VAST COMITE VAN TOEZICHT OP DE POLITIEDIENSTEN
DIENST ENQUETES
PROCES VERBAAL N°: 9032 / 96
Gevolg aan voorgeschreven plichten door de Heer Onderzoeksrechter HENNUY te CHARLEROI
Kantschrift 2690 CWB dd. 14.03.96 van de Heer Onderzoeksrechter HENNUY
INZAKE : Feiten toegeschreven aan de “Bende Waals Brabant”
ONDERWERP : Verhoor V.H., gepensioneerd Rijkswachtkolonel
PRO JUSTITIA
De vijfde van de maand december negentienhonderdzesennegentig om 14.45 uur;
Wij, V.P., en V.H.J., leden van de Dienst Enquêtes P., Officier van Gerechtelijke Politie, Hulpofficier van de Procureur des Konings, verhoren op vermelde datum en uur in zijn woning de genaamde: V. H.
“Ik wens mij uit te drukken in het Nederlands en wens deze taal te gebruiken in gerechtszaken. Ik heb kennis gekregen van Uw hoedanigheid en van de reden van mijn verhoor in het kader van een onderzoek gevoerd in opdracht van de Heer Onderzoeksrechter HENNUY te CHARLEROI.
VRAAG: Van wanneer tot wanneer was u bij de Rijkswacht? Welke was uw functie bij de Rijkswacht op het ogenblik dat de aanslagen die worden toegeschreven aan de “Bende Waals Brabant” werden gepleegd?
Ben van 26 december 1963 tot 01.10.1988 bij de Rijkswacht geweest.
VRAAG : Bent U zelf ooit als verantwoordelijk officier betrokken geweest in bepaalde operaties gevoerd ter bestrijding van dit fenomeen?
Niet voor zover ik mij herinner want alles wat in dat verband gebeurde werd gecentraliseerd te NIJVEL.
VRAAG: Bent u zelf ooit ter plaatse afgestapt als verantwoordelijke officier voor de Rijkswacht, ter gelegenheid van één van de aanslagen die aan de “bende Waals Brabant” wordt toegeschreven?
Ik herinner mij dat ik wel één maal ter plaatse geweest ben bij de aanslag op de Colruyt te NIJVEL. Ik denk dat ik bij die gelegenheid reeds 2de Commandant van de Groep BRABANT was. Ik had echter niet de leiding van de operaties. De chef operaties op de Groep was een Franstalige Majoor die daarvoor in het District WAVER was.
Er volgen nog een hele reeks aantal vragen… i.v.m. mogelijks betrokken personen die genoemd werden voor een Staatsgreep…
.../...
VRAAG: Bent U ter plaatse geweest de avond van de feiten van de DELHAIZE te OVERIJSE?
Neen.
VRAAG: Van waar haalt u de wetenschap dat de Heer FINNE daar gedood werd met een nekschot?
Ik heb dat enkel uit de media. Ik heb terzake geen politionele bronnen. Ik kan dus enkel op de media voortgaan.
VRAAG: Wij leggen u hier een aantal elementen, ballistische verslagen, en een verslag van de Wetgeneesheren voor, waaruit blijkt dat de Heer FINNE zeer zeker niet door een nekschot om het leven kwam. Dat hij door chevrotines werd getroffen en dat het schot op verschillende meters werd afgevuurd. Welk is uw reactie?
Ik stel vast dat de Heer FINNE inderdaad niet met een nekschot om het leven gekomen is. Ik verneem nu van U dat hij vanop een afstand van een tiental meter werd neergeschoten., weliswaar terwijl hij met zijn rug naar de schutter stond. Ik neem daar akte van.
VRAAG: Van waar haalt LEKEU zijn wetenschap? Rekening houdende met de werkelijke omstandigheden van de dood van de Heer FINNE, wat denkt U van de uitlatingen van LEKEU?
Ik weet niet waar LEKEU die wetenschap vandaan haalt. Ik heb U al gezegd dat ik hem nooit heb gezien en ik herinner mij dat hij die uitlatingen via de media meerdere malen deed.
Er volgen nog een hele reeks aantal vragen…
.../...
Einde verhoor 17.45 uur
Waarvan akte,
Getekend opstellers en verhoorde.