We kunnen niets uitsluiten, ik tracht naar Nijvel apart te kijken maar evenzeer het overzicht te houden over de periode (najaar '83). Bij Ohain, Temse en Anderlues heb ik het gevoel (wat op zich niets waard is, ik ben me daarvan bewust) dat de personen die deze barbariteiten uitvoerden dit alles in opdracht deden. Let wel, opdracht staat niet automatisch gelijk met liquidatie. Ook in Nijvel vind ik het logischer dat ze zich na de liquidatie blijven concentreren op hun 'job' als die job een opdracht is waarbij falen geen optie is. Eerder schreef ik over Ohain, het mysterie van de sticker en de hypothese dat opdrachtgevers niet tevreden waren over de uitgevoerde werken.
Wat me eveneens dwarszit in verband met de brandkast hypothese zijn een aantal verdachten waarrond een zweem van verdenking hangt bij Nijvel/najaar '83. Dit is onder andere Lekeu (zie alles rond Temse, verklaring dat vesten naar Lekeu zijn gebracht etc). Voor de periode rond Nijvel is er het verhaal van een zichzelf op een vreemde manier verschaffen van een alibi (historie kaartje). Als Lekeu daadwerkelijk betrokken was bij Nijvel lijkt me de hypothese inbraak voor brandkast minder waarschijnlijk.
Eveneens vroeg in het onderzoek verdacht voor Nijvel = Erik Lammers. Idem als bovenstaande, een naam die ik sneller associeer met een opdracht of liquidatie, veeleer dan een inbraak/overval.
Zo zijn er nog een reeks zaken, de meeste reeds eerder besproken. Nijvel = geen enkele hypothese bevredigend/rationeel.