Re: Robert Beijer

edd wrote:

Of een kwestie van Tunnelvisie.

Of een kwestie van als buitenstaander beredeneerd onderscheid trachten te maken, zo goed en kwaad als dat kan, aan de hand van verschillende criteria; onderbouwing, geloofwaardigheid van auteurs, kwalitatieve en kwantitatieve bewijslast jegens verdachten enzovoort. Wat voor jou tunnelvisie is, is voor mij geloven in de dingen waarvoor het meeste evidentie is. Wat anders kan je doen in een zaak als deze?

Als morgen blijkt dat dat hele detective bureau niets te maken had met de Bende, zal ik geen enkel probleem hebben toe te geven dat ik fout zit. Alleen, en daar zit de angel, zal die contra hypothese elementen moeten bevatten die sterker zijn dan de reeds opgebouwde bewijslast tegen de usual suspects. Daar wringt de schoen nogal eens.

542

Tiens wrote:

Er zijn namen geplakt aan feiten toegewezen aan de Bende van Nijvel.

Natuurlijk, maar namen plakken is niet genoeg. Je moet het kunnen bewijzen in de assisenzaal.

Je kan voor ieder feit van de Bende van Nijvel een lijstje maken van namen van verdachten. Sommige zijn al gekend en staan op dit forum. Andere zijn nog nooit genoemd in boeken of in de pers. Je hebt daarin categorieën: mogelijke verdachte, verdachte en hoofdverdachte. De lijst mogelijke verdachten is natuurlijk veel langer dan de lijst hoofdverdachten. (Die categorieën heb ik zelf verzonnen.)

Spectator Of Life wrote:

Mooi voorbeeld was de conclusie dat de kans groot is dat huurling Beuckels tipgever zou zijn betreffende de favoriete vondst. Als dan wordt gevraagd naar bron en onderbouwing blijft het stil.

Ik krijg van verschillende kanten informatie. Om de personen te beschermen - omdat ze mij in vertrouwen nemen - kan ik de bron niet altijd noemen.

Ik heb ook niet gezegd dat de kans groot is, ik heb gezegd dat we ons die vraag moeten stellen. Vermits Beuckels een informant was van Vermeersch.

Spectator Of Life wrote:

Ook dat laatste, hoofdverdachte om niet te zeggen absolute hoofdverdachte, is iets dat er zeer makkelijk tegenaan wordt gegooid. Voor mij zijn er een zestal absolute hoofdverdachten, dat zijn al jaren dezelfde en de meerderheid hiervan komen uitgebreid aan bod in de gerespecteerde literatuur.

Wat is gerespecteerde literatuur? Heeft er ooit een journalist het hele gerechtelijk dossier naar de Bende van Nijvel gelezen? Nee. Het feit dat steeds weer dezelfde namen herhaald worden, zegt absoluut niets over de betrokkenheid van die persoon bij de Bende van Nijvel. Dat betekent alleen dat de journalisten steeds dezelfde informatie herkauwen.

Dit dossier bevat duizenden namen. Veel van die namen heb ik hier recent toegevoegd: individueel of in "bende-vorm". Betekent dit dat ik alle namen in het dossier ken? Nee, absoluut niet. Ik wil vooral aantonen dat het dossier zoveel groter is dan Bouhouche en Beijer. Dat er personen zijn die belangrijkere verdachten zijn dan Bouhouche (Beijer zie ik zelfs niet meer als mogelijke verdachte).

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

543

Ben wrote:

Dit dossier bevat duizenden namen. Veel van die namen heb ik hier recent toegevoegd: individueel of in "bende-vorm". Betekent dit dat ik alle namen in het dossier ken? Nee, absoluut niet. Ik wil vooral aantonen dat het dossier zoveel groter is dan Bouhouche en Beijer. Dat er personen zijn die belangrijkere verdachten zijn dan Bouhouche (Beijer zie ik zelfs niet meer als mogelijke verdachte).

Kan je dan een tipje van de sluier laten vallen wie volgens jou de belangrijkste verdachten zijn?

Of ons eens uitleggen hoe het mogelijk is dat jij +40 jaar na de feiten nog steeds relevante informatie binnen krijgt als een opeenvolging van dei ex machina die voor jou zo geloofwaardig zijn dat je de ene boude uitspraak na de andere kan doen, de gerespecteerde literatuur sterk kan relativeren en stellen dat absolute lifetime hoofdverdachten in jouw ogen niet meer tot de verdachtenpoel behoren. Dit alles terwijl men het onderzoek heeft stopgezet wegens het gebrek aan hoop om nog vooruitgang te boeken en advocaten details van veertig jaar geleden moeten oprakelen om nog een sprankeltje hoop te behouden om alsnog tot een doorbraak te komen.

545

Spectator Of Life, ik weet echt niet wat ik daar op moet antwoorden. Zoals ik reeds hierboven heb geschreven, krijg ik van heel veel kanten informatie. Die informatie is soms nuttig, soms nutteloos, soms interessant en soms onmogelijk om te delen. Daarnaast kost het gigantisch veel tijd om te filteren en te dubbel checken.

Maar je zult ondertussen ook wel weten dat dit dossier miljoenen pagina's, duizenden namen en honderden criminele feiten telt. Wat je hier kan lezen, is dus maar een fractie van de informatie die je in het dossier kan vinden. Ik kan alleen maar proberen om het verhaal van de Belgische jaren van lood in het algemeen en de Bende van Nijvel in het bijzonder zo goed mogelijk te reconstrueren.

Django68 wrote:

Kan je dan een tipje van de sluier laten vallen wie volgens jou de belangrijkste verdachten zijn?

Dat zal ik ooit wel eens doen. Ik heb na al die jaren een lijst kunnen samenstellen van meer dan 1.000 namen waarvan ik zeker weet of zo goed als zeker weet dat er ooit onderzoek naar gebeurd is in het Bende van Nijvel-dossier.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

546

Ben, is er ook een lijst van namen die, wat betreft de speurders, niet geheel of gedeeltelijk uitgesloten kunnen worden als verdachte? Met andere woorden wie van de 1000+ staan nog steeds op de lijst? Ik snap dat deze niet gepubliceerd kan worden maar ik ben benieuwd naar het aantal personen dat daar op staat.

547

Breda72 wrote:

Ben, is er ook een lijst van namen die, wat betreft de speurders, niet geheel of gedeeltelijk uitgesloten kunnen worden als verdachte?

Ik vermoed dat die lijst wel zal bestaan maar die heb ik niet. Maar Robert Beijer is iemand die je kan schrappen. Beijer is veel: een narcist, een aandachtszoeker, een crimineel, ... maar geen lid van de Bende van Nijvel. Hij past simpelweg niet in het profiel.

Ik vermoed dat hij op een bepaald moment het dossier wou oplossen voor de eeuwige roem en de beloning. De beste manier om het te kunnen oplossen, dacht hij, is om toegang te krijgen tot het dossier. Hij heeft dit volgens mij gedaan door zichzelf verdacht te maken om op die manier het dossier te kunnen sturen en te weten te komen wat de speurders weten.

Zeer geloofwaardige theorie. Bouhouche en Beijer worden nog te veel in één adem genoemd, als een criminele tandem die steeds in nauw verband samenwerkten.

549

Inderdaad, mijn theorie over Beijer zegt niets over de mogelijke betrokkenheid van Bouhouche. Bouhouche, samen met Mendez, blijft voor mij een verdachte voor Waver, maar niet voor alles wat daarna komt.

Ik vind de uitspraken over Beijer opmerkelijk. Ik weet niet waarop ze steunen en ga dan maar even een wilde gok doen en denken dat je contacten hebt bij de CWB die nog eens alles uit de kast hebben gehaald met betrekking tot Beijer waarbij je diens slotvisie overneemt.

Als je zegt dat hij zelf op onderzoek is gegaan, impliceert dit dat hij geen idee had wat er aan de hand was. Daaruit volgt dat Bouhouche en de verdachte ARI kliek ineens een stuk minder verdacht is, immers was Beijer een slimme gozer, top spion ook. Het lijkt me vreemd dat deze niets in de smiezen had wanneer de mensen rondom hem met dergelijke zaken bezig zijn. In die zin stel je misschien ook dat de hele foto reportage in Aalst net als bedoeling had om te worden gepakt?

Er zijn wel meer verdachten die verklaard hebben hun eigen onderzoek in het milieu te doen omdat ze zelf de Bende van Nijvel wensten te klissen. Vaak mensen die een voet hadden in het criminele milieu met heel wat connecties. En niemand daarvan die ooit heeft kunnen zeggen wie of wat het was. Vraag is wat we daarvan allemaal moeten geloven.