Re: Abdelkader Belliraj

Indien het mogelijk is dat manupilatoren mensen het zwijgen opleggen op een forum, waar anonimiteit gegarandeerd is, is het omdat deze mensen niets concreets te zeggen hadden. Als je een hypothese hebt, en deze voorlegt aan het forum, kun je antwoorden en kritiek verwachten. Dit is nu eenmaal waarom een forum bestaat.

Jij kent mij en ik ken jou, gloacoster. Van een nog niet zo ver verleden.

Je bent soms genoodzaakt om persoonlijk op dit forum tussen te komen omdat je niet het risico kan nemen om ondergeschikten in vertrouwen te nemen over de Staatsgeheimen. Dus moet je het stellen met jezelf en één enkele oudgediende van de desinformatie, die het beroepshalve gewoon is vlot Nederlands te schrijven. Question de mettre du beurre dans les épinards, tu sais.

Een geschreven Nederlands dat bij jou wat moeilijker ligt, zoals ik in de professionele context vroeger al kon vaststellen. In dat geval is een 'native speaker' - veelschrijver altijd welkom als bondgenoot. En veel (te veel) schrijven dat kan hij, onder alle mogelijke aliassen.

Wat die kritiek betreft : anderen kunnen oordelen of die concreter en geloofwaardiger is dan wat ik te zeggen heb.

333

Ben je van plan om een boek uit te brengen met een volledige uiteenzetting van uw hypothese?

Ik heb geen plannen in die richting. Ik heb al heel wat informatie gegeven in 2019, deels op het Nederlandstalig en deels op het Franstalig forum.

Zoals eerder gezegd draait alles om de terrorist Abdelkader Belliraj, die in de jaren '80 aanslagen uitvoerde voor de Palestijnse terreurgroep Abu Nidal. Het doel van die aanslagen was druk uit te oefenen om de vrijlating te bekomen van Abu Nidal-lid Saïd Al Nasser uit een Belgische gevangenis.

Ik kan met documenten aantonen dat de jongere broer van Abdelkader Belliraj, Benaïssa, op onverklaarbare wijze uit het Rijksregister verdween na de overval op de Delhaize in Aalst in november 1985.

En dat hij zes jaar later zogenaamd weer opdook, komende uit Marokko, met een foto die geen enkele gelijkenis vertoonde met de Benaïssa van vóór 1986.Ook zijn handtekening verschilde totaal van de oorspronkelijke. Het gaat om stukken uit zijn vreemdelingendossier.

De 'nieuwe' Benaïssa kon in 1991 naar België komen via een visum gezinshereniging, na een huwelijk met een Marokkaanse die in Brussel woonde, Fatima Zemmouri. Deze Fatima was zes jaar ouder en hoogzwanger op het ogenblik van het huwelijk, naar alle waarschijnlijkheid niet van Benaïssa (die geen verblijfsrecht had in België).

De nieuwe Benaïssa bleek een draaideurcrimineel te zijn die al gauw een flink strafregister opbouwde, waardoor zijn aanvraag tot naturalisatie werd afgewezen. Hij scheidde binnen de kortste keren van Fatima Zemmouri en ging een nieuw (schijn)huwelijk aan met een vrouw uit Marokko, voor wie hij op zijn beurt de gezinshereniging aanvroeg. Om kort daarna zelf definitief te verdwijnen richting Marokko.

Een verdere aanwijzing dat deze Benaïssa niet de oorspronkelijke was, blijkt uit de verhoren,van Abdelkader Belliraj na zijn arrestatie voor terrorisme in Marokko in 2008.

Abdelkader geeft onmiddellijk alles toe wat de Marokkanen willen horen en bekent ongevraagd ook nog eens 6 politieke moorden in België, in opdracht van de Palestijnse terreurgroep Abu Nidal. Hij lijkt via die spontane bekentenis de aandacht te willen afleiden van zijn broer Benaïssa: hij zegt dat die in de jaren '80 te jong was om wat dan ook gedaan te hebben. Wat niet klopt: hij liegt over de leeftijd van zijn broer.

Maar de Marokkaanse onderzoeksrechter beschikt onverwacht snel over de bekentenis die hij nodig heeft, en naar Benaïssa wordt niet meer gezocht. Een meevaller voor Abdelkader Belliraj: een nader onderzoek had wel eens kunnen uitwijzen dat zijn broer al sinds 1985 van de kaart verdwenen was en niet naar Marokko uitgeweken was. En dat zijn plotse 'opvolger' in 1991 iemand anders was ...

335

Maar is het niet zo, dat dat soort terroristen en dat soort terrorisme, hun daden opeisen?

Abu Nidal deed dat quasi nooit openlijk, maar altijd achter de schermen.

Als er toch een opeising kwam gebeurde dat onder een fictieve naam, zoals 'De soldaten van de gerechtigheid". Dat was het geval bij de ontvoering van dokter Jan Cools in Libanon.

Na de kaping van het Belgisch schip de Silco hebben ze meer dan twee jaar gewacht om de actie publiekelijk op te eisen, maar alles wijst er op dat de Belgische autoriteiten al veel langer op de hoogte waren.

337

imazibraine wrote:

Ik kan met documenten aantonen dat de jongere broer van Abdelkader Belliraj, Benaïssa, op onverklaarbare wijze uit het Rijksregister verdween na de overval op de Delhaize in Aalst in november 1985.

Heeft Eddy Neves dan toch raak geschoten? En is het dan de broer die met de bende De Staerke een paar dagen later frietjes gaat eten in de buurt van Vilvoorde? Misschien na het begraven van de wapens of de dode?

Het lijkt er inderdaad op dat Eddy Nevens raak heeft geschoten. Het is niet voor niets dat getuigen die nacht een lijk zagen liggen achter de open laadklep van een Golf GTI in het bos van Houssière.

En dat op die plaats twee afgeschoten 9 mm kogels werden gevonden in de grond. Mogelijks kreeg Benaïssa voor alle zekerheid het genadeschot. Die plaats lag ook dicht bij de woning van zijn broer in Braine-le-Comte en niet ver van zijn ouderlijk huis in Clabecq.

De oudere man die de getuigen zagen zwaaien naast de Golf  zou dan de vader van Benaïssa geweest zijn, die wachtte op een andere wagen om het lichaam van zijn zoon thuis te begraven.

De broer Abdelkader Belliraj lijkt mij niet echt het type om met de bende De Staerke te verbroederen : een jihadistische terrorist heeft meestal andere motieven dan professionele gangsters.

339

Imazibraine, misschien niet de broer Abdelkader maar een vriend van de jongere broer?

hieronder een samenvatting van het bezoek dat de friturist kreeg op 11 november » Forum

Het treurige 20 jarige Algerijnse type in dit verhaal is wel interessant, misschien heb jij wel een idee wie dat zou kunnen zijn. Hoe oud zou Benaïssa in 1985 geweest zijn?

• Benaïssa Belliraj was 23 jaar oud in 1985, mecanicien, krachtig gebouwd.

• Abdelkader Belliraj 28 jaar, industrieel elektricien

• Salah Belliraj, de tweede broer, 26 jaar oud, tekenaar

• Ali Aârrass was 23 jaar oud. 1,90 m groot, uitbeender in een vleesbedrijf en bouwvakker. Amateurbokser.

Naaste vrienden van Abdelkader waren voor zover bekend Mohamed Bekhti, 25 jaar oud, lasser, en Hassan Younsi, eveneens 25.

Het smal, onbeholpen ventje uit die frituur zou ik onder hen niet direct kunnen thuisbrengen. De broers Belliraj woonden al sinds hun vroege jeugd in België, spraken vlot Frans en waren goed vertrouwd met de Belgische levensstijl. Idem voor Bekhti.

Allemaal zonen van mijnwerkers.

Aârrass was opgegroeid in een internaat in Spanje. Dus ook vertrouwd met de Europese levensstijl. Younsi was eerst elektricien en werd later leraar wiskunde. Voor zover ik kan nagaan was geen van hen onbeholpen of wereldvreemd, zeer integendeel.