Re: Lucien Dislaire
Liefste Ben, als ik niet met kritiek kon omgaan dan was ik in een zeer diepe depressie geraakt van jaren op dit forum. Wie of wat geloof jij eigenlijk wel?
You are not logged in. Please login or register.
Bende van Nijvel → Gladio - Staatsveiligheid → Lucien Dislaire
Liefste Ben, als ik niet met kritiek kon omgaan dan was ik in een zeer diepe depressie geraakt van jaren op dit forum. Wie of wat geloof jij eigenlijk wel?
Heb bovenstaande nog eens vlug herlezen. Wil nog eens het voornaamste element benadrukken waarom ik belang hechtte aan de verklaring van Dislaire en dit los van hetgeen zowel Marlair als Haquin beweerden.
Ook Lucien Dislaire, door Marlair aangeduid als de partizaan van de streek, ging later aan het praten. Hij legde in een driedelige documentaire van de BBC een uitvoerige verklaring af die gelijkloopt met de onthullingen van Marlair. De vraag of hij zelf lid was van Gladio wilde hij niet beantwoorden. Hij verwees naar een artikel van René Haquin waarin vermeld werd dat hij bij zijn aanhouding in Luxemburg in het bezit was van een authentiek Belgisch diplomatiek paspoort. Dislaire voegde ook nog elementen toe aan het verhaal van Marlair. Op 9 juni 2008 herhaalt Lucien Dislaire in een open brief gericht aan Justitie en de Belgische pers alle elementen.
fenix wrote:Raar toch dat hij "als burger", op dat moment hoteleigenaar, de Amerikaanse Special Forces met zijn kamion moest vervoeren tijden de operatie Oesling.
Als je Dislaire wilt geloven natuurlijk. Ik betwijfel echter of hij wel zo'n betrouwbare bron is. Vergeet niet dat hij onder andere betrokken was bij een overval op een geldtransport in 1982.
En natuurlijk ben ik zijn overval op een geldtransport in 1982 niet vergeten. Integendeel zelfs en dat deed bij mij nog wat meer belletjes rinkelen. Het zou best kunnen dat hij deze overval niet deed voor eigen geldgewin (zie Bende Haemers- overval geldtransporten-Smars-Ciolini). We hebben het dus over een burger, met diplomatiek pasport, die samen met Lekeu oefenkampen gaf en hoteleigenaar was. Of zijn jullie vergeten welke opdracht Ciolini gaf aan Smars? Smars moest een hotel aankopen in Brussel dat moest dienen als uitvalsbasis voor "de organisatie". In de zaak Dislaire voor de special forces dus. Geef toe, er zijn dus enige gelijkenissen. Ik besef dat de hotelzaak niet meer of niet minder dan een hypothese van mijn kant is. Maar anderzijds wou Dislaire ook niet antwoorden op de vraag of hij lid was van Gladio. Was Marlair er nog maar.
Zo vreemd is mijn hypothese ook niet gezien bovenstaande en gezien Dislaire in 1982 werkte in de Zaïrese provincie Shaba in opdracht van CIA-agent Larry Devlin.
Belgische oplichter en overvaller aangehouden in Luxemburg
In het Groot-Hertogdom Luxemburg heeft de plaatselijke gerechtelijke politie de Belgische oplichter Lucien Dislaire aangehouden. Tegen deze man was een internationaal aanhoudingsmandaat uitgevaardigd door het parket van Marche. Lucien Dislaire werd in ons land niet alleen gezocht in verband met enkele oplichtingszaken met een totale buit van ruim tien miljoen, maar ook wegens twee gewapende overvallen en valse naamdracht.
Dislaire was ontvlucht toen hij een straf uitzat van vier jaar wegens die gewapende overvallen, en het wordt, niet onmogelijk geacht dat hij rechtstreeks of onrechtstreeks betrokken was bij de overval die in mei 1984 gepleegd werd op de kazerne van de Ardense Jagers te Vielsalm. Daar werden toen wapens ontvreemd nadat een onderoffidier werd neergeschoten. Twee van die gestolen wapens werden teruggevonden in het appartement te Ukkel waar zich terroristen hebben opgehouden.
Dislaire had ten andere begin van deze maand het dagblad Le Soir opgebeld om over die overval te Vielsalm en militaire manoeuvres bepaalde inlichtingen te verstrekken. De militaire overheid, die daarover gecontacteerd werd, ontkende dat verantwoordelijke militairen van het Belgische en Amerikaanse leger met deze overval gemoeid zouden zijn; maar erkende wel dat bepaalde inlichtingen van Dislaire met de waarheid overeenstemden.
Zijn verklaringen zouden in ieder geval voor gevolg hebben gehad dat zowel bij de rijkswacht als het leger bijkomende onderzoeken werden verricht waarvan de resultaten echter niet aan de gerechtelijke politie werden meegedeeld.
Bron: Gazet van Antwerpen | 25 September 1985
Bende van Nijvel → Gladio - Staatsveiligheid → Lucien Dislaire