Re: Aalst: Vlucht
.../... terwijl een nationaal alarm was afgekondigd en elke rijkswachter of politieman zou controleren met één vinger naast de trekker. Maar goed, waar en hoe?
Als… als…
Federale Gerechtelijke Politie CHARLEROI
CEL WAALS BRABANT
6001 MARCINELLE
Bijlage aan PV N° 501030 / 2018 dd. 19.01.2018
DEEL 1
Op 25 januari 2018 om 09.48 uur
Wij, O. S., en V. P., Rechercheurs Hoofdinspecteurs, beide Officier van de Federale Gerechtelijke Politie FGP CHARLEROI te x om 09.58 uur, vooraleer over te gaan tot het verhoor van…
X ………
Geven kennis van de beknopte mededeling van de feiten waarover betrokkene zal verhoord worden, meer bepaald:
U brengt mij op de hoogte van de reden van uw bezoek. Eén van de vele pistes in het gerechtelijk onderzoek naar “De Bende van Nijvel” is de piste van “De Bende van Nijvel” – betrokkenheid van (voormalige) leden van “DIANE” van de Rijkswacht hierin. Graag willen onderzoekers een beeld krijgen van de groep DIANE en hun leden in de beginjaren van de “GROEP DIANE”. Daarover hadden wij graag uw getuigenis als voormalig operationeel lid van deze Speciale Eenheden, iemand die zijn volledige carrière heeft doorgebracht bij deze eenheid.
Verhoren ten huize van de getuige op 19.012018 om 10.15 uur
X…………… hierboven reeds vereenzelvigd
Die verklaart:
“Ik wens mij uit te drukken in de Nederlandse taal en wens deze taal te gebruiken in de rechtspleging”
Eigenlijke verhoor
Wij hebben u op de hoogte gebracht van de reden van ons bezoek. Uit personeelsgegevens blijkt dat u 2014 met pensioen bent gegaan; dit na een non stop carrière bij de Rijkswacht – Speciale Eenheden. Uit onze gegevens blijkt ook dat u vanaf ../../1977 non-stop lid bent geweest van de Groep DIANE, heden CGSU genoemd.
Vraag onderzoekers: Is correct?
…/… Mijn selectieprocedure bestond uit een interview, gevolgd door opleiding van één jaar met opleiding “Parabrevet B” en “Commandokamp B”. Dus denk ik dat ik praktisch al vanaf 1976 rondliep in het DIANE -gebouw.
Vraag: Waarom die “Parabrevet” om tot de DIANE te horen?
Antwoord: Dit was toen de norm, Weet je, al die mannen van de eerste lichting waren quasi ex-para’s. Zo’n brevet toonde misschien aan dat je “ballen” had.
Vraag: Bent u in de loop van uw carrière ooit verhoord geweest door leden van de onderzoekscel “Waals Brabant” over de “Bende van Nijvel?
Antwoord x : Neen, hierover ben ik nooit verhoord.
…/…
Vraag : Kan je de diverse officieren van de jaren ’70 en ’80 van DIANE en SIE benoemen en plaatsen in een organigram voor ons?
Antwoord: Inzake de bazen voor de “GROEP DIANE” in de periode 1974 -1985 had je initieel MAEYERUS, dan PINT, en vervolgens DEWEER, die dan opgevolgd werd door VERNAILLEN en tenslotte JENNES in die beginperiode. Onder hen had je verschillende jonge officieren zoals LIEVIN, TORRES, WILLEMS, BLIKI, …. De grote hervormer voor de GROEP DIANE is de genaamde JENNES. Deze officier heeft veel gedaan voor de speciale eenheden. JENNES heeft het SIE hervormd en ingedeeld in de 3 categorieën OBSERVATIE, INTERVENTIE, en NTSU (de technische sectie), die tot op de dag van vandaag gehanteerd wordt.
Vraag: Hoe klikte het met de “DIANE Jongens” van de eerste lichting 1974 – 1976?
Antwoord : Na de stage duurde het nog even alvorens je aanzien werd als volwaardig DIANE -lid, zeker door die “cowboys” van het eerste uur. Als je tijdens een interventie met succes je mannetje had gestaan, was je “één” van de mannen”.
…/…
Vraag : Herinnert u zich een incident, waarin meerdere leden van de groep DIANE met onmiddellijke ingang uit de DIANE werden gezet door een Generaal? Dit zou gehandeld hebben over een bepaald incident op de luchthaven dat door een vrouw van een Generaal was opgemerkt of waarbij ze betrokken was geraakt?
Antwoord : Vrouw van een Generaal… zegt mij iets maar ik kan het niet plaatsen. Bij mijn weten zijn er drie incidenten geweest op Zaventem. Eénmaal hebben collega’s tijdens patrouille op het vliegplein per ongeluk met een machinegeweer diverse schoten gelost vanuit de patrouillejeep. Misschien dat er toen collega’s gevlogen zijn, maar dat weet ik niet meer. Dan heeft collega O. eens onder de vleugel van EL-AL geschoten met een shotgun en tenslotte is er in een bureau met een UZI in de verwarmingsconvector geschoten, hetgeen heeft geleid tot waterschade.
Er is een incident geweest, welk weet ik niet meer, waarop Inspectie Generaal BEAURIR een hele groep heeft laten optrommelen op de erekoer in “tirailleur”. Hij heeft toen 1ste Opperwachtmeester V., L. ‘ad random’ geviseerd en uit de DIANE gezet, met 6 maanden uitstel op zijn benoeming tot Adjudant. Dit gewoon omdat hij een voorbeeld wou stellen, liefst een gradé. Waarom L.? Hij had gewoon een scheurtje in zijn stormband van zijn kepie. Dat was de reden… onbegrijpelijk … L. één van de meest rechtschapen mannen die er waren… .
Vraag : Heb je tijdens de beginjaren vreemde vaststellingen gedaan tijdens je dienst bij DIANE / SIE?
Antwoord : Ik heb tijdens de periode van terreur van “DE BENDE VAN NIJVEL” als lid van interventie wel iets vreemd meegemaakt. In opdracht van acties gericht tegen de Bende van Nijvel was ik samen met onze Gradé P.W. en ik denk S.G.. belast met toezicht op een hoeve in NIJVEL. Op een gegeven ogenblik horen we op de commerciële radio het bericht dat de DELHAIZE van AALST net is overvallen. We zijn toen onmiddellijk op eigen initiatief vanuit NIJVEL aan 200 km/hr naar AALST gereden… tot we plots via het transmissiecentrum Brussel het bevel van PERDU kregen om binnen te rijden. Ik herinner mij nog dat we kwaad waren omdat we toch op z’n minst richting AALST wilden rijden in de hoop de overvallers misschien te kunnen kruisen en in een tweede fase assistentie ter plaatse wilden leveren.
Eénmaal binnen in de kazerne De Witte De HAELEN te ETTERBEEK waren we nog steeds gefrustreerd en zagen we PERDU. Deze zei echter gewoon “geen uitleg” en wilde duidelijk geen commentaar leveren voor het genomen bevel. Ik herinner mij dit nog, het kot was toen te klein. Je moet begrijpen dat we al jaren achter “De
Bende” waren aan het zoeken en nu plots binnen geparkeerd werden. Op mijn niveau hebben we hierover nadien nooit enige uitleg gekregen. Misschien OWM P als sectiechef wel, maar wij op niveau wachtmeester alleszins niet.