Re: Maubeuge: 14 Augustus
Iedereen mag zijn overtuiging hebben, ook jij. Wie spreekt er hier van onbekwame speurders?
You are not logged in. Please login or register.
Bende van Nijvel → 1982 → Maubeuge: 14 Augustus
Iedereen mag zijn overtuiging hebben, ook jij. Wie spreekt er hier van onbekwame speurders?
Indien de overval in Waver destijds was opgelost geweest, dan was er nooit van de Bende van Nijvel gesproken. Daar ben ik 200% van overtuigd!
Niet alleen Waver is onopgelost, er is NIKS opgelost. Ik wil het woord niet in de mond nemen, maar normaal is het niet.
Beste Fenix, Hartelijk bedankt dat ik ook een mening mag hebben. Het woord is terug aan U!
Niet alleen Waver is onopgelost, er is NIKS opgelost. Ik wil het woord niet in de mond nemen, maar normaal is het niet
Ik bedoel dat Waver cruciaal is geweest voor alle verdere overvallen. Doordat het onderzoek in Waver in de soep draaide, heeft men deze bende niet kunnen stoppen en zijn er nog 28 doden gevallen. Door een gebrek aan beroepsernst, en samenwerking tijdens het onderzoek tussen de verschillende politionele en gerechtelijke ‘baronieën’, zijn er onherroepelijke fouten gemaakt, waardoor het onderzoek reeds vanaf het begin de verkeerde kant uitging. Hierdoor kwamen er verdachten in het vizier die dan weer een probleem gingen vormen voor bepaalde politieke kringen of belangrijke personen.
Een kettingreactie. Dit is samengevat hoe ik de zaken bekijk. Blijk dit niet te kloppen, so be it. Want door deze gebeurtenissen is er inderdaad nog niets opgelost!
En bij nader inzien, waarom zouden we ons hoofd breken over Maubeuge? Van mij mag Ramael dat doen.
Waarom? Omdat Maubeuge, net zoals Waver of Aalst, een misdaad is van de Bende van Nijvel. Waar een inbraak werd gevolgd door een schietpartij met de politie. Waar, als het anders was gelopen, drie agenten dood waren achtergebleven. Je kan niet beslissen om je hoofd niet te breken over een misdaad omdat het niet in je theorie past.
Of het nu Maubeuge, Waver of Aalst is, de feiten van de Bende van Nijvel zijn altijd samen te vatten als "uiterst gewelddadig", ongeacht de buit. Daarom heeft highonprozac helemaal gelijk: hadden ze na Maubeuge gearresteerd geweest, dan was er nooit een 1983 of 1985 geweest.
Heeft er totaal niets mee te maken of dat nu in mijn theorie past of niet. En het is niet omdat ik met vuur en vlam mijn zaak verdedig dat ik niet open sta voor andere dingen. Jouw commentaar op mij bevestigt gewoon dat je mij niet kent. Ik heb het al duizend keer gezegd, tot nu toe is niemands theorie bewezen. Maar toegegeven, ik heb totaal geen voeling met Maubeuge, ik ken er geen mensen, geen getuigen, geen slachtoffers, laat staan dat ik er de weg ken. Soms staan of vallen theorieën met een bezoek ter plaatse, ook dat heb ik hier geleerd.
Ik leer hier trouwens elke dag bij. Als ik niets meer bij te leren had dan was ik hier trouwens niet meer. Ik weet zelfs niet of Maubeuge in mijn theorie past of niet, net daarom ben ik o.a/ beginnen doorvragen over de gebruikte wapens. Xeno zijn post was wat dat betreft heel leerrijk voor mij. Waarvoor dank.
Maubeuge opgelost en 1983 en 1985 hadden er niet geweest? Dan kan ik even goed schrijven dat als de Staatsgreep van in de jaren 70 niet mislukt was 1985 niet had bestaan.
Maubeuge hoort spijtig genoeg bij de Bende van Nijvel. Ten eerste door zijn wapens, voertuigen en zeker door het gewelddadig karakter van de raids. Dit doet ook vermoeden dat het hier om steeds dezelfde groep van personen gaat. Hoe groot deze groep moet zijn, kan variëren, maar het zijn zeker geen tientallen leden. Het zijn dan ook voornamelijk de ooggetuigen die de groep daders groter maken dan hij is (zie de ontelbare robotfoto’s in Waver).
Het is ook zeer goed mogelijk dat de bende deels voor eigen rekening, en deels bepaalde opdrachten uitvoerden. Maar dat impliceert niet dat zij politiek geïnspireerd waren. Dus als Maubeuge niet in Uw theorie past, wil dit zeggen dat uw theorie niet klopt.
Een mogelijke staatsgreep in de jaren ’70 is niet meer dan een gerucht. Van een reeks geruchten kan men een spannend scenario schrijven, meer niet. Het tegenovergestelde is misschien nog waarschijnlijker. Het is zeer twijfelachtig of men met het oplossen van de raids in 1985, de daders van alle overvallen van de Bende van Nijvel zou kunnen identificeren? Daar, waar de daders van de eerste golf achter de tralies waren beland, er waarschijnlijk geen 1985 was geweest.
Bij die buit - even abstractie van mogelijke verzekeringsfraude - denk ik aan restaurant of nog eerder catering.
Xenophon wrote:Interessant aan Maubeuge: daar werd gevuurd met een ambachtelijk vervaardigd 8 mm-projectiel dat iets ondergedimensioneerd was. Dat impliceert herladen munitie en dat wil met quasi zekerheid zeggen dat er iemand uit het schutters/wapenmilieu tussenzat.
Te complex voor een professionele huurling?
De huurling Rene Noel was chef kok van de huurlingengroep van Bob Denard. Het is interessant om te weten of hij in deze periode werkzaam was in de horeca.
Ten eerste door zijn wapens, voertuigen en zeker door het gewelddadig karakter van de raids. Dit doet ook vermoeden dat het hier om steeds dezelfde groep van personen gaat.
Klopt, eigenlijk is er weinig verschil tussen de gebeurtenissen in Nijvel en deze in Maubeuge. In beide gevallen was de buit voeding en drank en gingen de gangsters uiterst brutaal en gewelddadig te werk. Het enige verschil lijkt het aantal gangsters die betrokken waren bij de feiten.
De huurling Rene Noel was chef kok van de huurlingengroep van Bob Denard.
Interessante opmerking. Je kan daar zelfs een kleine theorie rond maken: Een huurling komt terug van een missie, wilt een rustiger leven en beslist een winkel, restaurant of café te beginnen. Omdat hij - als gewezen huurling - ook niet heel veel geld heeft, beslist hij om een winkel(s) te overvallen en daar een voorraad in te slaan om zijn eigen zaak te kunnen beginnen.
Misschien heeft "de Bende" wel veel meer van dit soort inbraken gepleegd, maar kunnen we enkel Maubeuge koppelen omdat daar geschoten is geweest.
Hoe gaat die huurling met winkelambities aan de fiscus uitleggen waar hij zijn verkochte goederen heeft ingekocht?
Ik denk dat de kans groot is dat een aantal feiten nooit opgemerkt werden wegens geen slachtoffers of gewoon tussen de kieren gevallen. Zou Nijvel iets meer geweest zijn dan een amateuristische inbraak in een Colruyt indien Fourez-Dewit niet waren gaan tanken en er geen alarm geweest was?
5 december 85, toen er een BMW werd gevonden geladen met sigaretten en wijn, het gevolg van een inbraak in een warenhuis te Lokeren. Voertuig totaal omgebouwd, met een startknop ipv contact, achterbank verwijderd, Legia-munitie in de koffer en een link naar Van Esbroek en Salesse, wat was dat?
Hoe gaat die huurling met winkelambities aan de fiscus uitleggen waar hij zijn verkochte goederen heeft ingekocht?
Ik denk dat de kans groot is dat een aantal feiten nooit opgemerkt werden wegens geen slachtoffers of gewoon tussen de kieren gevallen.
En wat zouden deze twee daders dan wel gedaan hebben met deze buit...? Alles zelf opdrinken en opeten? Ik denk ook dat er veel meer misdrijven zijn gepleegd door de bende waarbij geen doden zijn gevallen omdat ze niet gestoord zijn geweest bij hun inbraak of diefstal.
Bende van Nijvel → 1982 → Maubeuge: 14 Augustus