bleek dat zijn verklaring steek hield.

Dus:

  • hij was er bij met een aantal makkers (verklaring houdt steek)

  • hij zegt dat er eveneens een andere bende aanwezig was (verklaring houdt steek)

Ik geloof Cocu. Vos heeft veel moeite gedaan om Cocu namen te laten noemen uit de andere bende. Het moet zijn dat Vos eveneens Cocu gelooft.

Het zal duren tot de verklaringen van ene Wolf op het Franstalige bende forum alvorens namen worden gekleefd op wat mogelijk de andere bende was. Rond die tijd lost Deprêtre initialen die in overeenstemming zijn met deze namen.

82

Re: Michel Cocu

Ik denk niet dat Michel Cocu de Sudisten bedoelde wanneer hij sprak over "een andere bende".

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Michel Cocu

De Saab werd gezien in Boussu. Bij Richard Brouette thuis waar van tijd tot tijd bepaalde Borains werkten, die voor hun arrestatie aan derden hun betrokkenheid bij de bende van Nijvel hadden bekend.

Op een plaats waar de vreemde zelfmoord van Jean-Claude Ilegems plaatsvond tijdens de uren van de diefstal van deze Saab.

Re: Michel Cocu

In tegenstelling tot het fanatisme van Jean Deprêtre, was het bewijs van schuld er dus overduidelijk niet. En het oplijsten van roddels en verdachtmakingen gaat hierbij niet helpen, want, indien het gerecht destijds, slechts een fractie van bewijs van medeplichtigheid in handen had gehad, was men ongetwijfeld een nieuw onderzoek opgestart en waren Cocu & c° nooit vrijuit gegaan. Dit is niet gebeurt, meer nog de mannen zijn vrijgesproken en Daniël Choquet heeft uiteindelijk onder interne druk ontslag genomen bij de Rijkswacht, en is met zijn staart tussen zijn benen vertrokken.

De bende Cocu heeft nooit als dusdanig bestaan. Enkel een groepje marginalen die leefden in dezelfde miserabele omstandigheden en waarvan sommigen elkaar kenden ... En enkel in één adem werden genoemd door de gedwongen bekentenissen van ene Michel Cocu.

En iedereen die denkt dat hij de druk van zulk een maandenlange mentale marteling kan doorstaan kan beter twee keer nadenken alvorens te oordelen.

Zoals ik al zei, iedereen gelooft wat hij wil. Ik denk er het mijne van!

Re: Michel Cocu

Zowel Eddy Vos al Hilde Geens lieten in een interview optekenen dat Cocu zeker betrokken was bij de inbraak in Nijvel. Hij heeft tijdens zijn verhoren blijk gegeven van daderkennis waarvan de speurders nog niet op de hoogte waren. Het kan natuurlijk dat jij zaken weet die Geens en Vos ontgaan zijn.

Ben wrote:

Ik denk niet dat Michel Cocu de Sudisten bedoelde wanneer hij sprak over "een andere bende".

Enig idee wie hij dan wel bedoelde?

86

Re: Michel Cocu

Django68 wrote:

Enig idee wie hij dan wel bedoelde?

De gebroeders B., drie broers uit de Borinage. Cocu had een doodse schrik van hen en volgens hem waren het extreem gevaarlijke personen. Eén van hen, A. B., werd aangeduid als mogelijke "killer" door één van de getuigen aan de Delhaize in Eigenbrakel.

Gezien hun namen niet vermeld worden op deze site en ze nog nooit genoemd zijn in verband met dit dossier schrijf ik hun naam liever niet voluit.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

87

Re: Michel Cocu

Hun naam werd ooit wel op het tueries-forum volledig geschreven maar de beheerder heeft toen meteen een heel dreigende klacht gekregen van die broers en hun advocaat. Sindsdien heeft de beheerder er steeds op toegekeken dat die naam niet meer voluit werd geschreven. Het was na de dreiging nog eens gebeurd dat iemand de naam getypt had maar de beheerder heeft de naam dan telkens gewist.

Eén van de drie broers is in december 2020 overleden, maar de twee andere leven - voor zover ik weet - wel nog.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

88

Re: Michel Cocu

Ik heb dit onderdeel van het forum gelezen en eigenlijk komt het grofweg neer op:

  1. Cocu heeft er mee te maken ondanks dat hij onder immense druk heeft gestaan en van alles ingefluisterd heeft gekregen.

  2. Cocu heeft er niet mee te maken omdat hij onder immense druk heeft gestaan en alles ingefluisterd heeft gekregen.

Maar:

Xenophon wrote:

Inderdaad, er is immers meer dan louter dat wapen. Hij wist sommige zaken die de onderzoekers op dat moment nog niet wisten (en dus ook niet hadden kunnen influisteren) maar die correct bleken.

Xenophon wrote:

Cocu verklaarde tijdens zijn verhoren ook correct een aantal zaken die de politie op het ogenblik van het verhoor nog niet wisten en bijgevolg ook niet konden influisteren. Pas een tijd later bleek dat zijn verklaring steek hield.

Django68 wrote:

Zowel Eddy Vos al Hilde Geens lieten in een interview optekenen dat Cocu zeker betrokken was bij de inbraak in Nijvel. Hij heeft tijdens zijn verhoren blijk gegeven van daderkennis waarvan de speurders nog niet op de hoogte waren.

Mijn vraag is: is bekend wát hij dan heeft verklaard dat zelfs de politie nog niet wist en later is gebleken waar te zijn waardoor hij er mee te maken moet hebben gehad?

Re: Michel Cocu

Breda, volgens Dupont en Ponsaers, maakte Cocu met name melding van een stop in Plancenoit van de van mevrouw Van Lidth gestolen Golf, die zij niet aan de onderzoekers had gemeld.

90

Re: Michel Cocu

Ah dank pyrénéen. Dat zal dan dus dit zij?

Cocu rapporteert tenslotte nog dat ze, om in Plancenoit de VW Golf te stelen van Mevrouw Van Lidth de Jeugde, de wagen in derdaad eerst in de gaten gehouden hebben bij de Sarma in Wa terloo. Hij zegt ook dat de wagen op zeker moment heeft stil ge houden op een bepaalde plaats in Plancenoit: Mevrouw Van Lidth herinnert zich inderdaad dat ze een geschenk wou kopen voor Sint-Valentijn, een detail dat ze aanvankelijk aan de onder zoekers vergat te melden ! Michel Cocu geeft tenslotte ook nog aan dat Adriano Vittorio, vooraleer de Peugeot 504 te verlaten, het opsporen van eventuele vingerafdrukken onmogelijk heeft gemaakt door twee ruiten stuk te slaan met de kolf van zijn riot gun en een schot joeg in de achterruit van de wagen. Deze precise ring klopt volledig met de uitgevoerde vaststellingen.

Bron: De Bende een documentaire | Paul Ponsaers Gilbert Dupont (pag. 159 eronder)

Ik twijfel overigens aan die tekst over de Peugeot: die wagen is uitgebrand gevonden, wat al bekend was op het moment van de bekentenis, en dat stuk kan dus wel opgedrongen zijn geweest. Blijf over het stuk van dat geschenk, dat tussen 19:20 en 20:30 gekocht moet zijn geweest. (Loden jaren | Ponsaers 319)

Mager om iemand aan op te hangen, dat snap ik. Wat ik er verder mee moet weet ik nog niet.