1

Topic: Pascal Lamarque

Pascal Lamarque is geboren in 1964. Hij is afkomstig uit Soignies. Hij werd tussen augustus 1983 en september 1995 elf keer veroordeeld voor onder meer gewapende overval, verkrachting van minderjarigen, wapenhandel, geweldpleging en autodiefstal. Pascal Lamarque beweerde in 1984 dat Adriano Vittorio hem zou hebben toevertrouwd betrokken te zijn geweest bij de Bende-aanval in Nijvel.

Hij leerde Christine Van hees kennen in 1983. Na haar dood - ze werd in februari 1984 vermoord - werden in haar kamer negen brieven van hem gevonden. Zelf schreef ze er minstens vier. Het is aan Lamarque dat Christine Van Hees op 20 december 1983, minder dan twee maanden voor haar dood schreef dat ze van huis wil weglopen en haar levensstijl drastisch veranderen: "Ik smeek je, vraag me niet waar. Vraag me niet waarom, en nog minder waarom ik niet meer kan schrijven." En wat later: "Ik heb een ellendige kerst beleefd en een triest nieuwjaar. Maar tussen de twee was het echt fantastisch want ik heb de Liefde van mijn leven ontmoet."

Pascal Lamarque stond ook op een lijst met zeven namen van de Staatsveiligheid van maart 1997, gericht aan procureur Bourlet, betreffende de leden van de "mouvance Nihoul-Bouty".

Hij ontsnapt in november 1999 uit de gevangenis van Doornik. Hij zat toen een straf uit voor drugshandel, diefstal en geweldpleging. In theorie zou hij pas in augustus 2002 vrijkomen. Tijdens zijn ontsnapping nam hij contact op met journalisten van het weekblad 'Journal du Mardi'. Hij legde toen een interview af, zie o.a. » Nieuws

Tijdens zijn proces in 2001 pleitte zijn advocaat voor een milde straf op basis van "een zeer slechte jeugd. Hij werd geslagen door zijn stiefvader en stal op vijftienjarige leeftijd al zijn eerste wagen. Hij werd opgenomen in een instelling, (*) maar de heropname in de samenleving ging compleet de mist in."

(*) Ik ben benieuwd welke instelling dit was.

Ik weet niet of er een familieband is met Dominique Lamarque. Die wordt op zijn beurt genoemd als moordenaar van Christine Van Hees.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

2

Re: Pascal Lamarque

Ben wrote:

(*) Ik ben benieuwd welke instelling dit was.

Het was een instelling in Kasteelbrakel (Braine-le-Château):

(...) In Le Journal du Mardi spreekt Lamarque zelf het Brusselse parket tegen. Hij zegt Nihoul in het begin van de jaren tachtig “drie à vier keer te hebben ontmoet”, nadat hij was weggelopen uit een jeugdinstelling in Kasteelbrakel. Nihoul hielp hem aan een advocaat, zijn toenmalige levensgezellin Annie Bouty.

Bron » Nieuws

Ontsnappen uit een jeugdinstelling was helemaal niet zo moeilijk en gebeurde op regelmatige basis. Zie bv. deze post » Forum

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube