91

Re: Michel Cocu

Wat werd er eigenlijk waargenomen:

  • Kapotte voorruit en achterruit. (> Dus niet de zijruiten...)

  • Hagels impacten in de achterbak

  • Gaten geboord aan de voorkant met tussenpozen van 44 cm

  • Gaten geboord aan de achterkant met tussenpozen van 50 cm

Deze gaten kunnen overeenkomen met de breedte van kentekenplaten van de Franse nationaliteit. Alleen deze hebben de bijbehorende afmetingen: Wettelijke normen: 455 nm aan de voorkant - 520 mm aan de achterkant.

N.B. Een getuige die in Plancenoit rue de Versailles woonde, zag een beige Peugeot 504 geregistreerd in Frankrijk (plaat eindigend op 75 of 78), met gele inscripties op een blauwe achtergrond.

75 = Paris
78 = Yvelinnes (West van Parijs)

Ben wrote:

De gebroeders B., drie broers uit de Borinage. Cocu had een doodse schrik van hen en volgens hem waren het extreem gevaarlijke personen. Eén van hen, A. B., werd aangeduid als mogelijke "killer" door één van de getuigen aan de Delhaize in Eigenbrakel.

Gezien hun namen niet vermeld worden op deze site en ze nog nooit genoemd zijn in verband met dit dossier schrijf ik hun naam liever niet voluit.

Ik denk niet, er waren twee broers B., leden van de "Sudistes". Een van de broers B., voornaam Jean denk ik, had een café ("Le Bordi") in Braine-L'Alleud, vlak bij de station. De andere, Christian, heeft zijn militaire dienst in Arnsberg gedaan. Hij reed een tijd met een witte Ford Capri met blauwe tekens.

92

Re: Michel Cocu

Dit is wel een stuk gedetailleerder dan Ponsaers en Dupont schrijven, ik zou dit graag eens nalezen, waar komt dit vandaan?

Daarnaast lijkt het mij geen informatie die nog niet bekend was bij de speurders op het moment van verhoren. Dat is cruciaal voor het definitief aantonen van zijn betrokkenheid, want anders kan het ingefluisterd zijn tijdens het verhoor als daderkennis.

93

Re: Michel Cocu

C.P. wrote:

Ik denk niet, er waren twee broers B., leden van de "Sudistes".

Michel Cocu had het niet over de "Sudisten". Hij had het wel degelijk over de gebroeders B. uit de Borinage.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

94

Re: Michel Cocu

C.P. wrote:

Ik denk niet, er waren twee broers B., leden van de "Sudistes". Een van de broers B., voornaam Jean denk ik, had een café ("Le Bordi") in Braine-L'Alleud, vlak bij de station. De andere, Christian, heeft zijn militaire dienst in Arnsberg gedaan. Hij reed een tijd met een witte Ford Capri met blauwe tekens.

U bedoelt de man van de vogeltjes (Christiaan)? Bordin geloof ik?

95

Re: Michel Cocu

@Mincky Ja.

96

Re: Michel Cocu

Ben wrote:
C.P. wrote:

Ik denk niet, er waren twee broers B., leden van de "Sudistes".

Michel Cocu had het niet over de "Sudisten". Hij had het wel degelijk over de gebroeders B. uit de Borinage.

Ben, ik heb twee jaren geleden geschreven

https://tueriesdubrabant.1fr1.net/t120p … ght=Becker

Hoe kwam Robert BECKER, bekend als "Baloo", terecht als verdachte van de WB-moorden?


1° Op 1 december 1983, d.w.z. enkele uren voor de moord op de juweliers, meldden zich er drie bij de plaatselijke afbraakfirma (degene die als bij toeval de leiding zou krijgen over de verwijdering van de Golf in het Bois de Hourpes!) onder een nutteloos voorwendsel. De sloopwerker erkende Robert Becker later formeel als een van de drie mannen.

Vervolgens erkenden twee getuigen uit de Temse hem formeel (Zes maanden later, in maart 84, notulen van de PJ van Charleroi!) als zijnde:

2° De SAAB-chauffeur parkeerde ongeveer twee weken voor de feiten op de parkeerplaats van de fabriek Wittock-Van Landeghem.

3° Een particulier die naast een donkere auto staat die op 10 september rond 0200 uur in de Vrijheidstraat geparkeerd staat.

En dat was alles wat nodig was om een slechterik uit de Borinage op te sluiten...

Re: Michel Cocu

Ben wrote:
C.P. wrote:

Ik denk niet, er waren twee broers B., leden van de "Sudistes".

Michel Cocu had het niet over de "Sudisten". Hij had het wel degelijk over de gebroeders B. uit de Borinage.

Nochtans staat op dit forum (ik meen het ook elders te hebben gelezen) dat Cocu een doodse angst had voor enkele gevaarlijke figuren uit Eigenbrakel. Dat rijmt niet met wat je hierboven schrijft over enkele broeders uit de Borinage. Dat zou weliswaar overeenstemmen met de gebroeders genoemd door C.P. waarvan er, zoals jij dan weer schrijft, één gelijkenissen met de Killer zou hebben vertoond.

Re: Michel Cocu

Cocu had tegenover de onderzoeksrechter eerst verklaard dat hij 'une frousse terrible' had van -op dat moment- een aantal ongenoemde andere die aanwezig waren, 'les vrais'.

Daarna had hij het over 'le Brainois' en was er sprake van een 'fall back' aan het station.  Later heeft hij verklaard -nog steeds tegenover de OR-dat 'le Brainois' niet bestond.

Maar hij wist inderdaad zaken die hij onmogelijk kon weten zonder betrokkenheid en die de politie op dat moment ook niet wisten.  Toen hem daarnaar gevraagd werd was zijn verklaring 'j'ai inventé ou deviné tout cela, je disais n'importe quoi'.  Echter, gelet op de zeer specifieke verklaringen denk ik dat we dat rustig als zeer onwaarschijnlijk kunnen wegzetten.

Dat is dan nog zonder in te gaan op een aantal verklaringen van Adriano Vittorio die ook daderkennis impliceerden.

Waar ik persoonlijk van overtuigd ben dat is dat minstens één dader of betrokkene de streek van Nivelles, Braine l'Alleud en Braine le Compte zéér goed kende, op een manier die jarenlange bewoning impliceert.  En dat er ook een goede kennis was van de streek rond Mons.

99

Re: Michel Cocu

Xenophon wrote:

Maar hij wist inderdaad zaken die hij onmogelijk kon weten zonder betrokkenheid en die de politie op dat moment ook niet wisten.  Toen hem daarnaar gevraagd werd was zijn verklaring 'j'ai inventé ou deviné tout cela, je disais n'importe

Maar wat dan Xenophon?

Tot nu toe heb ik alleen gehoord het golfje van Van Lith de Jeude dat onderweg een keer gestopt is toen ze haar volgden.

Wat is dan die daderkennis die de politie niet eens wist waar het steeds over gaat?

100

Re: Michel Cocu

Breda72 wrote:

Maar wat dan Xenophon?

Tot nu toe heb ik alleen gehoord het golfje van Van Lith de Jeude dat onderweg een keer gestopt is toen ze haar volgden.

Wat is dan die daderkennis die de politie niet eens wist waar het steeds over gaat?

Als jij me kan uitleggen hoe het mogelijk is dat iemand zonder daderkennis een tracé van een door de daders gejackte wagen in detail kan kennen en weergeven tijdens een verhoor, dat het slachtoffer daarna pas bevestigt dat het effectief zo gegaan is en het vaststaat dat niemand anders -zeker de politie niet- die details kende op het moment dat Cocu zijn verklaring aflegde, dan hoor ik het graag.

Dat is geen detail, dat is iets fundamenteels dat kennis aantoont, een harde link.  En die kan niet ingefluisterd geweest zijn door de verhoorders.

Idem voor Adriano.