Ik denk dat je gelijk hebt highonprozac. Ik heb nog een artikel gevonden in de Telegraaf. Weliswaar een krant terwijl ik op dit moment liever een PV van Bossi lees maar goed:
Recherche-commissaris Alfon van Rie, die leider is van het Nijvel-onderzoek in het district Aalst, heeft een en ander deze week bevestigd. Van Rie had afgelopen maandag een ontmoeting met zijn tipgever in het Holiday Innhotel in Utrecht. Daarbij werd de man onder meer de amnestieverklaring overhandigd. De informant is een 39-jarige man uit Gelderland. Hij heeft lange tijd in België gewoond en onderhoudt relaties in de onderwereldmilieus van België en Nederland. De Gelderlander zegt dat hij via een tussenpersoon in contact staat met de "Bende van Nijvel" en dat hij de zeven leden daarvan zelf ooit heeft ontmoet.
Die bende heeft zoals bekend bij verschillende aanslagen op Belgisch grondgebied al 27 slachtoffers gemaakt.
Waarschuwing
De Nederlandse tipgever beweert ook de directie van het warenhuisconcern Delhaize onlangs onder getuigen te hebben gewaarschuwd voor een op handen zijnde aanslag. Enige tijd later vielen bij een overval bij Delhaize acht doden. Volgens de informant gebeurde dat op het tijdstip dat hij had voorspeld. De Gelderlander heeft de Belgische politie toegezegd meer informatie op tafel te zullen leggen als hem garanties worden verstrekt over de hoge beloning die het warenhuisconcern in het vooruitzicht heeft gesteld. Commissaris Van Rie heeft béhalve maandag ook al op 6 december een gesprek met de premiejager gevoerd in het Utrechtse hotel. Daarbij steldé de Gelderlander zijn eisen, die nu met de amnestieverklaring voor een deel zijn ingewilligd.
Van Rie zei déze week: "Ik neem de zaak hèel serieus. Ik heb me dan oipk bij mijn superieuren in Brussel sterk gemaakt voor die amnestieverklaring. Het woord is nu aan de informant, maar hij is zijn deel vin de overeenkomst nog nïet nagekomen. Hij is bang dat de premie hem de neus voorbij gaat als hij zijn wetenschap op tafel legt. Ik heb hem er nog eens op gewezen dat Delhaize niet anders kan dan die belofte nakomen. Hoe dan ook, ik ga verder met onderhandelen. De man kan mij dag en nacht bereiken. Ik verwacht nu van hem een positieve daad."
De gesprekken met de tipgever vinden plaats op een moment dat in België stemmen opgaan dat met de recente arrestatie van een paar kopstukken van de CCC (Strijdende Communistische Cellen) ook het hart uit de "Bende van Nijvel" is gesneden. Commissaris Van Ric daarover: „Ik geloof daar niet in. De "Bende van Nijvel" bestaat uit pure criminelen en ik denk dat iedereen het recht heeft daarover zijn eigen ideeën te opperen."
Bron: De Telegraaf | 27 December 1985