Re: Beersel: 7 Oktober
Reconstructie van de overval in Beersel
Proloog
Op 6 oktober 1983 - de dag voor de overval - ziet een jobstudent die bij Delhaize werkt, omstreeks 19u40 op de parking een lichtblauwe Citroën GS. Er zit één persoon in die minstens twee sigaretten rookt. De man stapt uit en gaat aan de ingang van de helling naar de dakparking staan. Plots rijdt een nieuwe zwarte VW Golf snel en op 20 cm afstand langs de getuige.
Getuigenis van een student-collega van Daniel H.:
"Twee weken ervoor hadden ze een donkere Renault 25 met vier personen erin."
Volgens ANUR R10938-83 was het op 5 oktober 83 rond 12u15. Twee mannen in Zwarte Golf zonder achterplaat. Robotfoto G9.
Beschrijving van de auteurs (volgens het dossier)
3 mannen:
1m90 - Zeer dun en extreem dun gebouwd. Gekleed in een lange lichtbruine regenjas die tot tien centimeter onder de knie komt, bruine broek met smalle pijpen. Het dragen van lichtbruine schoenen met de neus van dezelfde aard als de zool (plastic type) met aan de rechterkant een vierkant label met een zwarte tint; Het zouden "kickers" kunnen zijn. Hij droeg een masker en een riem met jachtpatronen. Hij sprak Frans met een Brussels en/of Arabisch accent. (*)
1m90 -Gekleed in een regenjas identiek aan de eerste, maar in donkergrijs of zwart. Hij droeg een masker
1m75 - Sterk en licht gebogen. Droeg zwarte laarsjes met ritsen aan de zijkant en hakken van +/- 4 cm hoog. Was gekleed in een blauwe broek met wijde pijpen. Had een tatoeage op zijn onderarm. Hij leek iets ouder te zijn dan de andere twee.
(*) Daniel H. heeft ons vastgesteld dat die man met een accent français du Nord sprak.
Volgens Danièle Zucker:
Ik moet erop wijzen dat het verslag van de verbale activiteit van de auteurs niet betrouwbaar is. Er zijn ook vertaalverhalen die het moeilijk maken. De slachtoffers die ik heb geïnterviewd herinneren zich niet meer precies welke woorden de daders gebruikten. Het woord "andouille" is gebruikt, wat nogal eigenaardig is, maar ik heb het niet in aanmerking genomen voor de analyse gezien het gebrek aan betrouwbaarheid.