Re: CGSU - SIE - Groep Diane
Een voormalig lid van Diane vertelde onlangs een merkwaardig detail.
Het lid van Diane, dat in 2014 met pensioen is gegaan na een volledige carrière bij de rijkswacht – Speciale Eenheden, is in 1976 begonnen.
De man in een pv dat gepubliceerd werd op het forum van de Bende: “Ik heb tijdens de periode van terreur van “de Bende van Nijvel” als lid van interventie wel iets vreemd meegemaakt. In opdracht van acties gericht tegen de Bende van Nijvel was ik (in 1985) samen met onze Gradé P.W. en ik denk S.G.. belast met toezicht op een hoeve in Nijvel.”
Dat is an sich een belangrijke opmerking. Het zou interessant zijn om te weten om welke hoeve het gaat en of de observatie te maken heeft met de diefstal van Colruyt Nijvel.
“Op een gegeven ogenblik horen we op de commerciële radio het bericht dat de Delhaize van Aalst net is overvallen. We zijn toen onmiddellijk op eigen initiatief vanuit Nijvel aan 200 km/hr naar Aalst gereden… tot we plots via het transmissiecentrum Brussel het bevel van Perdu kregen om binnen te rijden.” Het gaat allicht om Herman Perdu.
“Ik herinner mij nog dat we kwaad waren omdat we toch op z’n minst richting Aalst wilden rijden in de hoop de overvallers misschien te kunnen kruisen en in een tweede fase assistentie ter plaatse wilden leveren.”
“Eénmaal binnen in de kazerne De Witte De Haelen te Etterbeek waren we nog steeds gefrustreerd en zagen we Perdu. Deze zei echter gewoon “geen uitleg” en wilde duidelijk geen commentaar leveren voor het genomen bevel. Ik herinner mij dit nog, het kot was toen te klein. Je moet begrijpen dat we al jaren naar “De Bende” aan het zoeken waren en nu plots binnen geparkeerd werden.”
“Op mijn niveau hebben we hierover nadien nooit enige uitleg gekregen. Misschien OWM P als sectiechef wel, maar wij op niveau wachtmeester alleszins niet.”
Bron » p-magazine.com
Dat men bij de Rijkswacht (en later bij de federale politie) heel vreemde beslissingen nam bleek ook later toen genoemde uit bovenstaand artikel van Debels in een corruptieonderzoek bij de Dienst Luchtsteun van de federale politie, is overgeplaatst naar de Directie Financiën. Ik heb het drie keer herlezen. Je wordt dus verdacht in een corruptiezaak en men plaatst je dan maar bij de Directie Financiën? Logisch toch?