31

Re: Vragen aan ChatGPT over de Bende

Ik denk dat iedereen vooral moet begrijpen dat het een hulpmiddel kan zijn. Dat is met alles zo, gaande van de leugendetector tot een gewone rekenmachine. En dat er een verschil is tussen correlatie en causaliteit m.a.w. als de ene variabele verandert, verandert de andere ook.

Een zeer eenvoudig voorbeeld daar van:

De verkoop van ijsjes is sterk gecorreleerd met het aantal misdaden. Des te meer ijsjes worden verkocht, des te meer misdaden worden gepleegd. Toch is hier geen sprake van een causaal verband. Een derde variabele, namelijk de temperatuur, zorgt zowel voor de verkoop van meer ijsjes als voor een toename in criminaliteit.

Je kunt nergens en nooit blind varen zoals Edd zegt.

Breda72 wrote:

Als het goed is heb je een forum mail ontvangen Xeno. Kan je zelf oordelen.

Bedankt, heb het ontvangen. Als je het leest lijkt het indrukwekkend (ik maak abstractie van het gevlei) en ik ben akkoord dat het systeem blijkbaar een goeie algemene synthese kan maken.

Maar het is ook begrensd door de data en de datakwaliteit. Ik weet niet of AI in staat is om grote hoeveelheden data van onzekere kwaliteit te evalueren, zoals de kwestie van de Bende.

33

Het is echt niet voor iedereen gevlei Xeno, lijkt het indrukwekkend of is het indrukwekkend? Ik sta er versteld van dat dergelijk systeem op een paar seconden tijd zo'n goeie algemene synthese kan maken. Ik zit hier eigenlijk achter mijn PC te lachen i.v.m. de subtiele manier waarmee je ons duidelijk maakt hoe positief die synthese voor jou is, helemaal jij dus. Ik vraag mij wel af of het systeem een wolf in schaapsvacht zou kunnen herkennen? Dat zal waarschijnlijk een stapje te ver zijn. Die laatste opmerking slaat niet op jou he.

Ik heb het systeem een heel klein beetje beetgenomen door Coconut te laten vergelijken met Fenix. Dit is wat het systeem hierover zegt:

Vraag: En qua emotie? Wie lijkt er dan het meest op fenix?

Qua emotie lijkt de gebruiker *coconut* het meest op *fenix* op het forum van de Bende van Nijvel.

En dat op een paar seconden, ik vind dat ronduit geniaal. Het komt er dus op aan de juiste vragen te stellen.

Xenophon wrote:

Maar het is ook begrensd door de data en de datakwaliteit. Ik weet niet of AI in staat is om grote hoeveelheden data van onzekere kwaliteit te evalueren, zoals de kwestie van de Bende.

Er is een grens, maar ik heb als test net een foto van onze huis agenda gemaakt met mijn onleesbare gekriebel en zelfs daarvan weet ChatGPT chocolade te maken. Niet 100% correct maar absoluut goed genoeg. Voldoende in ieder geval om geschreven tekst te indexeren op grote schaal.

35

Ik zit af en toe nog na te denken over het formuleren van de juiste vragen aan ChatGTP. Om de juiste vragen te kunnen stellen zou ik het systeem beter moeten kennen of onder de knie hebben.

Ik zal aan de hand van een voorbeeld proberen uit te leggen waar ik naar toe wil. Vorige week werden wij geconfronteerd met het volgende nieuws:

Dat Israël er deze week in slaagde om explosieven in duizenden biepers en walkietalkies van Hezbollah-militanten te plaatsen en te laten ontploffen, dat was ongezien. Sinds het Paard van Troje in de oudheid zijn militaire listen danig geëvolueerd, maar ze hebben nog steeds één ding gemeen: niets is wat het lijkt.

Volgens mij is bij de Bende van Nijvel ook niets wat het lijkt en zijn gekende misleidingstechnieken uit de militaire geschiedenis gebruikt zoals daar zijn, creëer een Bende die geen bende is (een fictieve Bende dus). Dit zou dan copy paste kunnen zijn van:

"Professor Krijgskunde Luc De Vos vindt de landing in Normandië erg ingenieus. Dat heeft te maken met de Amerikaanse 1ste Legergroep (FUSAG), een fictieve legergroep die werd bedacht door de geallieerden tijdens de Tweede Wereldoorlog."

In ons geval is de Bende een fictieve Bende.

Andere misleidingstechnieken waren volgens mij de valies van Claude Dubois met daarin de verwijzing naar Delhaize zowel als een gevonden agenda of kalender met de naam in van Heinrich Toumaniantz in Aalst.

Nog een ander voorbeeld is het gevonden lichaam van Madani Bouhouche, volgens mij mogelijk een ander lichaam. Maar ook met de identiteit van Claude Dubois was mogelijk geknoeid want na zijn dood bleek die plotseling Arrasse te noemen.

Een mogelijke vraag zou dus kunnen zijn, herken je bij de Bende van Nijvel militaire technieken of misleidingstechnieken uit de militaire geschiedenis. Maar aangezien ik het systeem niet ken zal ik zeer waarschijnlijk niet de juiste vraag geformuleerd hebben.

Of misschien zou de vraag kunnen zijn, herken je bij de Bende van Nijvel militaire listen? Of eventueel, herken je bij de Bende van Nijvel gebruikte Gladio-technieken?

Hallo Fenix,

Je zou ChatGPT meer een rol kunnen laten aannemen, zoals militair historicus. Ik heb je een voorbeeld gemaild.

37

Hierbij vraag en antwoord van ChatGTP.

Opdracht:

Als militair historicus, kun je de aanpak van de overvallen van de bende van nijvel in Overijse, Eigenbrakel, en Aalst vergelijken met een militaire groep of eenheid uit de historie na wo2 en de overeenkomsten en verschillen beschrijven?

ChatGTP:

De aanpak van de overvallen van de Bende van Nijvel kan in bepaalde aspecten worden vergeleken met militaire operaties, hoewel er ook aanzienlijke verschillen zijn. De overvallen in Overijse, Eigenbrakel en Aalst vertonen kenmerken van goed georganiseerde gewapende acties, maar missen de discipline en duidelijke strategische doelen die normaal worden geassocieerd met militaire operaties. Laten we de overeenkomsten en verschillen toelichten door de aanpak van de Bende van Nijvel te vergelijken met een militaire eenheid na de Tweede Wereldoorlog, bijvoorbeeld speciale eenheden zoals commando's of guerrillastrijders.

### Overeenkomsten:

1. **Tactische precisie en snelheid**:
   - **Special forces (zoals SAS of Navy SEALs)** opereren vaak snel en efficiënt, met goed geplande en verrassingsaanvallen op vijandelijke posities. De Bende van Nijvel liet zien dat ze hun doelen zorgvuldig selecteerden en gebruikmaakten van snelheid en verrassing, bijvoorbeeld door snel winkels binnen te dringen en geweld te gebruiken om verwarring en paniek te zaaien.

2. **Gebruik van vuurwapens**:
   - Net als bij militaire eenheden, was de Bende van Nijvel zwaar bewapend. Ze gebruikten automatische wapens zoals Uzi’s en riot guns, die vaak in militaire operaties worden gebruikt. Het type vuurwapens dat zij gebruikten, suggereert een zekere mate van militaire ervaring of training.

3. **Operaties in kleine groepen**:
   - De Bende opereerde in kleine, mobiele groepen, net zoals speciale eenheden of guerrillagroepen. Dit type gevechtseenheid werkt vaak onafhankelijk en vertrouwt op mobiliteit en de mogelijkheid om snel te ontsnappen.

4. **Coördinatie en planning**:
   - Hoewel de motieven van de Bende van Nijvel onduidelijk blijven, tonen de operaties een zekere mate van coördinatie, zoals ook bij militaire operaties. Ze leken kennis te hebben van politiepatronen en de omgeving van hun doelen, wat doet denken aan militaire verkenningsoperaties.

### Verschillen:

1. **Gebrek aan strategisch doel**:
   - In tegenstelling tot militaire operaties, waarbij er een duidelijk doel is (zoals het uitschakelen van een vijandelijke eenheid of het veiligstellen van een belangrijk object), lijken de overvallen van de Bende van Nijvel willekeuriger. Het gewelddadige karakter en de keuze van doelwitten zoals supermarkten lijken meer gericht op het zaaien van terreur dan op het behalen van een strategisch militair doel.

2. **Excessief geweld tegen burgers**:
   - Militaire eenheden, vooral na de Tweede Wereldoorlog, zijn gebonden aan regels zoals het internationaal oorlogsrecht, dat het gebruik van geweld tegen burgers beperkt. De Bende van Nijvel gebruikte echter buitensporig geweld tegen ongewapende burgers. Dit is meer in lijn met terroristische of criminele organisaties dan met militaire eenheden, die doorgaans gericht zijn op specifieke vijandige doelen.

3. **Ongecontroleerde chaos**:
   - Hoewel de aanvallen strak gecoördineerd lijken te zijn, was de mate van geweld en de schijnbare willekeurigheid niet consistent met militaire operaties, die vaak gericht zijn op het minimaliseren van risico's en slachtoffers. Het chaotische en vaak ongerichte geweld van de Bende zou binnen een militaire context als ineffectief en contraproductief worden beschouwd.

4. **Motivatie**:
   - Militaire operaties hebben meestal een duidelijk politiek of strategisch doel. De Bende van Nijvel leek te opereren zonder duidelijke ideologische agenda, wat hen dichter bij georganiseerde misdaad plaatst dan bij een militaire eenheid. Het gebruik van brute intimidatie zonder een duidelijk politiek doel maakt hen uniek in vergelijking met klassieke guerrillabewegingen, die ook gebruik maken van geweld, maar vaak met een ideologisch doel voor ogen.

### Conclusie:
Hoewel de Bende van Nijvel op het gebied van tactieken en gewapend geweld overeenkomsten vertoont met speciale militaire eenheden, zijn er belangrijke verschillen. Het gebrek aan een strategisch doel, de focus op willekeurige terreur tegen burgers en het excessieve geweld wijzen op een bende die meer verwantschap vertoont met criminele en terroristische organisaties dan met georganiseerde militaire eenheden. Het contrast tussen de precisie van hun acties en het brute, ongerichte geweld maakt hen tot een atypische geweldsgroep met militaire kenmerken, maar zonder de discipline of ethiek van reguliere militaire operaties.

Tot daar het antwoord.
Vooral de laatste zin blijft hangen "  Het contrast tussen de precisie van hun acties en het brute, ongerichte geweld maakt hen tot een atypische geweldsgroep met militaire kenmerken, maar zonder de discipline of ethiek van reguliere militaire operaties.

Vooraleer conclusies te trekken uit bovenstaande zullen later op de week of nog later antwoorden  aangevraagd worden waarbij een aantal doelen gesuggereerd worden en in een volgende fase misschien een aantal groepen geviseerd worden.

Bedankt Breda.

38

Heeft iemand intussen al de vraag gesteld : wie waren de daders van de Bende van Nijvel?

Ja maar dat weet hij niet, helaas

40

P-51 wrote:

Heeft iemand intussen al de vraag gesteld : wie waren de daders van de Bende van Nijvel?

Ik weet niet goed of je vraag humoristisch of cynisch geïnterpreteerd moet worden. smile Maar als het een serieuze vraag is: hoe zou chatGPT in hemelsnaam moeten weten wie de daders waren van de Bende van Nijvel?

Wat dit topic op dit moment aantoont: chatGPT is een goed hulpmiddel als je niets weet over de Bende van Nijvel en je te lui bent om een boek te lezen. smile Voor de rest is een LLM zoals chatGPT nutteloos omdat we:

• Niet weten welke bronnen het gebruikt

• Niet weten hoe het tot een bepaald antwoord komt (zie het black box-principe)

• Het liever een antwoord geeft (genereert) in plaats van te zeggen dat het iets niet weet.

• Het geen onderscheid kan maken tussen juiste en foute informatie.

• Niet de volledige data heeft. Het heeft geen toegang tot het dossier. Het baseert zich op openbare bronnen, zoals de media, en die geven vaak meer prioriteit aan wat verkoopt in plaats van wat de waarheid is.

Er is heel veel mogelijk met AI en algoritmes. Maar chatGPT is op dit moment niet het hulpmiddel dat wij nodig hebben.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube