1,211

Re: Aalst: Proloog

Omdat:

  • Er geel rood en blauwe strepen op de zijkant staan, dat hadden de getuigen dan ook kunnen melden.

  • Het heel duidelijk een rally auto is met allerlei belettering, dat hadden de getuigen dan wel gemeld.

  • omdat er niet heel veel van die rally auto’s rond rijden, dan had deze wel gevonden kunnen worden.

  • omdat je als gangster niet in zo’n extreem opvallende auto gaat rijden.

Ik heb gezocht naar een auto die exact aan de beschrijving voldoet, maar niet qua merk. Het lijkt me meer je je daar eerder in kan vergissen als getuige. Volgens mij een veel waarschijnlijker mogelijkheid dan die rally wagen.

1,212

Re: Aalst: Proloog

Ze kunnen natuurlijk ook eigen strepen geplakt hebben. In die tijd werden auto's ook nogal eens herschilderd omdat ze wegroestten terwijl je er bij stond. Als het een auto is die niet in originele stripings was, zal je hem niet terugvinden.

Een escort 2, die volgens mij in die periode meer voorkwam dan die manta en dan de escort 1, lijkt eigenlijk niet op een manta. Als mensen toen spraken over een ford escort was het hoogst waarschijnlijk toch wel een ford escort 2 en geen Opel manta

1,213

Re: Aalst: Proloog

Ik volgt wat je zegt ctrix, en inderdaad, als de striping er zelf is op gezet en of de auto is over gespoten houdt het op.

Maar vind jij qua model de mk2 van Vatanen op de foto niet erg op de manta uit mijn linkje lijken? Ik best wel eigenlijk, maar misschien ben ik niet autokenner genoeg.

1,214

Re: Aalst: Proloog

Nee, vind ik niet. De manta had een heel andere lijn en was ook groter. Op foto is het misschien minder duidelijk als je die auto's zelf nooit echt gezien hebt en geen interesse hebt in auto's. Tijden veranderen, maar ik denk dat iemand die toen het verschil tussen een manta en een escort niet kende, er dan ook geen model zou op plakken

1,215

Re: Aalst: Proloog

Eens, dit is echt een totaal andere auto, dit verschil kon (en kun) je echt wel zien.

1,216

Re: Aalst: Proloog

Dat kan zo zijn edd maar je kunt niet redeneren vanuit jouw kennis van auto’s. Misschien waren die getuigen wel mensen zoals ik die geen idee hadden.

Mensen zij grotendeels visueel ingesteld. De verzameling mensen die een auto kan herkennen op type, carrosserie, lijnen etc is een klein onderdeel (op een paar uitzonderingen na) van de verzameling mensen die een auto kan herkennen op kleur en belijning. Voor mij lijken al die jaren 70 autootjes op elkaar in ieder geval.

Dat betekent dat je bij dit soort getuigenissen er niet zomaar vanuit mag gaan dat het merk en model kloppen, tenzij je nadrukkelijk hebt geverifieerd dat de getuigen daar op de hoogte van waren (en dat het niet een aanname is of een geholpen herinnering)

Normaal gesproken ga ik er vanuit dat dit is gedaan maar omdat er zo specifieke belijning is genoemd hecht ik daar veel waarde aan. Zoals ctrix al schreef, dat kan zelf zijn aangebracht en dan houdt het op. Maar die escort is niet gevonden en dan zou het een gemiste kans zijn om het niet verder uit te zoeken.

Het hoeft dus zeker niet die manta te zijn, maar ook niet een escort wat mij betreft.

1,217

Re: Aalst: Proloog

Breda72 wrote:

Voor mij lijken al die jaren 70 autootjes op elkaar in ieder geval.

Wat een verschil in perceptie tussen mij, ons, en de jongere generatie. Voor mij lijken nu alle auto's op elkaar. Die van de jaren 70 kon ik (vrouw) zelfs soms herkennen aan het motorgeluid.

De manta en zeker de coupé was toen in mijn ogen pakken eleganter dan de Ford. Niet moeilijk als je weet waarop de designer van de Manta zich baseerde om het model te tekenen. Soms kon je merken ook van elkaar onderscheiden door de speciale kleuren.

Re: Aalst: Proloog

Een Mk2 was in die tijd reeds een oude auto en een Mk1 helemaal een oldtimer. Een escort in 1985 zal veelal een Mk3 zijn geweest. Ik kan me dat soort sportieve versie nog voor de geest halen, spoiler erop en twee gekleurde banden op de flank, zonder er een karikaturale rally wagen van te maken. Het waren de hoogdagen van de toen zogenaamde groep B rally en nogal wat constructeurs en jonge eigenaars lieten zich inspireren door de illustere Lancia Montecarlos, Audi Quattros en andere modellen uit het wereldje.

1,219

Re: Aalst: Proloog

Breda72 wrote:

Dat kan zo zijn edd maar je kunt niet redeneren vanuit jouw kennis van auto’s. Misschien waren die getuigen wel mensen zoals ik die geen idee hadden.

Voor mensen die leefden in de jaren 80 en opgegroeid zijn in de periode jaren 60-70-80 was het verschil heel erg duidelijk.

1,220

Re: Aalst: Proloog

Spectator Of Life wrote:

Een Mk2 was in die tijd reeds een oude auto en een Mk1 helemaal een oldtimer. Een escort in 1985 zal veelal een Mk3 zijn geweest. Ik kan me dat soort sportieve versie nog voor de geest halen, spoiler erop en twee gekleurde banden op de flank, zonder er een karikaturale rally wagen van te maken. Het waren de hoogdagen van de toen zogenaamde groep B rally en nogal wat constructeurs en jonge eigenaars lieten zich inspireren door de illustere Lancia Montecarlos, Audi Quattros en andere modellen uit het wereldje.

Als je van een MK3 uitgaat is de vergelijking met een Opel Manta al helemaal weg, en wat mij betreft met elk ander type.