Van privé detective Andre Rogge weten we hoe die grotendeels "in het verborgene" probeerde te leven, een andere privé detective, Ben Zuidema, (Nederland) zei ooit in verband met Jef Vermassen:
Krijg je geen zin om heel dat mysterie mee op te lossen?
“Ik blijf er zo ver mogelijk vandaan. Eerlijk: ik vertrouw na al die jaren niemand meer. Alle speurders en onderzoeksrechters die momenteel met dat dossier bezig zijn, spelen met vuur. Hetzelfde geldt voor advocaat Jef Vermassen, die toch mee de bal aan het rollen bracht in de pers. Die man riskeert momenteel zijn leven, hoor. Er zijn te veel politieke belangen mee gemoeid, en dat tot op het hoogste niveau – volgens mij zelfs vanuit de diamantsector. De moordenaars van de Bende van Nijvel waren niet meer dan een stelletje psychopaten die er op kickten om mensen dood te schieten. Maar daar zat wel een politieke beweegreden achter. In de jaren tachtig kreeg ik al te horen dat ‘ze’ – de Rijkswacht – nu hadden wat ze wilden. Ze waren eindelijk oppermachtig.”
Bron » Nieuws
Beiden waren vrij goed op de hoogte van het reilen en zeilen van de onderwereld zowel als de bovenwereld. Moeten we ons dan niet afvragen, wie zijn wij dan om een risico in te schatten? Gisteren is er een opiniepeiling verschenen waarin de vraag gesteld werd welke partijleider wij vertrouwen of beter gezegd het meest vertrouwen. Misschien moeten wij ons eens afvragen, welke onderzoeksrechter wij vertrouwen of vertrouwden inzake dit onderzoek.
Ik zal het gemakkelijker maken, stel dat jij of ik morgen een materieel bewijsstuk vinden waardoor we minstens één bendelid kunnen aanwijzen. Aan wie zou jij dit bewijsstuk in volle vertrouwen afgeven?
En misschien moeten we ons ook eens de vraag durven stellen, hoe kwam het dat oa een slachtoffer en een advocaat zoveel tips binnen kregen. Het is of was toch helemaal de taak niet van slachtoffers of advocaten tips te verzamelen? In normale omstandigheden gaan wij met die tips toch naar de politie of naar de onderzoekscel of onderzoeksrechter?
Was en is "Parler, c'est mourir" een mythe of niet?