Re: Anderlues: 1 December

Als we Bouhouche en Beijer gaan scheiden stel ik voor dat we dat zeker doen met Lammers en WNP. Die man was op zichzelf gevaarlijk genoeg en vooral een goede vriend van Bouhouche.

Wat de Italiaanse maffia betreft, mensen die zich hierin hebben verdiept kunnen er vast meer over vertellen, maar ik vraag me af of Anderlues -betreffende wreedheid een typisch Bendefeit- typerend is voor echte maffiosi? Vergelden zij niet eerder door een koude liquidatie in plaats van wild op vrouwen (en kinderen) beginnen te schieten? Of moet dat laatste worden genuanceerd met betrekking tot eerste golf waar zowel in Temse als Anderlues niet geraakt wordt aan de kinderen?

162

Spectator Of Life wrote:

Wat de Italiaanse maffia betreft, mensen die zich hierin hebben verdiept kunnen er vast meer over vertellen, maar ik vraag me af of Anderlues -betreffende wreedheid een typisch Bendefeit- typerend is voor echte maffiosi? Vergelden zij niet eerder door een koude liquidatie in plaats van wild op vrouwen (en kinderen) beginnen te schieten? Of moet dat laatste worden genuanceerd met betrekking tot eerste golf waar zowel in Temse als Anderlues niet geraakt wordt aan de kinderen?

Ik weet niet of je dat zo specifiek kunt zeggen. Voor mij doen een aantal bendefeiten aan de maffia denken en een aantal niet per se. Dat ze tot ongelofelijke wreedheden in staat zijn, ook tegen kinderen, staat vast (https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Giovanni_Brusca) maar vrijwel altijd met een doel. Bijvoorbeeld als een slachtoffer na afpersing naar de politie gaat o.i.d. En dan geen ooggetuigen achter laten.

163

Wanneer je de verklaring van Lionel Ruth (zie post 130) bekijkt, dan lijkt het er op dat de daders eerst niet direct de intentie hadden om het echtpaar Szymusik te vermoorden of dat ze onvoldoende voorbereid waren.
Volgens Ruth is er 1 dader 1 of meerdere wapens gaan halen nadat Szymusik geschoten had.

Het kan dus zijn dat de daders eigenlijk de intentie hadden om het paar af te persen / te intimideren, iets dat passend zou zijn voor een maffia-achtige organisatie.