Ik heb twee dingen gevonden, één op TV OOST en eentje in de P-Magazine.
» www.tvoost.be
Bendedosssier: kafkaiaanse zitting in Bergen - federaal procureur Cappelle "kende verleden van Franse advocaat niet" volgens bron
Gisteren waren bij het Hof van Beroep van Bergen twee advocaten aanwezig om de uitvoering van nieuwe onderzoekstaken in het dossier van de Bende van Nijvel te vragen.
Gisteren hebben we hier al gemeld dat meester Kristiaan Vandenbussche voor de Nederlandstalige burgerlijke partijen uitvoerig gehoord werd. Op 26 januari zal over dit specifieke verzoek een beslissing worden meegedeeld.
Vandenbussche wil onder andere dat twee nummerplaten worden nagetrokken. Bij P-magazine hebben we reeds bericht over dat interessante spoor.
Volgens een Franstaige bron was federaal procureur Cappelle gisteren aanwezig in Bergen, vergezeld van een Franstalige assistente.
Ook meester Patrick Ramaël, die bepaalde Franstalige burgerlijke partijen vertegenwoordigde, was er. Die zitting was volgens die bron veel korter.
De voorzitter merkte namelijk op dat meester Ramaël decennia geleden als onderzoeksrechter een van de feiten met betrekking tot de misdrijven van de Bende had onderzocht en daarom van oordeel was dat hij deze avocaat burgerlijke partijen niet kon vertegenwoordigen. Het gaat om de feiten in Maubeuge waarover we bij P-magazine al diverse malen hebben bericht.
De federale procureur leek gisteren evenwel niet op de hoogte te zijn van de vroegere loopbaan van de heer Ramaël en deze liet - nog volgens die bron - niet na haar hierop te wijzen en haar aan te bevelen “het dossier te lezen”.
Samengevat: de Franse adocaat Ramaël moet tegen voorjaar 2025 een vervanger zoeken en voorstellen. “Wordt nog eens vervolgd”, zoals de bron terecht schrijft op het Franstalige forum over de Bende. Het betekent wel dat het Bendedossier nog niet helemaal afgesloten is.
Bron: P-magazine | Thierry Debels | 10 December 2024
Maar inderdaad, aan Franstalige kant vind ik voorlopig niets. Onbegrijpelijk. Wat mij ook opgevallen is CP, zelfs op het Franstalige forum komt er geen reactie op je bericht. Heb jij daar zelf een verklaring voor?