1,191

Re: Nijvel: 17 September

fenix wrote:

Bendedossier: gangsters communiceerden in Nijvel met militaire walkietalkies

Of dat is ten minste hetgeen in het dossier staat.

Het klopt dat ze die avond walkie-talkies hadden. Ze hadden ze namelijk gestolen van de rijkswachters Lacroix en Moreu.

pyrénéen wrote:

Ze denken dat ze kogelvrije vesten nodig hebben bij een nachtelijke inbraak

Het waren niet de eerste en ook niet de laatste gangsters die gebruik maakten van kogelvrije vesten tijdens een misdaad.

pyrénéen wrote:

Ze nemen noch de sieraden, noch de tas van mevrouw Dewit mee.

Als het doel de brandkast van het warenhuis is, dan ga je je niet bezig houden met het stelen van een handtas of een sieraden.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

1,192

Over het aantal daders, blijkbaar moet er ook bij de speurders twijfel geweest zijn, want tijdens een reportage van de RTBF kwam een tabel van de onderzoekers in beeld en op de still zie je dit:

https://i.ibb.co/QrSdRmh/Tamise.jpg

Ik redeneer zoals Ben: volgens mij waren ze mentaal gefocust op die brandkoffers. Dan komen Fourez en Dewit aan en worden die geliquideerd maar ze waren er niet op ingesteld om die lijken te beroven (één van de daders had overigens gebraakt, zo'n harde professionals zullen het dus niet geweest zijn, tenminste niet allemaal).

M.i. beseften ze toen dat die kluizen uren gingen duren (zou eigenlijk nooit gelukt zijn) en hebben ze om niet voor niks gekomen te zijn nog drank, koffie en eten, zaken die verkoopbaar waren, ingeladen. Ze zijn zeker niet gekomen daarvoor: geen plaats in hun - gekende - vervoermiddel. Toen kwam de rijkswacht aan en na die schietpartij hebben ze besloten dat dame Fortuna misschien wel eens zou kunnen ophoepelen en zijn ze vertrokken voordat een heel leger kwam opdagen. Vergeet niet: ze kunnen onmogelijk geweten hebben dat er geen versterking was gevraagd.

We kunnen niets uitsluiten, ik tracht naar Nijvel apart te kijken maar evenzeer het overzicht te houden over de periode (najaar '83). Bij Ohain, Temse en Anderlues heb ik het gevoel (wat op zich niets waard is, ik ben me daarvan bewust) dat de personen die deze barbariteiten uitvoerden dit alles in opdracht deden. Let wel, opdracht staat niet automatisch gelijk met liquidatie. Ook in Nijvel vind ik het logischer dat ze zich na de liquidatie blijven concentreren op hun 'job' als die job een opdracht is waarbij falen geen optie is. Eerder schreef ik over Ohain, het mysterie van de sticker en de hypothese dat opdrachtgevers niet tevreden waren over de uitgevoerde werken.

Wat me eveneens dwarszit in verband met de brandkast hypothese zijn een aantal verdachten waarrond een zweem van verdenking hangt bij Nijvel/najaar '83. Dit is onder andere Lekeu (zie alles rond Temse, verklaring dat vesten naar Lekeu zijn gebracht etc). Voor de periode rond Nijvel is er het verhaal van een zichzelf op een vreemde manier verschaffen van een alibi (historie kaartje). Als Lekeu daadwerkelijk betrokken was bij Nijvel lijkt me de hypothese inbraak voor brandkast minder waarschijnlijk.

Eveneens vroeg in het onderzoek verdacht voor Nijvel = Erik Lammers. Idem als bovenstaande, een naam die ik sneller associeer met een opdracht of liquidatie, veeleer dan een inbraak/overval.

Zo zijn er nog een reeks zaken, de meeste reeds eerder besproken. Nijvel = geen enkele hypothese bevredigend/rationeel.

1,194

Dat zou mij verbazen dat ze dachten dat ze na het openen van de deur de kofferbak zouden openen met hun kleine steekvlam en 2 kleine, bijna lege jerrycans. En toch kenden ze het model van deze koffer (Halle). Trouwens, zijn ze de kluis binnengegaan?

1,195

Spectator Of Life wrote:

Eveneens vroeg in het onderzoek verdacht voor Nijvel = Erik Lammers. Idem als bovenstaande, een naam die ik sneller associeer met een opdracht of liquidatie, veeleer dan een inbraak/overval.

Ik associeer Eric Lammers vooral met koelbloedige moorden, voor weinig geld, en ik denk vooral aan het bloedige spoor dat hij in april 1988 door de provincie Antwerpen trok (Antwerpen en Zoersel). Dat waren geen liquidaties of opdrachten. Dat was "het beest" dat bloedige roofmoorden pleegde.

pyrénéen wrote:

En toch kenden ze het model van deze koffer (Halle).

Gebruiken ze in Halle en Nijvel dezelfde brandkast?

pyrénéen wrote:

Dat zou mij verbazen dat ze dachten dat ze na het openen van de deur de kofferbak zouden openen met hun kleine steekvlam en 2 kleine, bijna lege jerrycans.

Het is niet omdat wij nu over bepaalde informatie beschikken, dat zij die informatie ook hadden. Wij kunnen al hun fouten analyseren omdat we die kennen. Zij moesten zich voorbereiden met de info die ze hadden. En dan gaan we er al van uit dat ze gedetailleerde info hadden. Het kan evengoed pure improvisatie geweest zijn: we gaan 's nachts inbreken in een warenhuis omdat we gehoord hebben dat daar veel geld te rapen valt. Wat hebben we nodig? Een koevoet om de deur te openen en een snijbrander om de brandkast open te branden.

Het resultaat van die nacht lijkt er op te wijzen dat het vooral improvisatie was en dat er niets gelopen is zoals ze gedacht hadden.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

1,196

Het blijft een groot mysterie. Vooral het grote wapenarsenaal dat ze met zich mee hebben gebracht voor een simpele inbraak en toch ben ik ervan overtuigd dat het vermoorde koppel daar toevallig was.

1,197

Wij omschrijven dat "als een simpele inbraak" maar de bende hield waarschijnlijk rekening met het feit dat het warenhuis beveiligd was met een (stil) alarm en er dus een grote kans was dat er een politie- of rijkswachtpatrouille een kijkje kwam nemen. Om daarop voorbereid te zijn, hebben ze een groot wapenarsenaal (en kogelvrije vesten) meegenomen.

1,198

Ben wrote:

Wij omschrijven dat "als een simpele inbraak" maar de bende hield waarschijnlijk rekening met het feit dat het warenhuis beveiligd was met een (stil) alarm en er dus een grote kans was dat er een politie- of rijkswachtpatrouille een kijkje kwam nemen. Om daarop voorbereid te zijn, hebben ze een groot wapenarsenaal (en kogelvrije vesten) meegenomen.

Niet meer dan mijn mening maar ik denk dat het een bende idioten waren daar. Ze hadden veel wapens mee, maar blijkbaar geen extra laders. Laders die je toen overal vrij kon kopen voor een habbekrats. En als ze de politie verwachtten was het geen slim idee om één man buiten te hebben en de rest binnen in die Colruyt. Je moet die situatieschetsen eens bekijken, er zijn enorm veel manieren waarop dit voor de gangsters catastrofaal had kunnen aflopen.

Over die vesten: ik vraag me af of er getuigenissen zijn die bevestigen dat die vesten ooit effectief door hen gedragen werden? Ja, er werden stukken vest gevonden te Ronquières, maar heeft iemand ze ooit zien dragen? Ik denk niet dat dat modellen waren geschikt voor discrete dracht.

1,199

Xenophon wrote:

Over die vesten: ik vraag me af of er getuigenissen zijn die bevestigen dat die vesten ooit effectief door hen gedragen werden? Ja, er werden stukken vest gevonden te Ronquières, maar heeft iemand ze ooit zien dragen? Ik denk niet dat dat modellen waren geschikt voor discrete dracht.

Het vest moet onder de jas worden gedragen om effectief te zijn. Als de tegenstander het ziet, zal hij op het been of het hoofd mikken, dan is hij nutteloos.

1,200

Een stelletje idioten die al tientallen jaren zoveel geluk hebben. Wie kan het geloven?