341

Re: Stopzetting onderzoek

Laat ons niet lachen... Ramaël was 42 jaar geleden belast met het onderzoek naar een uit de hand gelopen inbraak in een kruidenierswinkel. Een zaak die hij toen niet wist op te lossen. En nu gaat hij samen met Adam wiens boek over de bende aan alle kanten rammelt de zaak oplossen. Wat een klucht. Wat een komisch duo. Het is vooral jammer dat er wel nog relevante sporen zijn die zeker nog verdere aandacht verdienen.

Ik denk dat wij nog niet eens de schoenen van Adam en Ramaël mogen strikken, beste Django68.

Youssou N'Dour wrote:

Voorbeeld: het vroegtijdige - lees ook: ontijdige - vertrek van de rijkswacht vanaf de Delhaize te Aalst, op 09-11-1985, was een (organisatorische) fout, aangezien haar aanwezigheid (in plaats van afwezigheid) ter plaatse uitdrukkelijk was bedoeld om slachtoffers te voorkomen.

Over Patrick Ramaël en Jean-Pierre Adam: zij spenderen hun aandacht, energie en tijd aan zaken waar Martine Michel, Marianne Cappelle en Ann Fransen als terriërs bovenop hadden moeten blijven zitten. De beleving-Michel-Cappelle-Fransen is die van een zak aardappelen. Laat hen soep serveren!

Nog een nouveauté » www.vrt.be/vrtnws

Tegenslag blijkt onze hersenen blijvend te kunnen veranderen.

343

Youssou N'Dour wrote:

Ik denk dat wij nog niet eens de schoenen van Adam en Ramaël mogen strikken, beste Django68.

Mochten we dat al willen natuurlijk... Het boek van Adam is het slechtste, minst onderbouwde en meest sensatiebeluste uit de hele bendeliteratuur. Als je weet dat de eerste 24 uur het belangrijkste zijn in een onderzoek is het hilarisch te bedenken dat Ramaël na meer dan 40 jaar nog eens een poging gaat ondernemen om een zaak op te lossen die hem indertijd al boven de pet ging.

Ik ken het (Franse) ‘dossier-Maubeuge’ niet of nauwelijks, in tegenstelling tot Patrick Ramaël en herinner u er aan dat het zeven dagen na de overval op wapenwinkel Dekaise de Belgische politie - NIET Patrick Ramaël en NIET Jean-Pierre Adam -, het ‘Franse spoor’ ging belopen, om dat spoor na zo’n twee maanden om ongenoegzame of onduidelijke of onopgehelderde redenen te verlaten en quasi te verstoppen.

Je kunt Jean-Pierre Adam van alles verwijten, maar niet dat hij het door de Belgische politie quasi verstopte ‘Franse spoor’ van de Belgische politie heeft ontmaskerd als een strafrechtelijk onderzoek met een ongenoegzaam open einde. Ik vind dat een kwalijke zaak, althans dat roept op zijn minst vraagtekens op. Dat de toenmalige leider van het (voortgezette) politiële onderzoek in (onder andere) de zaak-Dekaise, Lionel Ruth, kennelijk geen idee had van het bestaan van dat ‘Franse spoor’ van zijn Belgische politie, roept niet alleen bij mij nog steeds vraagtekens op.

Dat nota bene de toenmalige minster van Justitie, Koen Geens, zijn excuses heeft aangeboden voor het verstopte ‘Franse spoor’, op basis van het ‘slecht(st)e boek’ van Jean-Pierre Adam is veelzeggend, terwijl Koen Geens geen koekenbakker is en het NIET Jean-Pierre Adam was die, met het ‘slecht(st)e boek’ in zijn hand, deze excuses had geëist.

Tegenslag blijkt onze hersenen blijvend te kunnen veranderen.