Is het waar dat, toen je vader stierf, de politie naar zijn huis ging voordat jij hiervan ingelicht werd, er de honden neerschoot en het huis doorzocht? Zo ja, vind je deze methode niet merkwaardig en wat vind je ervan?
Patricia Finné: Ja absoluut! Een politieagent uit Overijse zou mijn vader na de gebeurtenissen hebben herkend op de parkeerplaats van Delhaize. Deze persoon wist dat hij alleen woonde met 3 volwassen herdershonden en puppy's (2 of 3), en dat hij twee wapens had, met alle benodigde vergunningen. “Uit veiligheid" werd een dierenarts opgeroepen om de volwassen honden te euthanaseren en de puppy's in een asiel te plaatsen, de wapens werden in beslag genomen. Wat een verspilling van energie voor niets! Ik denk dat er andere, effectievere dingen te doen waren in de uren na het incident. Het was het begin van de vele onzin..."
"Ik sprak erover in CEP en stelde samen met de parlementariërs de vraag of ze dat normaal vonden? Geweldige stilte in de parlement. Mijn moeder werd pas de volgende dag rond 13.00 uur door de autoriteiten verwittigd. Wat mij betreft heb ik het van mijn moeder geleerd. Het was zaterdag rond 15 uur op weg naar het politiebureau van Overijse dat we vernamen dat de honden waren gedood. Het was veel in twee uur, ik had de indruk bij elke ontvangen informatie dat ik een vuist in het gezicht kreeg.
En vorig jaar nog in de Morgen op 11 maart 2023:
"Hij had in zijn villa in Overijse veel wapens liggen", weet Patricia (Finné)nog. "Hij had ook vier honden. Een politieman die aanwezig was in de Delhaize heeft mijn vader herkend. Agenten zijn die avond naar de villa gereden en hebben er de drie grote Duitse herders doodgeschoten. Zonder de familie te bellen. Er was ook nog een puppy, en die hebben ze naar het asiel gebracht. Het was zo'n rare, akelige tijd."
Bossi wrote:Inzake de verhalen over het dood schieten van een hond bij de heer Finné thuis, toch ook even weerleggen.
P.V. N° 4217 dd. 28.09.1985 uitgaande de politie Overijse:
Het was de Politie van Overijse ook bekend dat de heer Finné er vijf grote en vervaarlijke honden op nahoudt en een viertal jongen. Deze dieren bevonden zich binnenshuis. Aangezien de Politie nergens houvast kon vinden teneinde de heer Finné zijn naaste familie te ontdekken, vorderden zij de verantwoordelijke van de hondenkennel 'Pento' op, opdat zij de dieren konden ophalen. Volgens P.V. gedroegen de dieren zich echter zo gevaarlijk dat een dierenarts ter plaatse is gevraagd om de vijf grote honden met verdovingswapen in slaap te brengen.
De dieren werden dus wel levend en gezond overgebracht.
Nochtans heeft Patricia Finné nadien wel overleg gehad met de betrokken politiemensen, het is zo goed als onmogelijk dat ze toen niet zou geweten hebben dat de honden NIET geeuthanaseerd werden:
Bende Commissie II 49K0573009.pdf pag.135
VI.1.1.1.3. De moord op Finné
Men wist alleen dat hij gescheiden leefde van zijn wettige echtgenote. Verder was het de politie bekend dat hij negen gevaarlijke honden in huis had. Ook wist de politie dat hij beschikte over drie vuurwapens. Toen op 28 september de honden uit het huis werden gehaald, troffen de betrokken politiemensen deze wapens echter niet aan. Uit de stukken blijkt evenwel dat later, in overleg met zijn dochter, deze kwestie volledig kon worden opgelost.
Bossi wrote:de verhalen over het dood schieten van een hond bij de heer Finné thuis
Patricia Finné: Ons doel (van ons boek over de 'Bende van Nijvel') was om zo objectief en feitelijk mogelijk te blijven. We wilden niet zonder enig bewijs een controverse aangaan. We hebben het principe van een gerechtelijk onderzoek gevolgd: de feiten alleen de feiten
Dat gaat in bovenstaande alvast niet op. Helaas. Maar waarom?