Xenophon wrote:Ik heb de transcriptie van die documenten (de autopsieverslagen) wel gezien zoals ze door Bossi werden gepost en je zal het uiteraard niet van me willen aannemen maar hetgeen daar in klinisch detail zoals vastgesteld door 2 wetsdokters stond beschreven ondersteunt de stelling dat Finné een toevallig slachtoffer was die twee keer werd geraakt door vuur uit een riot-gun, nl. toen hij rechtstond en daarna vermoedelijk toen hij op de grond lag. Geen verrassingen. Geen doofpotoperatie. En ik denk dat het daar best bij blijft.
Xenophon wrote:Ik heb de transcriptie van die documenten (de autopsieverslagen) wel gezien zoals ze door Bossi werden gepost en je zal het uiteraard niet van me willen aannemen maar hetgeen daar in klinisch detail zoals vastgesteld door 2 wetsdokters stond beschreven ondersteunt de stelling dat Finné een toevallig slachtoffer was die twee keer werd geraakt door vuur uit een riot-gun, nl. toen hij rechtstond en daarna vermoedelijk toen hij op de grond lag. Geen verrassingen. Geen doofpotoperatie. En ik denk dat het daar best bij blijft.
Ik ben een feiten-mens, want daar ‘win’ ik zaken mee. Ik weet niet wat er in het verslag van autopsie van Finné staat en zie (ook) over die boeg geen verband tussen de vaststelling van wetsdokters als ondersteuning van het feit dat Finné een toevallig slachtoffer was. Ik meen ergens gelezen te hebben dat ten tijde van de moord of doodslag op Finné er in zijn woning is ingebroken, maar ik heb nu geen tijd om dat verder uit te zoeken. Ook zouden een of meer personen aan het lichaam van Finné hebben gezeten (verplaatst?), meen ik ook te hebben gelezen. Bovendien hebben we het hier over een zaak waarin manipulatie (of noem het (on)opzettelijke slordigheid van politie en justitie) de boventoon voerde. Dat was (geïnstitutionaliseerd) crimineel gedrag, klaar, af, punt aan de lijn. U heeft het over ‘geen verassingen’, terwijl de hele kwestie een doorlopende verrassing in negatieve zin is.
Mijn punt is dat ik het Belgische politiële en justitiële apparaat niet vertrouw - dat apparaat was en is ook een gevaar voor de samenleving - en dat ligt niet in de laatste plaats wat gezaghebbende auteurs daarover hebben geschreven. Ik heb gevloekt toen ik het boek https://www.deslegte.com/de-bende-688630/ las, om nog maar te zwijgen over de zaak-Dutroux, de zaak-François, de zaak-Bouhouche en Beijer, de zaak-Van Espen en https://www.gva.be/cnt/dmf20240118_9557 … 7cf6jxf47h (over wetsdokters gesproken…; door zwak (lees ook: crimineel) optreden van politie en justitie kwam pas later de gedachte dat het slachtoffer misschien zelf zijn vriendin had doodgeschoten…).
Het valt op dat in zaken die een (potentieel) grote maatschappelijke impact hebben, politie- en/of justitie-ambtenaren de facto opzichtig in de fout gaan, zonder dat van politie- en justitiewege adequaat daartegen wordt opgetreden; tucht- of strafrechtelijk aanpakken. Dit is een typisch Belgisch probleem, dat mede in stand wordt gehouden door onvoldoende geld voor het Belgische politie- en justitie-apparaat. Dat betekent in het geval van België, dat je je als burger niet alleen te weer moet stellen tegen de crimineel, maar ook tegen het in wezen criminele politie- en justitie-apparaat. Harde woorden, maar de feiten wijzen daar wel op, zo blijkt o.a. uit gezaghebbende literatuur over het Belgische politie- en justitie-apparaat, met of zonder ‘Octopus-akkoord’.
Tegenslag blijkt onze hersenen blijvend te kunnen veranderen.