Re: Nederlandse premiejager

Ik ben niet de idee van fantast/mythomaan genegen wat betreft premiejager en Mi Amigo verhaal. Misschien ben ik naïef tot in het kwadraat maar ik hecht (gedeeltelijk) waarde aan de verhalen van zowel kuros als Joël l'Host alsook van deze schurk om tot de waarheid te komen. Als jullie denken dat goedgelovigheid aan de bron ligt, is dit jullie volste recht. Voor mezelf kan ik zeggen dat het feiten en aanwijzingen zijn die mij hiertoe hebben gebracht. Mijn profiling staat ook volledig los van het verhaal van de premiejager; dat hij in dit plaatje past kan ook groot toeval zijn.

Waarover ik me steeds verbaas is de stellige zekerheid waarmee sommigen bepaalde hypotheses en verhalen naar het Rijk der Fabelen verwijzen. Zelf ben ik vrij zeker van mijn hypothese maar de aarzeling om zomaar iets onzin te noemen blijft en als er morgen contra evidentie opduikt zal ik daar met open geest naar luisteren. De confirmation bias is me niet vreemd.

Ik kan daar moedeloos om worden maar beter lijkt me te counteren met jullie eigen stellingen, teneinde jullie heil zoeken in psychologie en psychiatrie. Een sociopaat - daarover zijn we het eens mbt hoe de man spreekt over het doden van kinderen, afperser (dat is duidelijk) en narcist die zijn zin niet krijgt, kan wel eens zeer vreemd uit de hoek komen.

Spectator, (ik spreek enkel voor mezelf) => ik ben dit idee genégen. Dat wil niet zeggen dat ik deze of gene piste volledig verwerp. Ik probeer, blijkbaar in tegenstelling tot anderen soms op het forum, een open vizier te houden en zal nooit de mening van iemand anders volledig afkraken, deels ook omdat ik zelf steeds alles gretig lees en me zo een beeld probéér te vormen. Ik heb nog steeds geen idee hoe het totale plaatje in elkaar past, en ik ben de bescheiden mening toegedaan dat dit bij andere forumleden eigenlijk niet anders kan zijn, men kan dénken te weten hoe het allemaal in elkaar zit maar buiten enkelingen die heel dicht bij het dossier staan kan niemand van ons onbetwistbaar 'de waarheid' verkondigen.

De ervaring leert me trouwens dat de luidste schreeuwers hier degenen zijn die beweerden wel de waarheid in pacht te hebben, vaak met bewijzen, waarvan dan uiteindelijk niets wordt hard gemaakt, al meerdere malen meegemaakt tijdens de jaren dat ik hier volg (en af en toe post). Van mythomanen gesproken ... big_smile

Kenniz05, het element in mijn post waaraan ik me stoor was ook niet naar jou gericht, mag dat duidelijk zijn. In dit dossier is het bon ton om te zeggen dat iedereen liegt en manipuleert, zelfs de beste speurders staan niet vrij van verdenking. Hoewel scepticisme nodig is, heeft ons het niet ver gebracht in dit dossier.

Zeggen dat iets per definitie niet waar kan zijn, is ook de makkelijkste weg als men doorheen het bos de bomen niet meer ziet. Misschien hebben we de voorbije 40 jaar de juiste verbanden niet gezien, onvoldoende gedeconstrueerd en de linken niet gezien die tot een doorbraak hadden kunnen leiden.

Hij is een dwaas. Maar ik geloof dat hij gevaarlijk kan zijn. Hij is geen filantroop. Nochtans maakte het Supersmeris veel lachen.

retrophilips33 wrote:

Als je hierop googled vind je de naam van iemand nogal bekend in de vrachtwagenwereld (vrachtwagenbouwer) met een dergelijk patent wat in 1984 te naam gesteld is en die rond die tijd een vergelijkbare leeftijd heeft.

PS: weet niet zeker of dit hier de juiste plaats is voor mijn reactie, zo niet mijn nederige excuses.

Will je je bevindingen niet met ons delen?

Weet iemand op dit forum de naam van de premiejager en of hij nog steeds in leven is?

Deze zogezegde premiejager is het archetype van een oplichter die ‘alle truken van de foor’ gebruikte om zijn doel te bereiken. Het is ongelofelijk dat zulke leugenachtige praat na al die jaren nog steeds in overweging wordt genomen. De man kon ons uiteraard geen bevredigend resultaat voorleggen, en de premie is dan ook nog steeds niet uitbetaald!

Ik denk dat je gelijk hebt highonprozac. Ik heb nog een artikel gevonden in de Telegraaf. Weliswaar een krant terwijl ik op dit moment liever een PV van Bossi lees maar goed:

Recherche-commissaris Alfon van Rie, die leider is van het Nijvel-onderzoek in het district Aalst, heeft een en ander deze week bevestigd. Van Rie had afgelopen maandag een ontmoeting met zijn tipgever in het Holiday Innhotel in Utrecht. Daarbij werd de man onder meer de amnestieverklaring overhandigd. De informant is een 39-jarige man uit Gelderland. Hij heeft lange tijd in België gewoond en onderhoudt relaties in de onderwereldmilieus van België en Nederland. De Gelderlander zegt dat hij via een tussenpersoon in contact staat met de "Bende van Nijvel" en dat hij de zeven leden daarvan zelf ooit heeft ontmoet.

Die bende heeft zoals bekend bij verschillende aanslagen op Belgisch grondgebied al 27 slachtoffers gemaakt.

Waarschuwing

De Nederlandse tipgever beweert ook de directie van het warenhuisconcern Delhaize onlangs onder getuigen te hebben gewaarschuwd voor een op handen zijnde aanslag. Enige tijd later vielen bij een overval bij Delhaize acht doden. Volgens de informant gebeurde dat op het tijdstip dat hij had voorspeld. De Gelderlander heeft de Belgische politie toegezegd meer informatie op tafel te zullen leggen als hem garanties worden verstrekt over de hoge beloning die het warenhuisconcern in het vooruitzicht heeft gesteld. Commissaris Van Rie heeft béhalve maandag ook al op 6 december een gesprek met de premiejager gevoerd in het Utrechtse hotel. Daarbij steldé de Gelderlander zijn eisen, die nu met de amnestieverklaring voor een deel zijn ingewilligd.

Van Rie zei déze week: "Ik neem de zaak hèel serieus. Ik heb me dan oipk bij mijn superieuren in Brussel sterk gemaakt voor die amnestieverklaring. Het woord is nu aan de informant, maar hij is zijn deel vin de overeenkomst nog nïet nagekomen. Hij is bang dat de premie hem de neus voorbij gaat als hij zijn wetenschap op tafel legt. Ik heb hem er nog eens op gewezen dat Delhaize niet anders kan dan die belofte nakomen. Hoe dan ook, ik ga verder met onderhandelen. De man kan mij dag en nacht bereiken. Ik verwacht nu van hem een positieve daad."

De gesprekken met de tipgever vinden plaats op een moment dat in België stemmen opgaan dat met de recente arrestatie van een paar kopstukken van de CCC (Strijdende Communistische Cellen) ook het hart uit de "Bende van Nijvel" is gesneden. Commissaris Van Ric daarover: „Ik geloof daar niet in. De "Bende van Nijvel" bestaat uit pure criminelen en ik denk dat iedereen het recht heeft daarover zijn eigen ideeën te opperen."

Bron: De Telegraaf | 27 December 1985

29

highonprozac wrote:

Deze zogezegde premiejager is het archetype van een oplichter die ‘alle truken van de foor’ gebruikte om zijn doel te bereiken. Het is ongelofelijk dat zulke leugenachtige praat na al die jaren nog steeds in overweging wordt genomen. De man kon ons uiteraard geen bevredigend resultaat voorleggen, en de premie is dan ook nog steeds niet uitbetaald!

Een onderbouwde post met degelijke argumentatie.

2 zaken had iedereen natuurlijk ook al opgemerkt.

1. Deze premiejager heeft in 1983 voor het eerst contact opgenomen.

2. In oktober 1985 waren er GEEN aanslagen toegeschreven aan de zogenaamde ‘Bende van Nijvel’.

Het was/is overigens niet Delhaize dat beslist aan wie het de bewuste premie zou/zal uitbetalen, dat was/is het gerecht als zij argumenteren dat die bepaalde tip effectief geleid heeft tot de 'ontmaskering van de Bende van Nijvel'.

Een beetje echte premiejager zou dat ook toen al moeten geweten hebben. Bellen naar Delhaize om hen te dwingen om deze som met een voorschot erop uit te betalen in ruil voor de ‘kostbare informatie’ is dan inderdaad nogal onzinnig en geen ‘joker’.

Overigens was de GP Brussel en de GP Antwerpen niet zo happig over deze premiejager, daar hadden ze andere redenen voor dan de - wel bijzonder goed getimede - aangedikte praatjes.

Dit zal hem toch niet zijn?

Twee maanden voor Nederlander die Belgische politieagent omver reed

Een rechtbank in de Belgische stad Tongeren heeft zaterdag de Nederlander P.S. Afkomstig uit Buchten in Limburg, tot twee maanden gevangenisstraf veroordeeld. S. had kortgeleden te Genk met zijn auto een rijkswachter omver gereden die hem een stopteken had gegeven.

Bron: de vrije Zeeuw | 15 april 1967