Re: Aalst: Tijdlijn
Het is ook moeilijk om de echte daders te onderscheiden, van de nep-Golfjes (WDS & co?). Zijn de echte daders wel ver weg gereden?
Waren er nog handlangers als 'burger' aanwezig in omgeving van Delhaize?
You are not logged in. Please login or register.
Bende van Nijvel → 1985 → Aalst: Tijdlijn
Het is ook moeilijk om de echte daders te onderscheiden, van de nep-Golfjes (WDS & co?). Zijn de echte daders wel ver weg gereden?
Waren er nog handlangers als 'burger' aanwezig in omgeving van Delhaize?
Daarom is het wel interessant om te weten tot waar die andere auto van de rijkswacht hun achtervolgt heeft. Ik probeer alleen maar feiten vast te stellen en niet teveel te vermoeden van wat ze zouden kunnen gedaan hebben. Over het nekschot ga ik inderdaad voort op Dvds zijn woorden volgens het autopsierapport.
De grootvader van DVDS heeft altijd beweerd dat zijn familieleden allemaal een klap van de voltooiing hebben gekregen. Ik denk dat er in Aalst een gezin moest sterven, om de geesten te markeren. Nog iets: ik vind het sturen erg lang. Het begint om 19u35 of 36 en eindigt om 19u48 of 49.
Ik geloof dat Nevens en De Vos de moordenaars ook achtervolgden met hun Ford, maar zonder garantie voor nauwkeurigheid.
Wat tijdstippen i.v.m. de aanslag in Aalst uit het "aanvankelijk proces-verbaal" AW/3985/85, ook interessant om de tijdlijn aan te vullen:
De eerste melding oproep bij de politie van Aalst is om 19u37, een zekere N.L. over een overval aan de Delhaize Aalst.
De politie verwittigd om 19u45 de rijkswacht Aast (die waren natuurlijk vroeger verwittigd via andere kanalen).
Om 19u50 verwittigen ze de rijkswacht van Ninove.
Iets meer details over de rol van de politie en de rijkswacht:
19u30: De rijkswachtpatrouille die het Delhaize-warenhuis van Aalst bewaakt, verlaat de parking
19u35: Het moment waarop de VW Golf van de Bende van Nijvel de parking op rijdt
19u37: De overval begint
19u37: De eerste melding komt binnen bij de politie
19u47: Een opperwachtmeester van de Rijkswacht krijgt een oproep binnen op het 901-nummer. Hij noteert dit tijdstip.
19u47: Na de oproep wordt direct de rijkswachtpatrouille verwittigt. Ze keren onmiddellijk terug naar het waren. Alle andere beschikbare rijkswachtpatrouilles worden opgeroepen en rijden naar het warenhuis.
Op het moment dat de rijkswacht werd verwittigd, was er reeds een oproep binnen gekomen bij de politie van Aalst. Omdat zij eerder verwittigd waren, waren de politiepatrouilles voor de rijkswacht ter plaatse.
Het lijkt mij dat iedereen het erover eens is dat de aanval duurde van 19.36 uur tot 19.48 uur. Een vraag: duurden de andere aanvallen zo lang?
En duurde het echt zo lang om een blokje om te rijden? 17 à 20 minuten? Is er eigenlijk een reconstructie geweest van dat blokje om rijden?
Het lijkt mij dat iedereen het erover eens is dat de aanval duurde van 19.36 uur tot 19.48 uur. Een vraag: duurden de andere aanvallen zo lang?
Ik ga het trachten opzoeken. Maar er bestaan - los van de bendefeiten - statistieken over. De gemiddelde hold-up op een vrij grote winkel duurt 3 à 5 minuten. Dit is een eeuwigheid.
Anderzijds: bij de Colruyt te Nijvel stierf Fourez om 01:15. Ze bleven - na heel de fusillade - rustig doordoen tot de rijkswacht er was om 01.30 en vertrokken rond 01.35.
Er zijn weinig aspecten aan deze feiten die 'typisch' zijn.
Een vraag: duurden de andere aanvallen zo lang?
Die vraag heb je al eens gesteld en die heb ik al eens beantwoord.
En duurde het echt zo lang om een blokje om te rijden? 17 à 20 minuten?
Dat lijkt te kloppen vermits ze 15 minuten aan het warenhuis moesten staan en 15 minuten moesten patrouilleren in de omgeving van het warenhuis. Hun exacte route die avond ken ik niet, ik weet ook niet wat de rijkswacht bedoelde met "patrouilleren in de omgeving van het warenhuis". Vermits ze in de Villalaan waren toen de oproep binnen kwam, lijkt het er op dat ze terug in de richting van het warenhuis aan het rijden waren.
De gemiddelde hold-up op een vrij grote winkel duurt 3 à 5 minuten. Dit is een eeuwigheid.
Ze hadden de gewoonte om hun auto vrij ver van de ingang te parkeren en onderweg een gijzelaar te nemen. Dat zijn allemaal zaken die extra tijd vragen. De tijd in het warenhuis was echter vrij kort en komt overeen met de 3 à 5 minuten die de gemiddelde hold-up duurt.
Daarover heb ik al een uitgebreide post gemaakt in dit topic » Forum
De gemiddelde duur van een bankoverval in Italië (het Europese land waar er de meeste plaatsvinden) bedraagt 4,27 seconden. Deze duur vinden we terug in supermarkten. In Aalst arriveren we in 12 minuten. Het nemen van een gijzeling is niet voldoende om dit verschil te verklaren, tenzij het doel ook was om veel doden te veroorzaken.
De gemiddelde duur van een bankoverval in Italië (het Europese land waar er de meeste plaatsvinden) bedraagt 4,27 seconden.
Amai, die Italianen zijn snel ...
Er is geen enkel element in de tijdlijn van de gebeurtenissen in Aalst die er op wijzen dat ze gewacht hebben op bepaalde personen of bepaalde omstandigheden. Ze hebben zich geparkeerd op de achterste parking (parking 3), zijn uitgestapt en naar het warenhuis gewandeld. Onderweg hebben ze een gijzelaar genomen die ze hebben vermoord voordat ze het warenhuis zijn binnen gegaan. In het warenhuis hebben ze kassa's leeg gemaakt en het geld in het bureau verzameld. Daarna zijn ze naar buiten gewandeld, naar hun auto, en zijn ze langzaam vertrokken.
Op geen enkel moment is er gewacht. Hadden ze sneller kunnen zijn? Natuurlijk. Maar ze waren overmoedig genoeg om niet snel te handelen.
Bende van Nijvel → 1985 → Aalst: Tijdlijn