1,181

Re: Nijvel: 17 September

Dat is dan toch al één stap in de goede richting van jou (vanuit mijn standpunt natuurlijk, smiley).

Mijn redenering dat Nijvel meer was dan een inbraak stoelt om eerlijk te zijn op de meest simplistische argumenten. Het aantal aanwezige en gebruikte wapens + het feit dat ze de week voorheen kogelvrije vesten stelen. Een logische sequentie van feiten.

Daarnaast kan ik er geen touw aan vastknopen wat die malloten daar hebben willen uitspoken die nacht. Geen enkele hypothese is bevredigend.

Idem voor die 'echten' waarvan sprake. Je zit daar met de piste Louvaert/Becker die ik steeds geloofwaardig heb gevonden. Daarnaast zit je met de theorie van Wolf (Sudisten), alsook de WNP/ Lammers. En volgens de forumbeheerder betreft het broers uit Eigenbrakel waarover daarbuiten weinig bekend is.

Het feit dat de Borains als het ware de speurders wisten te vertellen dat er mogelijk nog iets op til was terwijl zij vastzaten, wijst voor mij wel naar de mogelijke echtheid van het verhaal van Cocu.

1,183

Zullen we er ook nog eens de getuigenis van Joël bij halen? Even terug naar een verklaring van een forumlid TBW die achteraf Lhost bleek te zijn. Op het Franstalige forum is een interessante post verschenen van webmaster Michel die een boodschap van forumlid Ginlo (Joël Lhost?) weergeeft:

"Etant impliqué dans cette enquête depuis 1982 et ayant été recruté par la S.E., et d'autres services connus, je vous informe que les TBW étaient bien composés de + de 7 personnes voici le détail:

1. composition 3 ex militaires chargés des premiers tirs sur le parking et dans le magasin

2. 1 membre du milieu (prédateur ou autre), chauffeur de réserve en dehors du parking (Opel Commodore 2 litre 5)

3. 2 gendarmes en activités pour la logistique et le retour vers la zone de confort.

Il y aurait aussi été question, d'une 2ème équipe de réserve, au cas ou, il y aurait un gros problème.

Cette bande a été crée dans les des années 80 et composées de petits malfrats du Borinage (voir attaque Maubeuge à 20kms etc...) durant une période pour devenir la bande "des Borains" j'ai des preuves, j'ai fourni à la demande de la S.E. des noms pour les recruter (Estiévenart, Becker Baloo, Nardella et Bouharoudj) etc..."

Of misschien de advocaat van Cocu, Moerman:

"Als een verdachte iets bekent, is het eerste wat een politieman doet dat verifiëren. Michel Cocu zei: ‘Ik was de chauffeur van de gangsters bij de overval op de Colruyt in Nijvel.’ Na zo’n bekentenis zet je die man toch meteen in een auto en zeg je: ‘OK, beste vriend, rijden maar. Laat maar eens zien welke weg je hebt gevolgd.’ Dat is nooit gebeurd. Niemand heeft ooit de routes gereconstrueerd. Waarom niet? Wie de waarheid over de Bende van Nijvel wil weten, moet daarop doorgaan, maar dat doet niemand.”

Waarom werd dit niet gedaan? Dit kun je toch moeilijk klasseren onder de noemer "onkunde"?

1,184

Er is een verschil tussen de mogelijkheid dat er meer dan 3 daders bij betrokken waren aanvaarden of alles geloven wat Lhost zegt. Om te beginnen klopt zijn optelsom al niet. Er werd ook nooit geschoten in de winkel te Nijvel. De namen die hij noemt zijn die van de gekende verdachten, waar zitten daar ex-militairen of rijkswachters bij?

Meester Moerman zijn opmerking is terecht. Waarom is dat niet gebeurd (het is eigenlijk wel gebeurd, maar veel te laat)? Omdat het grotendeels prutsers waren in die tijd, omdat ze dachten 'binnen" te zijn met die fameuze revolver, omdat ze gewoon een bekentenis wilden en slechts begonnen zoeken naar materieel bewijs als dat niet lukte, terwijl het omgekeerd zou moeten.

Wezel had er al op gewezen in zijn nota aan Deprêtre dat ze behalve die revolver van Cocu niets van harde elementen hadden, niets. Alleen een grote zak met steeds veranderende bekentenissen. De verhoorders van de borains dachten slim te zijn en het eruit te meppen maar ze hebben hun eigen zaak verkloot en zij bleken de idioten te zijn, de borains de slimmerds.

Waarom is Wezel niet in zijn auto gesprongen nadat Cocu zijn schets van de situatie had gemaakt om te checken of alles kon? Mij lijkt dat elementair.

Waarom werd na de getuigenis van Clerbois voor zover mij bekend nooit 's nachts nagekeken om te checken of wat hij vertelde überhaupt materieel mogelijk was? Waarom werden na de 'visvangst' geen praktijktesten gedaan met hetzelfde type materiaal om te checken of wat werd beweerd over de verblijfstermijn in het water kon of niet?

In plaats van eindeloos te discussiëren is het simpel: doe de test. Da's wat ik gedaan heb rond de Clerbois-story en erna wist ik het wel.

1,185

Groot gelijk wat die praktijktesten betreft. De huidige onderzoeksrechter is al minstens tot in Thailand geweest en tot in het Zuiden van Frankrijk, vroegere onderzoeksrechters zijn naar Italie gereisd etc. ... en dan kom ik terug tot de zaak die vandaag bepleit zal worden, zal de onderzoeksrechter de moeite gedaan hebben zich naar de streek van Aalst te begeven op hetzelfde tijdsstip als die jongens nummerplaten opgeschreven hebben want haar argumentatie was namelijk dat die jongens de nummerplaten niet konden zien omdat het donker was. Sinds ik weet heb van die zaak weet ik precies hoe laat het echt donker is en worden onder forumleden bijzonder veel foto's verstuurd van het verschil tussen licht en donker.

Eigenlijk is mijn stelling dat er geld en tijd genoeg was om naar het andere eind van de wereld te reizen maar blijkbaar te weinig geld of tijd om in Belgie één en ander ter plaatse te controleren. Ook benieuwd wat de gevolgen zijn van de taalgrens tussen Mons en Aalst. Uitspraak zal binnen een maand zijn zeker?

1,186

Wat is zeker:

1. Ze denken dat ze kogelvrije vesten nodig hebben bij een nachtelijke inbraak

2. Ze blijven een 1/4 uur ter plaatse nadat ze 2 mensen hebben gedood door talloze schoten af te vuren

3. Ze nemen noch de sieraden, noch de tas van mevrouw Dewit mee.

1,187

fenix wrote:

Groot gelijk wat die praktijktesten betreft. De huidige onderzoeksrechter is al minstens tot in Thailand geweest en tot in het Zuiden van Frankrijk, vroegere onderzoeksrechters zijn naar Italie gereisd etc. ... en dan kom ik terug tot de zaak die vandaag bepleit zal worden, zal de onderzoeksrechter de moeite gedaan hebben zich naar de streek van Aalst te begeven op hetzelfde tijdsstip als die jongens nummerplaten opgeschreven hebben want haar argumentatie was namelijk dat die jongens de nummerplaten niet konden zien omdat het donker was. Sinds ik weet heb van die zaak weet ik precies hoe laat het echt donker is en worden onder forumleden bijzonder veel foto's verstuurd van het verschil tussen licht en donker.

Eigenlijk is mijn stelling dat er geld en tijd genoeg was om naar het andere eind van de wereld te reizen maar blijkbaar te weinig geld of tijd om in Belgie één en ander ter plaatse te controleren. Ook benieuwd wat de gevolgen zijn van de taalgrens tussen Mons en Aalst. Uitspraak zal binnen een maand zijn zeker?

Da's van alle tijden. Ik stuur een aantal medewerkers aan en als er een dienstreis naar zonnige oorden mogelijk is staan ze aan te schuiven. Gaat het naar een vervallen industriestad waar de verontreiniging te snijden is en het weer slecht dan moet ik bizar genoeg meestal iemand aanduiden.

pyrénéen wrote:

Wat is zeker:

1. 2e denken dat ze kogelvrije vesten nodig hebben bij een nachtelijke inbraak

2. Ze blijven een 1/4 uur ter plaatse nadat ze 2 mensen hebben gedood door talloze schoten af te vuren

Dat maakt de hypothese liquidatie Fourez/Dewit alsook een gewone inbraak weinig waarschijnlijk. Het is wel zo dat sieraden ten gelde moeten worden gemaakt, wat het risico op identificatie groter maakt.

Die kogelvrije vesten zitten me ook steeds dwars als ik naar Nijvel kijk. Ik ga hier uit van een logische sequentie van feiten, echter is er geen 100% zekerheid dat die vesten als doel hadden de Bende in Nijvel te beschermen.

1,189

pyrénéen wrote:

Wat is zeker:

1. 2e denken dat ze kogelvrije vesten nodig hebben bij een nachtelijke inbraak

1. Het kan ook zijn dat ze de kogelwerende vesten gestolen hebben als voorbereiding op andere, nog geplande feiten. Of dat er eerder gewonden onder de daders zijn gevallen, dat ze besloten hebben dit risico niet meer aan te gaan door te zorgen voor bescherming. Dat kan ook de verklaring zijn voor het excessieve vuurwapengebruik.

2. Een verklaring hiervoor kan zijn dat ze nog niet dat hadden waar ze voor kwamen... Er moet "iets" geweest zijn waar ze naar op zoek waren; iets anders dan de artikelen die ze mee hebben genomen.

3. Ze kwamen dus niet voor sieraden / persoonlijke spullen van slachtoffers. Ze waren op zoek naar iets specifieks. En wat Spectator ook aangeeft dat het bezit van persoonlijke spullen kan leiden tot identificatie wanneer ze bij een heler terecht komen.

edd wrote:

Er moet "iets" geweest zijn waar ze naar op zoek waren; iets anders dan de artikelen die ze mee hebben genomen.

Een out of the box piste die ik ook wel eens heb gevisualiseerd op een slapeloze nacht. Die gedachte is nog zo gek niet in het Bende verhaal van 82/83. Bij Dekaise zochten ze iets specifieks, in Temse een bepaald soort vest, in Anderlues is er sprake van een koffertje.