281

Re: Maubeuge: 14 Augustus

Als die lijst klopt dan zijn ze daar toch een tijd bezig geweest om alles te verstouwen. En dat nadat ze een glazen deur aan scherven hadden gemept op een plein waar toch mensen woonden, terwijl de politie toen op een paar honderd meter zat. Als ze nu nog 'discreet' waren ingebroken ok. Maar nee, exact het tegendeel.

Om dat te doen moet je lak hebben aan alles.

282

Een tijd geleden werd Michel Libert door een ander WNP lid beschuldigd aan deze overval deelgenomen te hebben. Libert had verteld dat hij in 1982 op een agent had geschoten. Hij ontkende die uitspraak niet maar zei dat het om een homoseksueel contact met een politieman ging.

283

Xeno, wat je hierboven beschrijft was een typische dorpsmentaliteit van toen. Ons huis werd ooit half leeg gehaald en niemand had iets gezien, dan moet je weten dat wanneer je thuis kwam verschillende gordijntjes opzij geschoven werden. Als puber reageerde ik daar op door mij om te draaien en te wuiven zoals de koningin toen wuifde. En dan moet je weten dat er twee man nodig was om zowel een TV als een radio van toen buiten te slepen.

284

Ben wrote:

Buit:

• 1 pak met 6 flessen champagne van het merk Massé

• 2 flessen champagne van het merk Conte

• 3 flessen champagne van het merk Munn

• 3 flessen champagne van het merk Laurent Perrier

• 4 flessen champagne van het merk Hediard

• 3 flessen Pommery

• 13 halve flessen flessen champagne van het merk Heidsieck

• 3 flessen Rea Toj Heidsieck

• 5 flessen Rosé d’une Nuit

• 2 flessen whisky Glend Fides

• 1 fles Bourbon whisky

• 2 flessen Bell’s whisky (12 jaar)

• 1 fles Château Yquem 1976

• 1 fles Moulin du Crédit 1970

• 2 flessen Château Fonglisade 1976

• 2 flessen Château Mouilinet 1976

• 2 flessen Château Fombisaje 1975

• 4 flessen Château Haut Bernon 1976

• 6 kilo thee

• 1 Foie gras van het merk Alsabloc

• 3 dozen foie gras van het merk Alsabloc

• 5 dozen gastronomische lever

• 6 dozen ganzenlevermousse

• 1 koffer

• 9 andere voedingsproducten

• 2 onbekende flessen

• 5 dozen met elk 6 flessen champagne

• 4 dozen met elk 12 flessen wijn

Dat is toch een flinke verhuisactie als ze dit met slechts 2 personen hebben gedaan. Als je alle flessen bijelkaar telt + het pak thee kom je al zeker op zo'n 225 kg. De vraag is ook hoe krijg in totaal 23 dozen + een koffer + een groot pak thee in een auto.

Wanneer je kijkt naar wat ze exact hebben gestolen dan lijkt het een soort van bevoorrading voor een restaurant.

285

Xenophon wrote:

Als die lijst klopt dan zijn ze daar toch een tijd bezig geweest om alles te verstouwen.

Inderdaad, "als". Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat deze buit serieus overdreven is door Piot, eventueel om meer te kunnen terugtrekken van de verzekeringen. De daders waren met twee en één stond op wacht, dus dat zou betekenen dat deze ene gangster dit allemaal alleen in hun wagen moest laden. Dat moet - volgens mij - ook veel te lang geduurd hebben.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

286

Konden we maar eens het rapport van Danièle Zucker inkijken. Haar theorie, althans wat betreft de eerste golf (behalve Dekaise want ik denk dat dit feit los staat van alle andere) lijkt me zeer geloofwaardig.

287

Vandaag nog iets interessants gelezen:

Ere-hoofdinspecteur van de PZ Vlas Ghislain Samyn heeft een boek geschreven.

“Mijn boek draagt de titel ‘Politievertellingen uit De Oude Vestingsstraat’. Het is een unieke verzameling verhalen en belevenissen die een fascinerende blik werpen op het politieleven in Kortrijk in de jaren 1980 tot 2000 en verder. De jaren ‘80 en ‘90 waren een turbulente periode waarin veel ernstige misdaden werden gepleegd, zoals de brutale overvallen door de Kappa-bende”, stelt Samyn in KW.

De Kappa-bende pleegde ramkraken in kleding-, sport, en elektrohandelszaken. Ze stalen de kassa in supermarkten en pleegden zelfs handtasdiefstallen.

Een speurder onlangs anoniem bij DPG: “De inbraken en overvallen gebeurden met auto's die in Nederland, België of in de omgeving van Rijsel waren gestolen. De daders waren van Noord-Afrikaanse origine en kwamen uit de bidonvilles in de Noord-Franse grensstreek. In de jaren zestig en zeventig kwamen hun ouders naar Frankrijk waar ze in sociale woonwijken werden opgevangen. De wijken verpauperden. Als migrant raakte je zeer moeilijk aan een job, maar wel heel gemakkelijk aan de drugs. De meeste bendeleden zaten aan de heroïne en cocaïne. Het ging om jonge kerels, tieners soms. Ieder had zijn taak: verkenners, chauffeurs en dan de mannen die stalen of inbraken pleegden. Merkkledij was interessant omdat die als pasmunt voor de verkoop van drugs kon dienen. Soms verdween men gewoon met de buit naar Nederland om ze daar om te ruilen voor drugs."

"Dé Kappa-bende bestond niet", zegt de speurder nog. "Het ging om verschillende groepen die in achtergestelde wijken woonden in en rond Rijsel. De grensoverschrijdende criminaliteit is de voorbije decennia nooit gestopt. Zolang je aan de ene kant van de grens een arme bevolkingsgroep hebt en aan de andere kant de rijkere villawijken, zal dit ook nooit helemaal verdwijnen", weet de rechercheur.”

"De oplossingen om die criminaliteit te bestrijden, zijn dezelfde gebleven", zegt de speurder. "Dat is een intense samenwerking tussen de politiediensten én tussen de magistraten aan weerszijden van de grens. De grens blijft voor gerechtelijke procedures nog steeds een muur. Door het nieuwe akkoord krijgen gemengde patrouilles een grotere slagkracht op het veld", zegt de speurder.

"Er zou ook meer soepelheid mogen zijn voor onderzoeksdaden op Frans grondgebied, zoals verhoren en huiszoekingen.Voor de Fransen is de grenscriminaliteit geen prioriteit. Als er in België honderd autodiefstallen worden gepleegd, dan heb je er in Noord-Frankrijk misschien duizend. Zolang de autodiefstallen gebeuren in België, is dat geen zorg voor de Franse politie. Noem het gerust Frans chauvinisme."

Bron » p-magazine.com

Van alle mogelijke en onmogelijke hypotheses ivm Maubeuge lijkt mij dit de meest logische wat Maubeuge betreft.

"Merkkledij was interessant omdat die als pasmunt voor de verkoop van drugs kon dienen. Soms verdween men gewoon met de buit naar Nederland om ze daar om te ruilen voor drugs."

Buit Maubeuge dus pasmunt om drugs mee te kopen want zeer gemakkelijk te verkopen of in te ruilen.

Kan mij trouwens iemand nog eens goed uitleggen waarom de wapens die in Maubeuge gebruikt werden gelinkt werden aan Waver en later aan Dinant. Ikzelf link de eerste golf trouwens niet aan de tweede golf. En bij nader inzien, waarom zouden we ons hoofd breken over Maubeuge? Van mij mag Ramael dat doen.

288

fenix wrote:

Kan mij trouwens iemand nog eens goed uitleggen waarom de wapens die in Maubeuge gebruikt werden gelinkt werden aan Waver en later aan Dinant. Ikzelf link de eerste golf trouwens niet aan de tweede golf. En bij nader inzien, waarom zouden we ons hoofd breken over Meubeuge? Van mij mag Ramael dat doen.

Omdat 7.65 mm nr 1 (een pistool FN1910 of FN1922) zowel in Maubeuge als bij Dekaise gevuurd heeft (en dan nog in Nijvel en in Braine l'Alleud).

Met Dinant is er geen link naar Maubeuge voor zover bekend, in Dinant werd enkel de Centaure FAUL gestolen. Die werd herkend bij Dekaise en heeft vermoedelijk geschoten op de gendarmes aan de Koldam. En mogelijk later te Aalst.

Interessant aan Maubeuge: daar werd gevuurd met een ambachtelijk vervaardigd 8 mm-projectiel dat iets ondergedimensioneerd was. Dat impliceert herladen munitie en dat wil met quasi zekerheid zeggen dat er iemand uit het schutters/wapenmilieu tussen zat.

Bij die buit - even abstractie van mogelijke verzekeringsfraude - denk ik aan restaurant of nog eerder catering.

Xenophon wrote:

Interessant aan Maubeuge: daar werd gevuurd met een ambachtelijk vervaardigd 8 mm-projectiel dat iets ondergedimensioneerd was. Dat impliceert herladen munitie en dat wil met quasi zekerheid zeggen dat er iemand uit het schutters/wapenmilieu tussenzat.

Te complex voor een professionele huurling?

290

Bedankt Xeno, maar dat wil toch helemaal niet zeggen dat het om dezelfde Bende ging? Wapens werden verhuurd?