Re: Juan Mendez

Er bestaat wel degelijk een verschil tussen 'de brave huisvader', die op het werk zaken ontvreemd (helemaal geen onbekend fenomeen in Vlaanderen), zoals ook Juan Mendez, een handelsreiziger die zijn koopwaar mee naar huis nam, en een verzameling had uitgebouwd van wapens en prototypes die niet altijd legaal te verkrijgen waren, enerzijds…, en anderzijds drie gangsters die een roofoverval pleegden in Waver, en hierbij twee klanten en de winkelier, halfdood sloegen, en op straat ook nog een toegesnelde agent executeerden. Om nog maar te zwijgen over de dodelijke raids in '83 en '85.

Wapenhandelaar is niet het meest eerbare beroep, maar men wordt ook niet automatisch een seriemoordenaar door wapens te verkopen aan dubieuze figuren of regimes.

Waar ik ook niet in meega, is dat men er vanuit gaat alsof men bij FN Herstal, niet zou hebben geweten dat Juan Mendez al die tijd zulke dure wapens van de firma achterhield en zonder meer van eigenaar liet wisselen. Ik vraag me dan ook af, in welke mate (en hoe lang), men bij de directie van FN Herstal reeds op de hoogte was van de kleptomanie van hun directeur verkoop? Want zulke praktijken blijven binnen de muren van een bedrijf of instelling niet lang een geheim. Het zou mij dan ook niet verbazen dat men bij de leiding van FN Herstal, Juan Mendez oogluikend zijn gangen liet gaan, in ruil voor het afhandelen van bepaalde illegale transacties? Zulke dubieuze opdrachten worden uiteraard niet in contracten gegoten en men gaat zulke illegale praktijken ook niet aan onze neus hangen.

Naar mijn gevoel heeft de liquidatie van Mendez dan ook rechtstreeks te maken met deze illegale transacties, uitgevoerd door organisaties die rechtstreeks nadeel ondervonden van zijn illegale handeltje.

Maar, ik ben er vast van overtuigd, dat wanneer de directie van FN Herstal op de hoogte was geweest van een mogelijke connectie tussen hun directeur verkoop en de Bende van Nijvel, hij geen dag meer in dienst was gebleven, en nog voor zijn overlijden was ontslagen.

562

Re: Juan Mendez

Op 12 en 13 april 1975 heeft Juan Mendez meegedaan aan een moto-race op het circuit van Nijvel. Hij reed toen met een Norton John Player. Christian Tarin was er toen ook met een Ducati.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube