Re: Jachtgeweer kaliber 10
Dan moet je aan een machinegeweer en munitie raken. Ze konden dan ook gewoon een bom leggen
Als je het "kleinschalig" houdt, kan je je slachtoffers ook uitkiezen. Wie zal het zeggen, maar dat het enkel voor het geld was, gelooft toch geen kat. Dan waren er wel andere manieren waarbij niemand, of alleszins veel minder mensen gedood zouden worden. Ze genoten ervan om mensen te vermoorden of doodsangsten te laten uitstaan.
Maar ze hadden automatische wapens. 2 Ingrams en een Beretta van bij Dekaise, één van de zeldzame keren dat de Faul opdook overigens. En daar stond nog allerhande goed wapentuig maar wat pikken ze o.a. mee? Een hoop cowboy-revolvers waar ze niks mee zijn. Na Nijvel lieten ze een UZI liggen in hun Saab.
Bij de eerste golf weet ik niet of het niet enkel voor wat geld en te verkopen spullen was. Ze demonteerden ook hun wagens en haalden er alles uit wat verkoopbaar was. Ik denk niet dat ze er daar speciaal van genoten mensen te vermoorden, ze gingen door een 'leerproces' en uiteindelijk kon het hen gewoon niet meer schelen om het te doen bij de minste, geringste tegenstand.
Dat onderscheidt hen van 'professionele' gangsters die zeer bewust enkel maar zullen doden als het echt niet anders kan. Uit wat ik erover kunnen lezen heb denk ik ook niet dat het professioneel getrainde schutters waren. Extreem gewelddadig, ja. Maar technisch niet bijzonder. Helaas was de politie dat zeker toen ook niet.
Twee zaken vielen toen uit de toon: aan de Koldam nam één van de daders een schuttershouding aan die ook in practical shooting gebruikt werd volgens Romeyer (en die kon het weten) en na Nijvel vuurde één van de daders zeer snel met de RG op de wagen van de gemeentepolitie, dat vergt ook enige training. Voor de rest was het daar amateur hour wat schiettechniek betrof en hebben de smeerlappen vooral veel geluk gehad..
Daarom denk ik dat je voor de eerste golf moet kijken naar half gemarginaliseerde criminelen. Of om het met Deprêtre te zeggen: 'des prédateurs'.