Re: BIOS

Het letterlijk antwoord op de gestelde vraag: met een vliegtuig. En ze kwamen niet op de lokale markt terecht.

Begin eens met basisliteratuur over een aantal zaken te lezen, ook bv. over de kwestie van de borains. De daarin gestoken tijd zal beter renderen dan het posten van one-liners hier. Als ik een bewijsbaar antwoord over de bende had, ik denk dat ik het eerder aan de neus van de CWB zou hangen dan op het forum posten. smile

22

Tiens wrote:
patrick111 wrote:

Komt in het boek aan bod wanneer Beijer het heeft over het graven van de befaamde tunnel naar de Brusselse riool. Het volledige citaat:

Daarom komt Christian Amory erbij. Hij is een rijkswachter die we nog kennen van de sectie Drugs (meer bepaald de subsectie Farmacie geleid door adjudant Klingels) en is trouwens een vriend van Bouhouche.

Ook Amory was dus lid van de subsectie Farmacie.

De markt voor weed was halfweg jaren 80 ingestuikt want het aanbod was veel uitgebreider dan de vraag. Het grootste deel van de weed toen was gewoon rotzooi, goedkope rommel. Het is vanaf dan dat in Nederland de ‘Nederwiet’ ontwikkeld is, varianten van de Cannabis-plant die veel hogere dosissen van het hallucinerende THC bevatten.

Het ging bij de weedsmokkel vanuit het buitenland vooral om de verborgen coke die tussen de weed verborgen was, dat was de grootste winst. (Herlees de affaire ‘François’!)

In die tijd wordt de markt overspoeld met 'dekladingen': citroenen, sinaasappels en limoenen uit Zuid-Amerika die de contrabande moeten verbergen. (Nogmaals: de affaire ‘François’!) Er kwamen bootladingen tegelijk aan in de havens van Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen (bij ‘Van Vliet’) Er waren veel koelhuizen die uitpuilden. Bij de douane zou er in zo'n geval een lichtje moeten opgaan; het is namelijk verdacht om citroenen uit Zuid-Amerika te betrekken als het fruit voor een fractie van de prijs in diezelfde periode en met aanzienlijk lagere vervoerskosten ook uit Spanje en Noord-Afrika naar ons land kan worden gehaald!

Maar ook deze signalen werden (bewust) genegeerd.

Voorts ... uiteraard val ik in herhaling en uiteraard kent elke ingelezen forumgebruiker ook al de volgende informatie maar context-gerelateerd met het verdwijnen van BIOS nog even herhalen ...

.. de persoon die de informatie over het Agusta-smeergeld bood, en gearresteerd werd in het kader van Peelos' onderzoek naar seksfuiven, fungeerde als een schakel in een netwerk van amfetamineleveranciers voor de feesten. Hij stelde dat een gedeelte van de ingrediënten voor het maken van amfetamines afkomstig was van drugs die door het parket in Brussel waren in beslag genomen. Peelos moest bevestigen dat er 600 gram cocaïne ontbrak uit een inbeslaggenomen partij die op de Brusselse griffie was opgeslagen.

23

Ver zullen ze met deze 600 gram niet gekomen zijn. De huidige prijs voor cocaine is ongeveer 50 euro per gram. Zelfs aan de huidige prijs spreken dan maar over 30.00€.

Ik weet dat drugs en de zaak François je geliefkoosde onderwerp is Tiens maar ik denk niet dat die drugs alles kunnen verklaren. Zeer waarschijnlijk heb je gelijk wat de eerste golf betreft, volgens mij waren dat niet meer of niet minder dan afrekeningen. Ik denk dan vooral aan de overval op twee restaurants (Van Camp en Vanden Eynde) en waarschijnlijk zelfs Angelou.

Wat dat betreft is volgende oude post niet onbelangrijk denk ik:

"Bij de NV Bios, de enige instelling in België, gemachtigd om drugs uit het buitenland in te voeren en ze na bewerking aan de farmaceutische industrie over te maken, werden in 1976 4kg cocaïne en 10 kg derivaten van morfine gestolen.

De hoofdbetichte in de zaak, de zigeuner Ch. D.S., van Sint-Pieters-Leeuw, die verstek liet gaan, lief vijf jaar cel op; de 25-jarige Fernand P., die bij de firma Bios als arbeider in het laboratorium werkte en er de drugs in kleine hoeveelheden wegnam, drie jaar; een andere betichte, de 24-jarige Jules M. van Evere, twee jaar; de 39-jarige Louis V.B., restaurantuitbater te Tervuren, in wiens instelling de onderhandelingen over de verkoop van het goedje werden gevoerd, twee jaar; de 33-jarige Walter E., van Sint-Jans-Molenbeek, ten huize van wie een grote hoeveelheid gestolen drugs werden teruggevonden, eveneens twee jaar."

Ik zou mij dus best kunnen voorstellen dat er bijvoorbeeld in het restaurant van Van Camp ook dergelijke onderhandelingen gebeurd zijn en dat de betrokkenheid van Van Camp er in bestond deze gesprekken bijvoorbeeld op te nemen. Reden om hem te vermoorden.