291

Re: Maubeuge: 14 Augustus

Xenophon wrote:

Interessant aan Maubeuge: daar werd gevuurd met een ambachtelijk vervaardigd 8 mm-projectiel dat iets ondergedimensioneerd was.

En ook toevallig: bij het Bende van Nijvel-feit dat niet tussen de officiële Bende-feiten staat, de schietpartij aan de VW-garage in Soignies - werd ook een 8mm-wapen gebruikt.

fenix wrote:

maar dat wil toch helemaal niet zeggen dat het om dezelfde Bende ging ? Wapens werden verhuurd?

Het gaat niet alleen om de gebruikte wapens, ook om de wagen en de modus operandi. Dat allemaal lijkt er op te wijzen dat het dezelfde bende en dezelfde personen zijn.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

292

Spectator Of Life wrote:

Te complex voor een professionele huurling?

Eigenlijk wel. Je hebt daar een shitload vrij duur materiaal voor nodig en moet echt wel weten wat je doet of het wordt gevaarlijk. Hier zou men zelfs de loden kogelkop zelf gegoten hebben. Dan zit je diep in diehard territorium, geloof me. Haast niemand doet dat.

Herladen loont enkel als je:

1. héél veel schiet. Om je een idee te geven: ik verschiet in 9x19 ongeveer 5000 patronen/jaar en in dat kaliber zou het voor mij de moeite nog niet zijn

2. of bij kalibers die zeer duur zijn in de aankoop nieuw (vb: .338 Lapua Magnum maar b) speelt hier niet)

3. of in zeer specifieke gevallen rond practical shooting zoals iemand die een bepaalde 'power factor' (lange uitleg die ik je bespaar) moet halen maar de kruitlading reduceert zodat hij er nét raakt en de terugslag minimaal houdt, wat snelle opvolgschoten makkelijker maakt.

Ben wrote:

Het gaat niet alleen om de gebruikte wapens, ook om de wagen en de modus operandi. Dat allemaal lijkt er op te wijzen dat het dezelfde bende en dezelfde personen zijn.

Ook de fysionomie van de dader op wacht (er is vaker sprake van een opvallende lijvige/potige kerel) alsook de locatie. Dit is het enige feit in Frankrijk maar de afstand tussen Maubeuge en Boussu, waar ik de comfortzone van de uitvoerders van de eerste golf situeer, is slechts 30 kilometer. Dat zijn best een aantal redenen om Maubeuge niet als exoot te zien, en dus wel als relevant binnen het hele Bende verhaal.

294

Let wel, wat ik hierboven schreef klopt maar het zegt niets over degene die de patroon in kwestie afvuurde. Dat kan iemand totaal anders geweest zijn dan degene die hem fabriceerde.

Bultot was bv. zeer intensief met herladen bezig en hij verkocht ook zijn 'creaties'. Waarmee ik niet zeg dat dit het werk van Bultot was. Maar ergens in de onmiddellijke omgeving van de daders was/waren er een persoon/personen die zeer goed vertrouwd waren met wapens en munitie.

295

Spectator Of Life wrote:

Ook de fysionomie van de dader op wacht (er is vaker sprake van een opvallende lijvige/potige kerel) alsook de locatie.

En komt overeen met de fysionomie van Adriano Vittorio. Misschien is het een feit van de "Bende van Mons", die dan is uitgegroeid tot de "Bende van Nijvel"?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

296

Om jullie een idee te geven, dit is het type mal gebruikt voor het gieten van dat 8 mm projectiel (heeft men kunnen achterhalen):

https://i.ibb.co/TcQjwyg/mal.jpg

Dit malletje kost bv op zich rond de 150 Euro. En dan kan je per keer 2 kogelkoppen gieten, zit je te klooien met gesmolten lood dat giftige dampen afgeeft en heb je nog lang geen vuurklare patroon. Zoals ik zei: voor diehards.

Lees de link van Ben eens naar die andere feiten aan de garage, ik denk dat hij er dichtbij zit. En wat werd bij één dader gezien als tattoo: een skelet op een moto.

297

Dat denk ik ook maar dan waarschijnlijk van uit een heel ander standpunt: Post van Ben uit 2008. De moment dat Vittorio dat verklaarde heeft hij zich voor mij verraden.

Xeno, Vittorio had zeer goede contacten met Bultot en dan is er nog het pv dat hem linkt, je kan het pv hier vinden » p-magazine.com

298

Helaas, geen abonnement dus ik kan het niet lezen. Dat Vittorio ermee te maken had in het begin daar ben ik van overtuigd. De assisenjury indertijd helaas niet, met dank aan een paar magistraten die hun eigen zaak vakkundig getorpedeerd hebben.

299

Xeno, je kan 1 artikel per week  lezen door gewoon je email in te vullen. Je kan voor of tegen P-magazine zijn maar wat ik wel kan smaken is dat er heel vaak foto's van pv's in te vinden zijn zoals in dit geval. Eigenlijk begin ik meer en meer te denken dat het hier om zeep was vanaf het moment dat alle OAS-leden België binnen kwamen. En dat het een pak erger werd met de komst van de Italianen.

Wil men nu beweren dat iedere speurder die van oordeel is dat we te maken hebben met grof banditisme, onbekwaam is, dwaalt of zomaar wat zegt? Profiler Danièle Zucker was hierover toch duidelijk dacht ik. En we mogen toch veronderstellen dat zij niet werd aangezocht om de boel te saboteren?

Ik heb ook nog nooit gehoord van een 'criminele, politieke organisatie' die zijn activiteiten start met het aanslepen van drank en voeding, en eerst al schietend langs de kruidenier loopt voor wijn en foie gras… en ook oog heeft voor duur hotelporselein en nog meer wijn, en daarna inbreekt in een Colruyt voor enkele vaten olie en pralines…

Indien de overval in Waver destijds was opgelost geweest, dan was er nooit van de Bende van Nijvel gesproken. Daar ben ik 200% van overtuigd!